Misshandel iFokus

Misshandel

Etikett04-fysisk-psykisk-misshandel
Läst 2077 ggr
adr9
0

-

Hej

Jag är en vanlig 19-årig tjej som går 2:a året i gymnasiet, naturvetenskapliga linjen. I skolan går det ganska bra, men inte hemma. Jag har haft depression i flera år nu men på sistone har det blivit som värst. Min pappa hotar med att slå mig tills jag blöder ihjäl, för att försöka få mig att "förstå". Han säger sådant som att jag inte ens är värd två öre, att om jag går till socialen för jag blivit misshandlad skulle det bli ännu värre, och att det kunde sluta med min död, m.m. Han gjorde detta eftersom jag vägrade följa med till kyrkan idag. Det handlar inte om religion, det handlar om att jag måste göra exakt som han säger, oavsett vad det gäller.

Vi är en familj på 6 personer, och min mamma har svårt att hålla rent hemma. Därför har det blivit mitt jobb. När min pappa och bröder smutsar får jag städa och diska hela tiden, vilket jag har gjort sen jag var 10 år. Med skolan och stressen, samtidigt som att hålla rent efter 6 personer har blivit för mycket för mig, därför har jag vägrat att göra allt i hemmet, vilket har gjort situationen värre. Han tycker att jag ska göra allt i hemmet för att jag är en tjej, och att mina bröder inte får eller vill hjälpa till. Han har sagt att jag är en slav flera gånger.

Min pappa har tidigare misshandlat och tagit stryptag på min syster, eftersom hon dejtat en kille han inte gillar. Det känns som att det blir min tur snart, och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Vill helst flytta hemifrån och avsluta kontakten med honom men har inte råd till det.

Jag funderar just nu starkt på att begå självmord.

spinning lad
0

Hej lilla du

Självmord är absolut inget du ska överväga……

Jag förstår att din situation är jätte jobbig och svår.Jag fattar inte vad det är för kvinnosyn din pappa och bröder har?? Vad säger din mamma om hur de försöker att styra dig och ditt liv?? Och vad är det för fel i huvudet på en pappa som hotar sin dotter med misshandel??Och har redan gett sig på din syster..Det är ingen tvekan om att han komer att slå dig oxå..FY FAN säger jag..

Du får ursäkta mig men,i min skalle låter det som hedersrellaterat religöst nonnsens..Jag tycker att du ska ta kontakt med kuratorn på din skola och berätta om din situation,hon kan säkert vägleda dig till annan hjälp i samhället.Eller beställ en tid på din vårdcentrals kurator..

Du kan inte ha det så här för dels tär det på dig innifrån och det kan bli farligt för dig och din syster..Jag hoppas verkligen att du eller igentligen ni,din syster och du söker hjälp..Ni ska heller inte tveka att polisanmälla honom om han ger sig på er,även hot är brottsligt…. Stor Kram till Dig

EbbaTYK
0

Min första tanke är att du på något sätt måste komma ur din situation på ett säkert sätt. Kontakta kvinnojouren och beskriv din situation kan vara en väg att gå. Att ringa social eller polis är ingen garanti på att du kommer att familjehemsplaceras och därmed vara bortom din pappas våld. 

Men någonstans måste du börja. 

Om du har varit deprimerad i flera år nu och tom funderar på självmord  vill jag att du tar kontakt med psykakuten på en gång. De kan komma att lägga in dig och det kan också vara en lösning för dig. De kan hjälpa dig att komma ur den situationen du nu befinner dig i.