"DET"
Är det någon mer än jag som har läst böckerna "pojken som kallades det", "pojken som inte fanns" och "pojken som överlevde"?
Om ni läst dom; vad tyckte ni?
Om ni inte läst; skulle ni vilja läsa dom?
Lite kort om böckerna taget från wikipedia:
Pojken som kallades Det: ett barns kamp för att överleva, (orig. A Child called It) 1995 (på svenska 2001), är en självbiografisk bok av Dave Pelzer som kom att bli en bästsäljare.
Författaren berättar om den barnmisshandel som han utsattes för från fyra till tolv års ålder, varefter han omhändertogs av myndigheterna. Hans mor var psykiskt sjuk och alkoholiserad och plågade sin son på ett oerhört grymt vis. Pelzers upplevelser betraktas som ett av de tre värsta fallen av barnmisshandel i Kaliforniens historia.
Dave är nu vuxen och har lyckats skapa sig ett värdigt och meningsfullt liv. Det här är hans egen berättelse om ett barns hopp och styrka att överleva. Han vill förmedla att ingenting är omöjligt och att saker kan gå vägen mot alla odds.
Boken följdes av Pojken som inte fanns och Pojken som överlevde.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Ja jag har faktiskt läst dem, och tyckte först att det var det bästa som fanns. Alltså, hemskt såklart, men gud vad bra skrivet och starkt att våga dela med sig liksom. Du vet. Men på senare år har både författarens bröder och författaren själv erkänt att väldigt mycket av det som beskrivits i böckerna är överdrivet och en del påhittat också. Det tar för min del bort lite av känslan, då han förändrat sanningen för att kunna sälja bättre.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Men neej :( Vad tråkigt att det skulle vara så!
Fast å andra sidan förvånar det mig inte särskilt mycket att han överdrev och hittade på. Men om då ändå tänker på allt som hände i böckerna så skulle jag nog gissa på att han nog hade det riktigt tufft ändå trots att han drog på lite extra..
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Jo det tar bort lite av respekten man har. Liksom, jag läste och tänkte, jösses vad han är stark och modig som vågar dela med sig av detta! Sen visar det sig att det handlar om pengar, pengar, och åter pengar. Nåja, så kan det gå, antar jag.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"