Misshandel iFokus

Misshandel

Etikett04-fysisk-psykisk-misshandel
Läst 7287 ggr
Animalen
7

Gränsen för psykisk misshandel.

Hej, Undrar var gränsen går för psykisk misshandel?

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

Hawknestgrove
0

Putt för att vi kan spinna vidare på denna tråd…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Eija
0

Jag tycker att ingen skall behöva överhuvudtaget ens höra att man är dum i huvudet eller ord som pucko, t ex,…för om sådant upprepas så börjar man ju att tro det själv…..och sen kan det bli värre o värre ord som förnedrar….

Och det viktigaste är ju att när det gäller barn så ligger gränsen ännu tajtare…..det behövs inte mycket för att ett barn skall snappa upp det, och sätta sår i själen….därför viktigt att välja orden noga inför barn, även om man skulle vara arg….

Kerstina-61
1

Det som är fel i lagen, tycker jag, är att man kan inte blå åtalad för psykisk misshandel.

Jag tror det finns en hel del män som far illa just under psykisk misshandel. Vi i BOJ ,där jag jobbar ideellt har haft ett fall med en man som blev slagen av sin fru, men finns säkert ett stort mörkertal.
Men just psyksik misshandel är ju svårt att bevisa och, som sagt, finns ingen sådan åtalspunkt.
Kränkning finns, men då är det tillsammas med misshandelsbrott.

Var på en rättegång där kvinnan blivit kränkt och misshandlad i många år. Tilltalads försvarsadvokat sa till rätten att ordet Hora var  lika som någon sa fuck you. Man häpnar över att någon kan säga på det viset i en tingsrätt!Kvinnan hade blivit förnedrad och misshandlad i 9 år, men fanns bara vittne på 2 så mannen kom undan med samhällstjänst och var gång barnen ska hämta eller lämnas så heter hon åsna eller hora, men det är ju samma sak som Fuck You…eller????

Kerstin

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Hawknestgrove
0

Då är man dåligt nutidsorienterad, om man inte vet skillnaden…

JohannaEkroth
0

#3 Det finns något som heter kvinnofridskränkande som man kan bli fälld för. I det ingår psykisk misshandel. Polisen tyckte att den tiden jag blivit utsatt för det var rubricerat till grovt kvinnofridskränkande. Då hade det pågått i 1-2 års tid. Däribland tillkom kvinnomisshandel. Dock inte grov.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

zmulan
0

Tror inte man kan dra en specifik gräns var psykisk misshandel startar. Oftast så går ju allt väldigt succesivt och man ser det först själv (om man har tur att se det) när det är försent.

Tror mycket beror på personen som blir utsatts självkänsla, självförtroende och allmäna psykiska och fysiska hälsa. Kan man säga stopp och sätta gränser för vad som är ok eller inte ok så hamnar man inte lika lätt i den fällan.

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Loveferrets
0

När man blir kallad en massa öknamn o blir förnedrad o det inte upphör, då kan jag kalla det för psykisk misshandel.

Möjligt man kan bli fälld för kvinnofridskränkande men då måste det finnas konkreta bevis annars blir det bara ett glöttigt förhör som går ut på att förövaren ljuger sig till, ord mot ord alltså.

Hawknestgrove
0

ja om det är någon som förlöjligar och snackar ner en framför andra, så är det i allafall för mig ett helt klart fall av psykisk misshandel

David
0

Den här länken är rätt intressant och informativ, www.psykiskmisshandel.se

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

LuckyLady
0

Den sidan är OTROLIGT BRA!

Jag skulle nog vilja påstå att gränsen är högst individuell.
Dvs du känner själv när du blir illa till mods av vad någon säger åt dig eller om dig.

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

LuckyLady
0

"Våld är varje handling riktad mot en annan person, som genom att denna handling skadar,
smärtar eller kränker, får denna person att göra något mot sin vilja eller att sluta att göra något
som den vill." (Isdal Per)

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

vattenskIda
0

Det mesta som finns att läsa tycks handla om kvinnor som blir psykiskt misshandlade av sina män. Jag har misshandlats psykiskt av mina föräldrar under hela uppväxten och långt upp i vuxen ålder. Det har satt djupa spår som jag undrar om jag nånsin kommer över.

Hur bearbetar man att man har blivit förstörd av dem som skulle forma en och göra en till en människa? Jag har gåtti terapi men det var inget bra. Hon drog egna, snabba slutsatser och förstod inte hur jag menade. Det var mera tröst än terapi.

Loveferrets
0

#12, Om man inte känner någon större tilltro till terapeuten så har man rätt att byta så jag tycker du ska vända dig dit igen och be att få prata med någon annan.

Kerstina-61
0

#5#Tveksamt att få någon inför domstol för enbart psykisk misshandel då det oftast inte går att bevisa. Vad jag vet så finns det inte någon sådan rubrik i brottsbalken utan det brukar ingå i andra
brott, som du själv skriver, kvinnofridskränkning t.ex

Grov kvinnofridskränkning är när kvinnan (oftast kvinnor) blivit misshandlad av mannen i nära relation upprepade gånger inom en kortare tid. Straffvärdet är från 6 månader- 1år.

Däremot kan olaga hot leda till rättegång, men blir oftast böter om inte det finns bevis att målsägaren blivit hotad till livet, då kan han dömmas till fängelse upp till 1 år. Och bedöms det som grovt kan det leda till fängelse lägst 6 månader upp till 4 år.

Kränkning ingår  alla misshandelsfall och skadståndet bedöms efter Brottsoffermyndighetens  referatsamling.

/Kerstin

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

kreativika
0

Ju mer jag läser om psykisk misshandel, desto mer gråter jag och förstår vilken situation jag lever i och har gjort under en lång tid. Jag måste ta mig bort härifrån, men jag vet inte hur, min ork är inte lika stor som innan..

JohannaEkroth
0

#15 Gå till socialtjänsten i din kommun och berätt om din sits. De hjälper dig. Jag har kontakt med dem just nu av samma situation och de hjälper mig. Känner du att det är akut så packa en väska med lite kläder, ta dina barn (om du har några) och gå till soc. Du kan ringa socaialtjänstjouren om det inte är kontorstid. Är det jätteakut ska du givetvis ringa 112.

Var stark och gör en polisanmälan också.

Lycka till!

*styrkekram*

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

kreativika
0

tack :) jag har tagit kontakt med dom och det har diskuterat min situation. för två veckor sedan, de skulle höra av sig. tror(hoppas) de gör det nu i veckan, med baktanke att boka in tid i följd med tiden jag har hos min överläkare på ätstörningscentralen. Men jag har ju fått vänta och börjar bli orolig. Har de glömt mig? Funderar på att maila och höra hur det går..

Jag har packat om min väska 3 ggr idag, imorgon sticker jag och är nog borta i 1-2 veckor.. får se vad som händer..

*kramkram* :)

Hawknestgrove
0

hoppas det går bra1 Du får berätta här!

Musiken
0

#15 Samma har. Det var Gunilla som sa at mig att ga in pa den har sajten, och ju mer jag laser desto uppenbarare kanns det. Jag vet att mycket fortfarande ar mitt fel - men det var inget bra forhallande vi hade och det ar vi bada ansvariga for..

Hawknestgrove
0

musiken, inget är ditt fel! Du har inte skapat ett monster till karl! Det får du i sådana fall skylla föräldrarna för. Det är det allra första misstaget man gör, att ta på sig skuld! Det kommer du även göra, den dagen du åker på en dagsedel. " jag  var dum, jag provocerade fram det…." Visst, det är aldrig en fel att två träter, men när det går till förtryck, då är det bara dens fel, som förtrycker.