Närståendes berättelser
Jag skulle gärna vilja höra hur ni som är/varit närstående till någon som blivit utsatt.
- Hur fick du reda på det?
- Hur kändes det?
- Kunde du hjälpa?
- Om ja på frågan ovan: Tog personen emot hjälpen?
- Har ni någon kontakt/relation idag?
- Önskar du att du hade gjort något annorlunda?
- Har ni tips till andra närstående till våldsoffer?
Ni behöver såklart inte uppge vem ni är (går att svara anonymt) och ni behöver inte svara på alla dessa frågor, ni går gärna berätta fritt utifrån erat perspektiv.
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Den här historian är dubbelsidig.
Jag träffade på en tjej på internet under 2018 någon gång. Jag var gravid under tiden det här ägde rum. Tjejen, vi kan kalla henne S, mötte jag på i en grupp om PCOS, vilket är en hormonrubbning som kan medföra att man får svårt att bli gravid utan hjälp från vården.
Den här tjejen var då tillsammans med en kille som jag direkt fick varningsklocklor om. Vi kan kalla killen för A. S berättade för mig hur hennes förhållande var med A. Och jag tyckte inte att dem skulle försöka skaffa barn utifrån hur deras förhållande såg ut. Jag ansåg att S blev utsatt för misshandel. A var nämligen en föredetta missbrukare av droger.
A utsatte S för psykisk misshandel, och S gjorde det klassiska ett våldsoffer gör i såna här situationer. Hon förlät A gång på gång för att han "var uppriktigt ledsen" för det han gjort.
Det här är en stark varningssignal. En människa som ber om ursäkt när denne gjort fel för att denne vet att personen som råkat illa ut förlåter denne.
På ett sätt var jag glad att S hade så svårt att bli gravid. För det där förhållandet var inte ett optimalt hem för ett barn.
Första gången jag träffade S, så var det för att följa med henne till veterinären då hon var tvungen att avliva sin hund som var mycket sjuk, och ingen i hennes familj ställde upp och följde med henne som stöd. Så jag erbjöd mig för att hon skulle slippa gå ensam. Jag kände alltså inte S vid det här laget.
När vi träffades första gången så berättade hon för mig om hennes familj. Alla har stängt henne ute. Dem anser att det är fel på henne. Hon tvingas flytta runt mellan olika kompisar för att ha tak över huvudet för natten. Hennes familj var så elaka mot henne hela tiden. Hon hade dessutom hjärtproblem. Och hennes familj verkade inte bry sig ifall hon skulle bli sjuk och dö.. Hon hamnade på sjukhus till och från.
Här börjar det intressanta hända.. Samtidigt som jag stöttade S i hennes misshandel, så blev jag själv utsatt för misshandel, psykisk och ekonomisk, av min dåvarande sambo. Samtidigt så blev jag utsatt för ekonomisk misshandel av S, då hon gång på gång lyckades manipulera mig till att låna ut pengar till henne, som jag sedan aldrig fick tillbaka, trots hennes lovord..
Hon lyckades manipulera mig till att ta över min gamla mobil när jag bytte. Hon ville ha med abonnemanget på den också. Men så länge jag bodde kvar hos min sambo behöll jag det, för att slippa ge ut mitt nya nummer till sambon.
S såg hur jag blev behandlad hemma. Hur min sambo hotade mig, skrek åt mig och kallade mig för fula saker. Jag var allt från värdelös, till psykiskt sjuk och så vidare..
Historian fortsatte runt runt runt. S ställde upp för mig. Jag ställde upp för henne… Jag såg inte vid tillfället misshandeln hon utsatte mig för, då vi båda var offer under den här tiden…
Jag tog mig loss från min sambo efter mycket om och men. Och då hade jag även tagit mig loss från S i samma veva… Inte pga. Att jag upptäckte misshandeln, utan mer för att jag kände mig sviken av henne.
Såhär efteråt så undrar jag, hur en person kan utnyttja en annan person som ställer upp när blir misshandlad, när den personen är i exakt samma situation själv. Jag blev ett offer från två håll…
Det här är en del av anledningarna till varför jag inte längre vågar lita på människor eller tro gott om folk. Jag är skeptisk mot allt och alla.
Idag har jag ingen kontakt med någon av dem. Jag mår fortfarande dåligt över det som hände. Är fortfarande rädd att korsa väg med min dåvarande sambo..
Jag funderar än idag på vad jag kunde ha gjort annorlunda, om jag hade kunnat göra något annorlunda. Jag hade aldrig kunnat ana att S skulle utnyttja mig i en sådan sårbar situation. Kanske var det hennes spel hela tiden. Spela offer för att kunna leva på andra…
Jag önskar ingen att behöva uppleva det jag gjorde där och då. Och det här är "bara" en del av all misshandel jag har blivit utsatt för.