Narcisisstiskt beteende?
Jag har läst mycket om dessa beteenden hos både kvinnor och män. Efter alla böcker och artiklar jag läst känns det som att det handlar om ett narcissistiskt beteende. (ett ''finare'' ord för psykopati) Jag kanske har fel, vad tror Ni?
Vh LenaB
Nej, jag tror du har rätt…. Bodde ihop med en sån i 15 år… Mina bästa som kvinna….Men en dag fick jag nog…. Men hade jag inte haft egen bil och körkort, hade jag aldrig klarat det…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Tyvärr LenaB så måste jag säga att du inte har så mycket fel i det du säger. Trodde inte alls på detta då jag var gift, Då gick man i tron att detta är mitt fel om allt som händer. Men efter jag separerade försökte jag förstå vad och varför. Slukade allt i böcker jag kunde, dessa hjälpte mig att förstå att det var inte mitt fel alls, samt att min e-make inte var sund.Så du har en poäng i vad du säger.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Ja, jag tror också att det är så. Dessa män/kvinnor är väldigt manipulativa så man faller oftast för deras ursäkter och anledningar till att slå. Jag tänker att har man med en sån här person att göra har man med ett monster att göra. De är riktigt listiga. De får en att krympa sig själv genom att man till slut tror att det är en själv det är fel på.
Precis så kände jag, mitt fel! Men det är det ju nu när man har mer kött på benen man vet att detta var inte mitt fel. För att allt man gjorde var fel. Som då till exempel, om jag gjorde mat så frågade jag, vill du ha sås på maten?, Då vart han tokig för jag frågade, detta ska jag veta att han ska ha det!!! Nästa gång det var dags för typ samma mat, och man hade på sås utan att fråga så vart han tokig för man har hällt sås, för det ville han ju inte ha. Det ska jag ju veta!!!. Hur man än gjorde så var allt fel….
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Det är väl egentligen (om man skall märka ord) inte ett annat namn för psykopati, då det liksom narcissim är en personlighetsstörning.
Psykopatin hittar man i gränslandet av andra personlighetsstörningar, i "skärningspunkter" som man brukar säga av narcissiom, antisocial personlighetsstörning samt borderline.
Sedan har både psykopatin och narcissmen (och andra personlighetsstörningar) i vissa delar samma symptom och beteenden.
Men i sak har du rätt - visst hittar vi mycket av personlighetsstörningen narcissism hos de som slår och mentalt misshandlar, men inte alltid. Narcissism i sig (man skiljer ju på den patologiska och den naturliga) i naturligt stadium är ju något vi alla har, det är ju när det blir en störning som den blir en sjukdom.
Men visst, de lever på sin manipulativa förmåga i vissa fall - medan det även finns de våldsamma relationer där det inte finns några större manipulativa bitar utöver våldet och den mentala misshandeln.
mvh Martin