Kvinnors våld mot män (i nära relationer)
En diskussion blev väldigt OT i en annan tråd så jag har skapat den här tråden för att kunna flytta diskussionen hit.
Kortfattat vad diskussionen handlar om: Är kvinnors våld mot män lika utbrett som mäns våld mot kvinnor? Alltså, här ska vi inte gå på känsla, upplevelser utan statistik och forskning.
Jag kopierar de senaste svaren:
Loris M: Ber om ursäkt att det blir OT nu, men jag blir nyfiken på det du säger att det är jämnt fördelat mellan män och kvinnor när det gäller våld i nära relationer. Jag har aldrig tidigare stött på sådan information. Har skummat igenom uppsatsen du länkade till och där framgår att siffror är rätt osäkra. De varierar mellan 3-4% till 39% beroende på källa och beroende på vad man räknat in. Exempelvis den enda källa de refererar till (Straus) som menar att det är 39% har inte räknat in sexuellt våld. Sen är det också så att män som misshandlat kvinnor först innan de själva blev utsatta för våld av samma kvinna och vid samma tillfälle (kan vara självförsvar) hamnar i statistiken över kvinnors våld mot män. osv.
Johan: Nej, det är nog för att vi har en bestämd uppfattning om "hur det är" och att det gjort mycket mer forskning kring att män är förövarna och att det är enklare att få anslag för sådan forskning.
Behövs nog mycket mer forskning för att veta mer exakt hur det ligger till.
Jag är ingen expert på ämnet och påstår inte att jag kan allt om detta, men av det jag läst tycker jag det verkar tydligt att våld i nära relationer långt ifrån är så ensidigt att män är förövare och kvinnor offer som det låter i media och kulturen.
Pyttelite: Du länkar till en debattartikel skriven 2009. Artikel problematiserar genusforskning och forskningen skulle handla om kvinnliga och manliga instrument.
Har du läst forskningsrapporten?
Vad har det med misshandel att göra, eller en urvalet av rapporter som beviljas forskningsbidrag?
Kan detta användas som bevis för att män har större benägenhet att misshandlas av kvinnor än av män och att det dessutom inte ges forskningspengar till studier i frågan.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
- Redigerat 2022-03-28 07:48 av Loris M
För anmälda misshandelsbrott mot vuxna kvinnor 2021 begicks brottet av en bekant person i 81 procent av fallen. Motsvarande siffra för vuxna män var 45 procent.
Det finns en kultur som säger att den man som får stryk av sin kvinna är inte en man.
Säkert är mörkertalet stort och misshandeln av män kan se olika ut.
Oavsett är det lika förkastligt att misshandla män som kvinnor och den typen av misshandel bör oxå synliggöras.
https://bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/vald-i-nara-relationer.html
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Det här är ett ämne jag ser fram emot att gräva lite mer i. För det är väldigt sällan, tycker jag, som det pratas om just kvinnor som utsätter människor för våld. Jag tycker dock att de här könsuppdelningarna är lite väl att dela upp det i.
Jag kan känna att misshandel är lika illa oavsett vem som utövar den och mot vem.
Så även kvinnor som misshandlar andra kvinnor eller barn är lika illa som att en kvinna misshandlar en man. Tycker inte man ska göra skillnad på det. Misshandeln i sig är sjuk.
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
- Redigerat 2022-03-29 18:07 av RoxannaS
#2: Så är det men det var inte speciellt länge sedan det fanns separata regler för påföljden om en man blev misshandlad hänfört med om en kvinna blev misshandlad.
Mäns utsatthet för våld i nära relationer Både svensk och internationell forskning visar att grovt och upprepat våld i heterosexuella parrelationer i de flesta fall handlar om mäns våld mot kvinnor. Samtidigt visar undersökningar att även hetero- och homosexuella män utsätts för våld av sina partner och andra familjemedlemmar.
Läs mer här:
#5: Håller med men allt blir bättre får vi hoppas.