Misshandel iFokus

Misshandel

Etikett: 04-fysisk-psykisk-misshandel
Läst 6091 ggr
nyankommen
0

psykisk misshandel, blir det straff?

Det är nu snart 2 veckor sedan jag anmälde sambon för att blivit fysisk (han vred min handled och tryckte mig ner i golvet samtidigt som jag höll i vår lille son och vår äldsta stod bredvid - berättade tidigare om detta) och även för psykisk våld under de senaste 5 år. Nu undrar jag vad som kan hända med utredningen. Jag hade inga blåmärken. Och psykisk våld? Kan det bevisas, kan man bli straffad överhuvudtaget?

Jag lider av depression sedan jag var ung, och det går i familjen, så även våra barn kan ärva detta. Under 2 el 3 tillfälle som vi träffade mina psykiater tillsammans förklarade dem hur viktigt det är att ha en harmonisk miljö till mig och barnen. Ändå struntade han i detta och bråkade nästan jämt. Jag har mått rätt så dåligt av det trots antidepressiva. Har haft stark ångest i perioder (smärtan i bröstet var så starkt att det kändes som det skulle explodera), panik ataker, självmordstankar, bl.a.
Jag har inte pratat med vänner om det som jag utsatts för eftersom jag skämdes och själv ville tro att det var inget märkvärdigt. Däreot pratade jag en del med sjukvårdspersonal som förhoppningsvist kan göra ngt slags rapport om hur denna relation påverkade min hälsa. 

Det jag menar är att det var som att ge socker till en diabetiker. Men kan han verkligen bli straffad?

Vet inte vad jag ska fightas för, om jag ska hålla mig lugn med anmällan och försöka hitta ngt slags överenskommelse som är bra för barnen så de inte kommer i kläm eller om jag ska gå vidare med anmälan, och utredning trots smärtan som det kommer att innebära för alla parter (inte minst barnen om deras pappas liv blir förstörd). Känner mig förvirrad…

Hawknestgrove
0

Gå vidare med anmälan. ju längre du dröjer desto sämre odds har du. Nu är det du och dina barn det gäller. Hn är en misshandlare och han får väl själv i så fall se till att bygga upp en bra relation med sina bran, om det är möjligt. Han har ju själv raserat det.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....