Misshandel iFokus

Misshandel

Etikett: 04-fysisk-psykisk-misshandel
Läst 2491 ggr
iAnders
0

Psykisk misshandel - what to do?

Hejsan,

Jag har ett bra tag nu letat efter rätt forum, för att få svar på mina tankar och funderingar.

Jag börjar med att berätta att jag är dansk, och har bott i Sverige i 5 år. Därför kommer där att vara massor stavfel och engelska ord. Hoppas ni hänger med i vilket fall som helst.

Nu till själva fallet det handlar om.

I februari började jag att prata med J. Vi kom jätte bra överens och det visade sig snabbt att hon och jag var match made in heaven.

Dock så var/er hon gift, och hade gjort skillsmissa anmällan i augusti 2009. Dom bodde fortfarande ihop när vi började prata. Det blev fort väldigt het på sms och facebook. Dock så fick hennes man/exman reda på det, i och med att han läste hennes sms och hackade sig in på hennes facebook sida.

Detta hände ungefär mars/april tror jag. Sen des har J fått ny lägenhet, han har flyttat i lägenhet, och huset blir såld på fredag (alla papper och pengar förs över då).

Dom har två barn tillsammans - 18 månader gamla båda två. Just nu har dom barnen varannan vecka.

Right. Nu till själva problemet.

J blir kränkt nästan dagligen på sms och mail av hennes föra detta. I början var det till och med hot på hennes och på mitt liv. Men det har slutat nu. Numera är det bara almän trakkaseri och psykisk våld/misshandel. Det visar sig på sättet han skriver. "Nu är det krig". "Nu ska du få smaka din egen medicin". "Nu ska jag visa fram filmar av dig och din äckliga förtid för alla".

J har lite svårt att hantera situationen, då hon såklart reagerar emotionelt på dessa sms och mail, istället för att vara rationel. Men det är lite svårt i sånna situationer såklart.

Hon mår såklart väldigt dåligt över detta. Och jag är rädd att det kommer att leda till fysiska problem för henne också, i form av stress och liknande. Jag är inte rädd för honom, då jag vet att han inte vågar göra något egentligen. Han vill bara att hon ska må dåligt. Då han inte har varit i direkt kontakt med mig innan, har inte jag gjort något åt saken, då det förmodligen skulle göra fallet värre än det redan är.

Alright. Det jag hade tänkt var att göra en polisanmällan av honom. Så han får besöks/kontaktförbud. Men vad skulle hände med barnen? Skulle dom forfarande kunna ha jämensam föräldrerätt av barnen? Eller skulle J få full rätt till barnen i sånna fall?

Vad skulle ett straff typiskt vara för honom om vi gör en polisanmällan. Om han inte respekterar kontaktförbudet, vad skulle då hände? Ännu en polisanmällan?

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig lite vidare härifrån, då jag jätte gärna skulle hjälpa min flickvän så hon mår bra igen :)

MariannE11
0

vilken soppa….jobbigt att ha barn ihop för annars hade ju det enda raka varit att bryta kontakten helt…skulle rekommendera iaf att byta kontaktinformation på telefoner, mail. facebook….på något sätt måste dom väl kommunicera när det gäller barnen men att försöka strypa så mycket kontaktmöjligheter som möjligt…

kan tyvärr inte svara på dina frågor… hoppas nån av de andra kan det…glad att du bryr dej om din flickvän o vill hkälpa henne ifrån en man som bara gör allt för att trycka ner henne…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

LuckyLady
0

Ta kontakt med en kvinnojour i närheten. Dom har namn på folk som kan hjälpa er.
Under länkar högst upp så finns det just länkar till hela sveriges kvinnojourer.

Det låter som att X-Mannen mår riktigt dåligt och behöver hjälp.
Tyvärr så kan nog inte ni hjälpa honom.
Har Tjejen någon kontakt med hans föräldrar, syskon så försök prata med dom.

Spara ner alla hot på sms, fb och vart det nu är på datorn, så ni kan använda det vid ev polis sak.

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

iAnders
0

Hej Mariann och Lucky,

I första hand ber jag J ta kontakt med kvinnojouren här i närheten. Så får vi se vad dom rekomenderar helt enkelt.

Tror att lösningen får bli ett besöksförbud. Och då får dom kommunicerar angående barnen, igenom någon på socialen kanske.

Tack för hjälpen i alla fall. Nu har vi lite att gå vidare med.

MariannE11
0

hör gärna av dej hit… bolla med tankar o funderingar..

tipsa gärna j om att kika in hos oss….hon behöver rejält stöd o en tro att detta fixar sej..

lycka till!

iAnders
0

Nu har J pratad med kvinnojouren.

Status är nu att hennes syster ska prata med eksmannen. Dom ska tydligen träffas snart, där systern gör uppmärksam på att detta inte kan fortsätta.

Ifall det fortsätter, så kommer J att göra en polisanmällan. Detta var rekomendationen från kvinnojouren.

Så det kör vi på, och så får vi se hur han reagera.

Min gisning är att han kommer att skämmas när någon konfrontera honom med vad han gör. För jag tror inte att jag är medveten om vad han håller på med. Ibland behövs det att någon berätter för en, att det man gör, är fel.

Så nu tar vi den därifrån och ser vad som händer.

Hawknestgrove
0

jättebra. OCh försök radera ut så mycket som möjligt av info. Dölj på Hitta.se och på eniro, byt telefonnummer eller skaffa ett mobilnummer till, som  han inte får  veta om.Barne, ja, det blir ju knäckfrågan. MEn som många här inne säger, ta en dag i taget och bra att ni tagit kontakt med kvinnojouren. För bara för att han är en sk*t, så är han kanske ingen dålig pappa. OCh det är inte första gången som en sån här fråga har dykt upp. Han får kanske umgås med barnen under övervakning. Om inte annat, så kan ju det bli en varning för honom. Nu har du ju barnen varannan vecka, men det måste ju han förstå, att det kommer inte funka om han fortsätter att trakassera.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

iAnders
0

So far so good.

Systern pratade med honom och sa att det inte var acceptabelt det han gjorde. I början var han lite hetsig och sa att J bara skulle polisanmälla honom, men efter ett tag, så verkade det att han fattade att det han håller på med, är fel.

Han har sagt till J att han ska låta henne vara. Så får vi se om det håller. Nu har han fått en chans i alla fall. Sabbar han den, så blir det en polisanmällan.

Men som sagt, so far so good.

Tack för hjälpen.

Hawknestgrove
0

Då får vi hoppas, att det förblir bra…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MariannE11
0

då hoppas även jag att det blir lugnt o att han håller sej ifrån mer dumheter…

Mirjami-78
0

Hoppas att det blir lungt nu. Sedan gällande barnen så kan man alltid ta det hela via fam.rätten vid behov. De är ju till för att man ska få det hela fungera så bra som möjligt så det kan vara med en hjälp vid behov.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool