Misshandel iFokus

Misshandel

Etikett: 04-fysisk-psykisk-misshandel
Läst 849 ggr
LuckyLady
0

Misshandel eller en dålig dag?

Tvivlar du på om det är misshandel eller om han bara hade en dålig dag?
Konflikter förekommer i alla relationer.
Alla sårar förmodligen varandra någon gång, och alla
människor blir arga.

Men hur vet du då om det är misshandel eller ett bråk?
Här får du några ledtrådar:

• Beteendet återkommer

• Avsikten är att förödmjuka och nedvärdera snarare än att man framför ett klagomål

• Avsikten är att dominera och kontrollera, inte att ge konstruktiv kritik.

• Misshandlaren har en allmänt respektlös inställning till dig. Det handlar inte om att han påpekar EN sak som han inte tycker om.

_**Detta är hämtat från http://www.psykiskmisshandel.se/index.html**_

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

Hawknestgrove
0

Oavsett, så är det misshandel. Bara för att man ahr en dålig dag, så slår man inte. Ok, jag har fått en örfil av mitt x, som jag behövde. Det var när jag fick dödsbudet om min mamma. Jag bara föll ihop på golvet och skrek och det enda som hjälpte då, var en örfil, så jag kom till sans igen. Men det var också den enda örfilen jag behövde….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MIRJAMI
0

En som misshandlar och håller på så där skulle ju då ha en dålig dag varje dag och komma undan med den….Nej jag tycker att slår man första slaget så är det misshandel och det finns inga andra ursäkter för det.

1# Att du fick just den där örfilen just då ut av din ex var ju som du skriver för att du skulle komma till sans igen och i sådana situationer kan man ju tyvär behöva det……

Hawknestgrove
0

Ja det är väl enda gången jag tackar i efterskott för en smäll. Men som sagt, jag behövde den. Fick höra att min mamma hade hängt sig på vinden, tre dagar innan hon skulle fylla 60. Då blir man liiiiite chockad…..Så sen var han faktiskt underbar i den situationen. Efter smällen, så satte han mig vid köksbordet med en redig whisky och två valium. Sen ringde han vår läkare, så jag fick komma och ta ett prat. Efter det, så bar det iväg till polis, begravningsbyrå och han kontaktade alla våra bekanta  och vänner och arbetsgivare. Så vid just det tillfället skötte han sig exemplariskt. Ingen kunde ha uppfört sig bättre.

LuckyLady
0

Jag håller inte riktigt med om att en örfil är det enda sättet.
Hade en väninna här en gång och hon fick av någon anledning för sig att en kär släkting till henne hade dött.

**Att hon blev Hysterisk är en underdrift!
**
Jag behövde inte utdela någon örfil för att få henne lugn.
Visst jag fick jobba med henne ett bra tag men allt som behövdes var lugnade ord och en hel drös med kramar.

Dessutom har jag en känsla av att hade jag gett henne en örfil hade jag nog fått en i retur ganska omgående =)

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

Hawknestgrove
0

Tja, ok, det kanske finns flera sätt att tackla sånt. Men detta var ett äkta dödbud, dessutom fick jag ta emot det på telefon. Inget antagande, utan fakta. OCh den smällen var inte illa menad, det vet jag. kommer knappt ihåg den. det starka minnet jag har, är att golvet var så kallt… Vi hade stengolv  i hallen….detta var före de trådlösa elefonernas tid, så vi hade bara en telefon på vanliga stället i hallen…