Misshandel iFokus

Misshandel

Etikett01-allmänt
Läst 1301 ggr
skedskaft
0

Ny relation, hjälp..

Jag har träffat en kille sen 4-5 månader tillbaka och det har rullat på väldigt bra. Jag sa att jag ville ta de långsamt och han sa absolut.

Han är en speciell person på de sättet att han ger dom där blickarna man vill ha, han är snäll, rolig omtänksam osv.

men.. 

för några dagar sen fick jag höra från en kompis till mig som pratat med hans ex (som ja kommer bra överens med) att hon hoppades att han skulle vara snällare mot mig än va han var mot henne. min kompis fråga självklart va hon menade och hans ex sa att han misshandlat henne medvetslös en gång, att de blev polisförhör osv. "men han har fått hjälp för de och ja hoppas de går bra mellan dom för hon verkar jätte trevlig och en sån person han skulle behöva" sa hon. 

Jag känner absolut INTE av dom vibbarna från honom och jag skulle i värsta fall kunna tänka mig att dom bråkar och "slagit varandra". 

Har inga problem att bara gå om de skulle visa sig vara sant men hur tar jag upp det med honom? kan jag fråga han rakt ut om de är sant? dom har en son tillsammans som nu är 3år så vill inte att han och hans ex ska bli ovänner (då hon "skvallrat") när de funkar så bra mellan dom.

hjälp… hur har ni gjort??

AnnaFagerell
3

Eftersom jag inte litar på tredje part skulle jag frågat honom. Säg att du hört att han inte varit snäll mot sitt X och fråga om det är sant. Du ska inte säga var du hört det. Det är inte säkert att du märker av beteendet innan ni bor ihop. Var på din vakt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

_Fisken
0

Finns det inga andra lediga killar som inte har dessa rykten?

AnnaFagerell
0

#2 Förmodar att du aldrig blivit sådär riktigt kär?

_Fisken
2

Jo. Det har jag. Jag vet hur du menar. Men kan gå genom eld och lågor för denne person. Orsaken till min lite onödiga fråga är att en nära kvinnlig vän sitter i samma dilemma men det har gått lite längre. Hon brukar komma in till mig och prata ibland.

_Fisken
2

…och gråta ska jag tillägga.

AnnaFagerell
0

#4 Fast man måste få ge folk en andra chans och även om jag inte försvarar misshandel så är man två i en relation. Det kan ju gå jättebra för personen ovan… men man ska alltid vara medveten om vad som kan hända givetvis, men jag tycker man ska kunna ge folk en chans till. Har själv varit sådär hutlöst kär. Gick inte heller så bra, blev illa behandlad men jag älskar denne person fortfarande även om jag inte sett honom på flera år nu. Men dessa personer får en speciell plats hos en, oavsett hur illa de behandlar en.

Älvan
4

ALLA varningsklockor ringer för mig när jag läser inlägget. Jag kan ha fel, men det kan mycket väl vara en narcissist. Jag skulle satsa på en man som har en god relation med sitt ex. Man känner en människa först när man separerar eller har kört ner relationen i botten. Då har människan inget att dölja utan kan leva ut sitt riktiga jag. En sund relation börjar med att man går långsamt framåt. En narcissist kör 110% med charm och övertalning. Om personen känns för bra att vara sann så är den nog det också. En narcissist ser sig själv som perfekt och spelar också det med bravur till den fångat den den önskar. Den kan prata omkull vem som helst. Den listar ut likt en kameleont vilka egenskaper du önskar hos den och blir den. Den hittar direkt dina svagheter och den ger dig komplimanger så du känner dig underbar, hel och vacker. När du är ordentligt fast, gärna gjort dig gravid och flyttat ihop så kommer du börja se narcissistens personlighet. En narcissist kan inte ändra sig pga de har ett handikapp. De saknar empati. Om personen behandlat sitt x dåligt är det inte lönt med en andra chans. De kan inte ens om de vill ändra sig. Om man ex saknar ett ben kan benet inte med viljekraft växa ut. Man kan aldrig bli empatisk om man saknar den förmågan. Spring för livet innan du fastnar! Läs på ex tuvaforum.se och gör en egen bedömning. Blunda inte fast du är kär! Lyssna på alla varningssignaler du känner och får.

skedskaft
0

Jag har svårt att bli kär och är inte där än, just därför jag vill veta innan jag ger mig in på nåt. Mina vänner har blivit helt annorlunda när dom hittat de dom tror är stora kärleken. Som sagt att kunna gå genom eld och vatten. 

#1 Känns dock jobbigt att fråga rakt ut och sen säga - nä bara hörde det av en person… Jag har inte heller haft den finaste bakgrunden så jag hade tagit lite illa upp och velat att han gillar mig för den jag är och inte för den jag vart.

#7 Då kan jag vara lugn "haha".. Han är ganska osäker och vi går väldigt långsamt framåt. Men tar dina ord på allvar!

Men som #1 säger, man ska ge folk en andra chans, och då menar jag bara EN andra chans. 

Jag har själv haft/har (mycket mer förr!) svårt att hantera min ilska och kan utan impulskontroll gå loss på både människor och saker om jag blir tillräckligt provocerad, fast pga min kroppsbyggnad och mina muskler har alltid någon fått mig därifrån eller kunna hållit fast mig och för han som inte är så svag så kan ingen stoppa honom. Ser inte mig själv som en bättre människa om man jämför oss där bara för att jag kan bäras iväg. Men fortfarande INTE okej!

AnnaFagerell
2

#7 om man känner någon först vid en separation skulle det ju vara jättehemskt för alla som har förhållanden! Då skulle man ju aldrig våga lita på någon. Fy vad hemskt. Om man också ska leta efter någon som är på god kant med sitt x får man nog leta väääldigt länge för det är faktiskt så att otroligt många kommer på kant med sina x vid en separation. Jag får ofta höra att vi är unika som kommer så bra överens här, våra två familjer. Och känner dessutom många som inte ens kan vara nära varandra och barnen är i kläm. I ärendet ovan vet vi ju faktiskt inte vad som hänt och innan man tar reda på det ska man inte vara för snabb att döma. Ett x kan lätt spela upp en stor bild av något som inte har hänt i verkligeheten så sådant tror jag sällan på utan att ha gört båda historierna. Tycker inte du kan uttala dig om hurvida personen är narcissist eller även borderline genom ovanstående inlägg

Älvan
2

#9 Om du läst mitt inlägg ordentligt sa jag att han kan vara en narcissist. Inte att han ÄR det. Jag bad även ts själv göra en bedömning utifrån fakta. Jag fattar inte varför jag inte skulle kunna få ge råd när ts i trådstarten ber om hjälp och frågar vad jag skulle ha gjort i den situationen. Jag svarade utifrån trådstartens fakta; jag skulle springa. Ts gör ju självklart som hon vill. Man kan självklart inte ställa diagnos utifrån så lite fakta. Om nya killen misshandlat någon medvetslös är det ju jätteallvarligt och en stoor risk finns i så fall för upprepning av våld.

Calcifer
3

Jag vill nog poängtera att folk kan sprida lögner och rykten ganska friskt om de själva är bittra och tycker det är direkt illa att killen omedelbart ska ses som skyldig eller dålig pga det. OM det är sant bör TS lämna omedelbart. Men om det inte är sant vad har han då gjort för fel?! Hans ex hittade på skit om honom, antagligen för att hon har problem med honom? Ska han straffas för det då eller?

Har han gjort det så tycker jag inte det finns någon tvekan om att TS bör springa för livet för det kommer förmodligen ske igen. Har han inte gjort det ska han inte behöva straffas för vad hans ex hittat på. Det är väl som att vi ska börja straffa alla killar som faktiskt helt falskt blir anklagade för våldtäkt, "bara för att"…

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

AnnaFagerell
0

#11 Håller med!

skedskaft
0

Ja precis som du säger att man inte ska döma på förhand men vet inte riktigt hur jag ska ta upp det. Hatar när folk går kring kring men funderar på att ta upp mina samtal jag går på för just aggressions problem få se om han vill dela med sig om någonting.  

Synd att (oftast) tjejer har så svårt att gå ifrån en relation utan att vara så osäkra att dom måste sprida rykten… 

Calcifer
1

#13 Jag tycker du ska göra det rakt ut, men gärna någonstans… ja, där du känner dig säker. Kanske i sällskap av någon vän, eller åtminstone med en vän nära till hands. Är det inte sant lär han ska reagera med ilska och genom att bli ledsen - men det är ju fullt förståeligt. Är det sant finns ju risken att han reagerar med våld om han blir tillräckligt arg. 

Säg helt enkelt "det är så att jag fått höra något om dig, och jag måste få veta om det ligger någon som helst sanning i det överhuvudtaget". Dels för att det är rakt på sak, men också dels för att det inte skriker att du anklagar honom för något. Har han inte gjort det uppskattar han nog inte en direkt anklagelse om det, jag skulle själv bli ordentligt sårad. Däremot bara att framlägga att du måste få veta, för du förtjänar att få veta, om det ligger någon sanning i det alls, är inte en direkt anklagelse. 

Det kan ju varit så att hon överdriver en situation där han inte var skurken. T:ex att hon slog honom först, och han knuffade henne undan från sig och hon råkade göra sig illa. Då ligger det ju en viss sanning i hennes ord, men det är ju vridet rejält. Till exempel.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

AnnaFagerell
1

Håller med #14. Säg det rakt ut. Sen kan det ju vara så att rejäl misshandel för någon bara är som #14 säger, en knuff för någon annan. Som någon ovan sa, tjejer är ju ganska speciella. Det får man se i vardagen tycker jag. - Prata in med min karl!, osv… tjejer kan vara sjukligt jobbiga när det gäller

skedskaft
0

ja jag ska försöka hitta mod till att säga det rakt ut, mod till att våga utsätta både min relation till E med också E och hand ex..

Jag har en vän som jag pratat med som gått i samma klass med dom båda och pratat med tjejen under uppbrottet, och han skulle GARANTERAT säga till mig om de skulle vara en dålig ide att starta en relation med E. 

Han la även till att hon gillar drama och att E var den som lämnade henne, så kan tänka mig att hon kände sig sårad. synd bara att hon tar ut de över honom, bor i en ganska liten stad och rykten blir lätt sanning i fel folks öron…

AnnaFagerell
1

#16 det finns många människor som vill sina x illa för att dom är sårade. du måste helt klart fråga honom. Kanske behöver du inte säga det så barskt? du kan väl fråga hur hans relation var till den andra tjejen och säga att du hört saker som inte är så trevliga och säga åt honom att du gärna vill veta hur det ligger till. Jag tycker inte du ska ta upp detta när det är en massa folk i närheten. Möjligen på ett fik eller så men han ska inte behöva känna press från dina vänner och bekanta. Många människor är otroligt fula efter ett uppbrott och många gånger är det också barn inblandat. Ge honom en chans att förklara sig så fort du kan för annars lär detta äta upp dig. Lycka till!

skedskaft
1

Ja jag måste fråga få se, som sagt "det äter upp mig"!!

Tack för allt stöd från alla! 

Ha det så bra, trevlig helg!