Misshandel iFokus

Misshandel

Etikett: 04-fysisk-psykisk-misshandel
Läst 2161 ggr
MIRJAMI
0

Hur hittar de alltid rätt persson?

Jag undrar de som misshandlar andra fysist/psykist söker de efter en speciell sort människa som de vet att de kan misshandla eller vågar de ge sig på vem som helst?

Sedan undrar jag finns det hjälp att få för att kunna sluta misshandla en annan persson?

AnneN
0

Bra fråga… Jag var ett tag tillsammans med en kille, då jag fick veta av hans ex-fru att han hade misshandlat både henne och barnen fysiskt och psykiskt i flera år så ställde jag han mot väggen och talade om att mej rör han inte! Han dumpade mig 2 dagar senare via sms, och nu har han åter igen en tjej som han misshandlar. =(

Om det finns hjälp att få för att sluta misshandla så vore det bra att veta.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Citronmeliss
0

Ja, genom terapi kan man få/bli hjälpt som misshandlare, men då det skärs så mycket i utgifterna överallt inom vård och behandling så blir det svårare och svårare att få sådan hjälp.

Sedan är det ju med det som med terapi i stort att man ska själv ha en önskan och vilja att bli hjälpt för att vara mottaglig! Det går ju inte att tvinga någon att vilja och det är ett stort problem..

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

MIRJAMI
0

#2 Ja…det är ju så alltid man måste alltid vilja själv ha hjälp. Önskar många gånger att det skulle vara en lag på att man blir tvungen att ta emot hjälp om man har misshandlad någon annna persson…

Citronmeliss
0

Där håller jag med dig MIRJAMI!Glad

Jag utryckte mig visst dåligt för det jag menade var, 

för att få ett lyckat resultat av terapin så behöver personen i fråga vara samarbetsvillig och motiverad för terapin!

Annars är den tyvärr i det närmast verkningslös!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Eija
0

Av mina erfarenheter så dras nog den undergivne lätt till sådana personer som är dominanta…eftersom du #1, inte var undergiven utan började ifrågasätta honom från början, då dumpade han dig, du var för stark helt enkelt…

Tyvärr är det så, att har man haft en svår uppfostran och blivit undergiven, då fortsätter det i samma spår när man träffar en kille/tjej. Ofta är det nog så att även den undergivne omedvetet lockar fram en dominans hos den motsatta partnen.

MIRJAMI
0

Jag har ju haft oturen att träffa på några sånna killar som inte har varit något att ha. Jag tror att dessa män/killar märker väldigt fort vem de kan behandla hur de vill…. Många gånger har jag nog varit för snäll, men har facktist slutat att vara det….

Ijin
0

Jag vet inte.. Kan ju vara så att dom letar efter en viss typ av människor som inte orkar stå på sig tillräckligt…

Har inte tänkt på det… Ge mig lite tid så kommer jag igen senare:D

Anna_72
0

Jag tror inte man behöver ha haft en svår barndom och därmed ha blivit undergiven, men något är det ju som gör att man "hittar" varandra. Kvinnor (oftast) som blir utsatta för övergrepp och misshandel gång på gång, talar ju ofta om att det känns som om dom hade ett "tecken" i pannan som bara kan ses av potentiella förövare.Tyvärr är det ju ofta så med alla slags övergrepp- En ond cirkel bildas och man söker sig, (omedvetet) till människor som uppvisar ett beteende man känner igen. Hur sjukt det än är så finns det en trygghet i att inte behöva bryta invanda mönster.

Visst finns det hjälp-  terapi-(vredeshanterings..) medicinering (mot yttre faktorer som utlöser det tex alkohol), mm MEN att via domslut eller liknande få en människa att ändra tankesätt tror jag är en omöjlighet.

Den bästa långsiktiga förändringen tycker jag ligger hos alla kvinnor som lyckas ta sig upp ur helvetes gropen och visar för sina barn- söner och döttrar, att det inte är så livet och samspelet mellan människor ska vara.

Ha en Bra dag önskar jag Er

Hawknestgrove
0

Ett slaget barn lär sig att slå……. Så funkade det i alla fall för min fd. Att han dessutom gick ett tag på anabola, gjorde inte saken bättre precis….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ijin
0

#9 Ligger lite sanning i det….

Martin
0

Malmö (som är ledande i det preventiva arbetet mot kvinnovåld) ligger i groparna för att starta ett Manskriscentrum, med boende. Det är inte för utsatta män, utan för män som slår. Det innebär att det framöver kanske inte är den misshandlade kvinnan som måste ta till skyddat boende eller bo hos väninna efter att polis varit på plats. Jag hittar inte mer info just nu, men hittar jag mer så återkommer jag.

mvh Martin

Anna_72
0

Låter MYCKET bra!!

Wassago
0

Såg en film igår tillsammans med fästmön.. "Den man älskar" (tror jag den hette) en film med Rolf Lassgård, den tog upp dettaa med en misshandlad kvinna och en misshandlande man… Har ni sett den? Hur upplever ni i så fall kvinnans agerande i filmen? Vad jag hört å sett, så verkar det ju som om en del kvinnor medvetet/eller undermedvetet söker sej just till den typen av män som sedan skadar dom om å om igen.. Kan det vara så att det inte bara räcker med en man som slår, utan det måste åxå finnas en som söker denna typ av män, och i så fall varför?? Behöver inte dom kvinnorna i så fall åxå terapi för att slippa ifrån detta negativa beteende mönster? Förstod ni min reflektion? Låter lite flummigt när jag läser detta men kan inte formulera det bättre just nu.

Väl mött//I.

Hawknestgrove
0

Ja, något ligger i det du säger, Wassago. Ofta så är de kvinnorna så kuvade redan som barn, så de lämnar  "RÄTT" signaler till dem som slår. OCh då är det bara för dem, att koppla på stora charmen, så är allt klappat och klart….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Martin
0

#12 Man kan läsa lite om det här, "Bäst i Europa" utsågs man till. Malmömodellen håller nu på att sprida sig i övriga Sverige.

mvh Martin

Anna_72
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 Jag svarar bara för mig själv och jag har ännu inte läst om malmömodellen så den uttalar jag mig inte om.

Jag hade aldrig varit utsatt för övergrepp. Trygg, "normal" barndom, shyssta pojkvänner osv. Jag träffade mitt ex på en pub och analyserar i efterhand hur han "håvade in mig" med en stark, karismatisk personlighet. Alla tecken på tvekan från min sida sopades bort med prat, prat, prat och Ja, jag blev lite smickrad att denne man var så intresserad. Jag TRODDE verkligen att jag kunde bestämma själv!! Men jag fastnade i hans JÄVLA NÄT och desto mer jag kämpade, desto svårare och ondare blev min livssituation. Så jag slutade kämpa, men när inte heller det "fungerade" funderade jag ofta på att ta mitt liv men tog mig ur förhållandet (det är en annan historia). I mitt fall hade jag inte upplevet våld och har inte heller efter träffat en liknade person.

God Kväll till Er

Anna_72
0

Oj, Jag glömde säga- Ja! Jag förstår precis hur du menar wassago, Generadoch det kan nog stämma i många fall.

Ajö igen Glad