MEDECIN?
Vad har ni för erfarenheter av medecin emot depression?
Jag har haft hög ångest i många många år och nu blir jag dessutom sjuk fysisk när det blir för mycket eller när det händer nåt tråkigt. Jag har börjat överväga om medecin kanske e det enda alternativet nu för att få bli frisk. Så man har ork att bearbeta allt jobbigt som hänt, så man kan gå vidare också:)
Jag längtar efter det livet jag vill ha och som jag faktiskt nu efter allt tycker att jag förtjänar.
Hej!
Jag har bara positiva erfarenheter av stämningshöjande medicin. Livet blev plötsligt värt att leva när jag började äta dem. Kan tom i vissa stunder känna ren och skär LYCKA!
Tveka inte att prova, du har inget att förlora!
Hej Sagalilla,
Jag har inga positiva erfarenheter av medicin mot depression. Jag fick t o m självmordstankar. Jag tror det är olika hur man reagerar på det.
Däremot sedan jag uteslutit mjöl och socker ur min kost har jag kommit att känna mig stabil och väl till mods, som aldrig tidigare. Jag måste säga att jag inte visste vad harmoniskt sinne var för något tidigare.
Innan Du försöker påverka din kropp kemiskt behöver Du kanske ändra kosten och se om inte ditt hormonella system påverkas positivt av den.
Tack jag skall testa allt jag kan!
Jag gick på psykofarmaka för ett par årsedan. Soloft. Jag blev likgilltid . Hade inga känslor alls
Jag har provat Lyrika, det värsta som jag varit med om. Jag följde föreskrifterna till punkt och pricka i ca 6 mån. men jag lyckades inte anpassa mig, det var hemskt, jag blev alldeles snurrig och hittade ibland inte i mitt eget hem, stötte in i dörrposterna osv. så fick jag en annan sort som jag inte minns namnet på och på 2:a dagen råkade jag ut för en anafylaktisk chock och fick åka akut till sjukhus.
Den som rekommenderade koständring har mitt fulla stöd, jag äter numera LCHF och även om jag inte lyckas bli smalare så mår jag iaf. bättre.
Blandade erfarenheter då alla mediciner fungerar olika på alla människor.
Men den jag har nu (Seroquel) fungerar jätte bra, dock har jag en diagnos så kanske lättare att hitta rätt medicin snabbare.
// Lise
When nothing goes right, go left!
Ja det var olika erfarenheter, men jag skall försöka få utredning så man kan komma fram till lite mer exakt vad jag har.
Mitt mål med medecin är att: få bättre koncentration, mindre impulser, bli lugnare, kunna sova på nätterna, bli mer stabil i mitt humör, känna glädje, och inte känna lika mycket sorg.
<3 slutar ju givetvis om det inte fungerar, vem vet, man kanske får testa lite olika under detta året och se vad som fungerar.
Lchf skall jag också börja med igen, har haft liknande kost tidigare då jag mått bra, det gör mycket at ta bort socker och kolhydrater.
Viktigt att man får i sig bra näring, som man själv känner att man mår bra av, mat som ger goda effekter på mig är: avocado, makrill, lax, ägg, ost, keso och bär och mjölk/fil, banan :)
Har även tarmproblem som många andra som har mycket ångest, då får man ibs. Sån mat hjälper jättebra även för tarmarna.
Jag tror på att man skall känna efter vad just man själv mår bra av att äta och hur man påverkas av den känslomärssigt och hur man känner sig i kroppen och magen efteråt, så fär man välja ut sån mat som fungerar tills man mår bättre:)
På min läkarstation skrevs det ut soloft på löpande band. Jag tror att jag behövde prata och inte medicineras. Det är det sö är felet i mitt fall.
Har en vän som går på Fluoxetin och det har fungerat bra för henne. Hon är väldigt känslig för mediciner så hon pratade med sin läkare och han föreslog det eftersom det är en så pass beprövad medicin som funnits så länge att man kartlagt dess bieffekter väldigt bra.
Sen började hon med en extremt liten dos och höjde den väldigt sakta för att inte få några allvarligare biverkningar.