Misshandel iFokus

Misshandel

Etikett01-allmänt
Läst 1628 ggr
Lostlie
0

Hittar inte rätt....

…. men jag har en fråga som gäller unga kriminella. Kanske någon här kan hjälpa mig? Lagar, regler och verklighet är ju ofta vitt skiljda saker (om ni förstår vad jag menar)… Vad händer EGENTLIGEN med ett barn på 12-14 år som begår misshandel eller skadegörelse? Ska man alltid tillkalla polis vid nämnda tillfällen? Spelar det någon roll om barnet har något funktionshinder tex ADHD eller Aspergers syndrom?

MVH Lostlie

ANNIA
0

Lostlie jag vet inte exakt vad som händer med tonåringar. Men där blir socialen inblandad för dom döms inte till fängelse, blir väl för det mesta inte ens rättegång.

Men man ska alltid anmäla brott till polisen även om det är tonåringar. Kan inte tänka mig att eventuella syndrom/sjukdomar spelar nån roll.

Hawknestgrove
0

Nä det är inte någon ursäkt, men en orsak. Så anmäl!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

AnneN
0

Jag vet inget om sådant, men vill tipsa om att du även kan fråga inne på http://brott.ifokus.se/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MoiraIne
0

Barn under 15 FÅR INTE åtalas för brott, men det ska alltid göras en utredning. Utredningen gällande brottet görs av polis/åklagare (beroende på straffskalan för vilket brott det är), och den görs delvis i samråd med socaiala myndigheter (dom måste informeras om vissa åtgärder som görs under utredningen).

Dessutom går alltid, även om ingen sån åtgärd görs som sociala måste informeras särskilt om, en anmälan från polisen till sociala, som i sin tur avgör om det behöver startas en utredning från deras håll. Första tillfället av snatteri får säkert passera, men är det återkommande småbrottslighet kan det föranleda en utredning från socialas sida. Är det inblandat alkohol eller droger, eller om det handlar om brott mot personers liv och hälsa, sexualbrott osv) SKA sociala göra en utredning.

Detta kan i sin tur leda till omhändertagande enligt LVU, LVM eller LPT (vård av unga, vård av missbrukare eller vård av psykiskt störda). Detta ser många som ett straff, men är absolut inte ett sådant. Ett straff kan man bara få om man döms i domstol, och eftersom barn under 15 inte får åtalas kan de heller aldrig bli straffade.

Psykisk sjukdom spelar bara in vid straffbedömningen, så det är ingenting som spelar någon roll vid brott som begås av barn under 15. Däremot kan det ha betydelse för socialas utredning, det är ju viktigt för vilken typ av stöd/vård som behövs.

Skadestånd är i sin tur inte direkt förknippat med åtalsmöjligheterna eller med en dom. Det betyder att den utsatte kan kräva skadestånd oavsett åldern på den som förövat brottet. Men detta är inte att förväxla eller jämställa med ett straff, utan skadeståndets funktion är att den skadelidande ska få ekonomisk kompensation som motsvarar vad det "kostar" att ha blivit utsatt för det aktuella brottet.

Hawknestgrove
0

Jättetack för bra info!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lostlie
0

Tackar för suverän information *kram*. Nu vet jag hur jag ska gå tillväga framöver!

Ha det gott!!

MoiraIne
0

Alls ingen orsak, bara glad att alla nätter med lagboken kan vara till hjälp för nån Glad