Will Smith på Oscarsgalan
Jag har kollat på klippet många gånger nu och kan fortfarande inte riktigt tro att det jag ser hände på riktigt. Vad var det som hände egentligen? Först ser det ut som att han själv skrattar åt (det harmlösa) skämtet, men sedan blir han asförbannad och går fram och slår till (!) komikern på scen. Går sedan till synes helt lugn och oberörd ("cool"??) tillbaka, sätter sig och vrålar "KEEP MY WIFES NAME OUT OF YOUR FUCKING MOUTH!! TVÅ gånger.
Jag tänker två saker … "MY wifes name…" Tog Will Smith det som en personlig förolämpning att det var HANS fru det skämtades om eller kände han att det var hans sak som MAN att försvara SIN kvinnas "heder" på det sättet? Genom våld? Eller glömde han bara bort att han var där som privatperson och inte i egenskap av en rollkaraktär i en film??
Och inte blev han avvisad från galan heller utan fick ta emot pris, hyllas, hålla tal och bli intervjuad strax efteråt, som om ingenting hade hänt och som att det som nyss skett var helt ok. Så märkligt…
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/PoAJG7/will-smith-slog-chris-rock-pa-scenen-oscarsgalan
Sajtvärd Katter iFokus
Jag tyckte också att det var obehagligt och väldigt obegripligt. Han hade tydligen skämtat om samma sak själv innan på Twitter tillsammans med en bild vilket gör det hela ännu mer märkligt.
/Maria
Jag håller med föregående talare här. 😟
Satt och gjorde tankeexperiment om jag hade känt samma sak om det var en kvinna som gick upp och lappade till en annan kvinna osv.
Kort sammanfattning: våld är aldrig acceptabelt i sammanhanget. Punkt!
Såg en del reaktioner från andra kändisar, speciellt komiker, och läste en del kommentarer från andra vanliga dödliga på YouTube.
Ett par uttalanden som jag kände extra för var:
"Det är skrämmande att det accepteras att bemöta ord med våld på det här sättet."
"Detta visar hur oantastliga Hollywoods elit är. Hade det varit en civil person hade hen suttit i häktet nu."
"I Will Smith's tacktal sa han "Love makes you do crazy things". Hur många misshandlare/stalkers har inte rättfärdigat sitt beteende med samma sägning?" (Jag menar inte att Smith är en varken det ena eller det andra utan att det inte är en godtagbar ursäkt för vilket beteende som helst.)
"Världen står på randen till ett tredje världskrig och en skådis väljer att bruka våld på scenen inför miljoner tittare utan påföljder. Vad skickar detta för signaler?"
// Harley
"Love makes you do crazy things".
Nej och åter nej, det är inte av kärlek att ta till våld på det där sättet!
Det var en helt absurd situation och händelse. Jag undrade först (och säkert många andra) om det var någon uppgjord ploj, kanske för att anspela på något i en film, vad vet jag - men det tog en stund att ta in att detta var möjligt och dessutom utan att det blir några påföljder!
Alltså, där är dessa människor som många avundas, ser upp till och vill efterlikna i denna glamorösa miljö och så händer detta för öppen ridå?! Och allt bara fortsätter, priser utdelas och tacktalet gjorde inte det hela bättre på något sätt, verkligen inte. "MY wifes name…"
Hur ska man lära barn och unga att uppföra sig och att självklart inte bruka våld när de som många ser upp till kan bära sig åt på det här sättet och ta sig friheter ("MY wifes name…") och HYLLAS efteråt, visserligen inte för just den händelsen, fattas bara, men med fina priser, att stå på scen och spela huvudrollen?
Den som "skämtade" gjorde givetvis också fel. Vilket spektakel det där verkar vara, vilken sjuk miljö!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Han har skrivit en ursäkt på sin instagram. Hoppas han tagit den personligt med Chris Rock först.
Även om jag aldrig fattat grejen med att förolämpa människor är komedi så håller ju mängder med komiker på med det. Ingen som brukar gå upp på scen och sova till dom för det. Amy Schumer "skämtade" tidigare på kvällen om att Jennifer Lawrence gått upp i vikt. Där skulle ju folk kunna dra upp en jättediskussion om kvinnor som "fat-shamar" andra kvinnor. Det är ju sånt folk går i taket över. Hennes skämt resulterade i skratt och Chris Rocks i en snyting. Riktigt galet.
Men gud! Och kändisar dessutom, som många barn/unga/människor i helhet har som förebilder.. Vad ska de här skapa för bild av hur man får vara som människa. Inte okej. Usch och fy för sånt här. 🙁
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Nu uppger Oscarsakademin, som mottagit hård kritik för att man lät stjärnan vara kvar efter attacken, att man uppmanade Will Smith att lämna galan direkt efter skandalen.
“Saker utvecklades inte på ett sätt som vi hade kunnat förutspå. Samtidigt som vi vill klargöra att Will Smith uppmanades lämna ceremonin men vägrade, inser vi att vi hade kunnat hantera situationen annorlunda”, skriver akademin i ett uttalande.
Man uppger också att man inlett en utredning om händelsen. Han riskerar att bli avstängd från akademin och kan bli portad från kommande galor.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/g6ePaB/oscarsgalan-will-smith-uppmanades-lamna-lokalen
"Han vägrade lämna galan". Och? Hjälp honom att hitta utgången då för tusan.
Kan man inte bete sig civiliserat på en tillställning så är det dags att gå hem, även om man är en av Hollywoods toppskikt. Morr… Jag hoppas han blir fråntagen den Oscar han vann samma kväll. 😠
// Harley
Will Smith portas från Oscarsgalan i 10 år. https://www.dn.se/kultur/will-smith-portas-fran-oscarsgalan-i-tio-ar/
Sajtvärd Katter iFokus