Misshandel iFokus

Misshandel

Etikett09-stöd-hjälp-terapi
Läst 1489 ggr
Ninja
0

Skadeståndspapper

Varför ska dom vara så svåra att förstå.. finns det någon här som kanske kan tänka sig hjälpa mig med hur de ska fyllas i, om någon kanske har koll? (sökte mig hit med tanke på sajtens tema)
Det enda jag vågar fylla i är fälten för borgenär och gäldenär för där vet jag ju mina egna uppgifter och har rättegångspapperen med domen och där finns hans uppgifter.. sen tar det stopp, vill inte att det ska bli fel. Hjälp?

Jag hade ringt målsägandebiträdet jag hade, om jag inte haft så svårt för att ringa till folk..

krinsp1
0

Hej, jag tycker du ska ringa dit målsägarbiträde. Han/hon är ju tillsatt för att hjälpa dig med bland annat ersättningsanspråket. Om du inte känner dig bekväm med att prata med målsägarbiträdet, så ring till Brottsoffermyndigheten i Umeå. De är experter på allt rörande skadestånd och hur man yrkar m.m.

Lycka till

Janne

Maddo
0

Ja jag tycker värkligen du ska ringa brottsoffermyndigheten,du har säkert fått ett papper därifrån med telefonnummer.m.m.Du ska innte behöva vara orolig och rädd och behöva kämpa med detta om du inte orkar.Det är säkert nog som det är för dig nu.Dom är underbara och förstående där.Ta nu mod till dig och ring,det enda som kan hända är att du får hjälp   :) Kramar .Hör järna av dig hur det går. Kann inte minnas att jag behövde ordna med det själv,men vet att jag fick papper från brottsoffersjoren,där man även kan få psykologhjälp m.m om det inte är ändrat nu. Sänder varma tankar till dig.Glad

Lev livet, det går inte i repris.

Ninja
0

Tack för era tips. Ska försöka komma mig för att ringa, även om det är svårt.. är så lätt hänt att jag skjuter upp det då. :/

Maddo
0

Kan du förklara vad det är för rader du inte kan fylla i?Vad dom vill att du ska skriva.?

Lev livet, det går inte i repris.

Ninja
0

"Ombud för sökande (Advokat, vårdnadshavare el. annan)"
Vet inte vad de vill att jag ska skriva där? När de vill ha namn, adress och plusgiro-/bankgirokonto. Den tilltalade betalar ju advokatkostnader, om det är det som menas..? Jag är ju sedan länge myndig så vårdnadshavare är ju inget jag behöver ägna någon större tanke åt.

"Sökandes fordran vid begärd utmätning", där står det kapital, ränta kr, och tillkommer ränta i %
Ska jag fylla i skadeståndsbeloppet han blev dömd att betala? Ränta??

"Sökanden åberopar"
Där ska man kryssa i någon av följande; Beslut, Dom, eller Strafföreläggande. Ska jag kryssa i "Dom" där? Eftersom han som sagt blev dömd..