Silent treatment
Silent treatment, har du hört talas om det?
Det är en form av misshandel som går ut på att bestraffa någon genom tystnad.
Det är en fruktansvärd form av misshandel.
Jag har vid några tillfällen i mitt liv blivit utsatt för det och tänkte att jag kunde berätta lite om det. När det här hände mig hade jag aldrig ens hört talas om det förut.
Jag hade en bästa kompis som jag pratade med om allt. Och jag trodde att min kompis kände likadant och pratade med mig om allt. Men tydligen hade jag fel.
En kväll satt vi och spelade dataspel tillsammans, jag och min kompis samt en person till. Allt började bra och vi hade så roligt.
Tills vi kom till den händelsen som drog igång allt. Min tvättmaskin pep, varpå jag då säger att jag måste ta en paus för att hänga upp tvätten, för att jag annars kommer glömma bort den.
Den tredje personen utöver mig och min bästis, började då säga något som triggar igång något hos mig, typ att "Ja, men de är ju kvinnogöra så det är väl bara hugga tag" eller något sådant. Vi kan då också tillägga att jag och den tredje personen hade druckit och därför inte var nyktra heller vid det här laget.
Min bästa kompis väljer då att haka på den här diskussionen och det var här det började gå fel. Jag blir ännu mer triggad av att min kompis lägger sig i, när jag redan är irriterad, så jag ryter ifrån, något i stil med "du bor ju fortfarande hemma så du vet väl inte ens hur en tvättmaskin fungerar, så du kan ju vara tyst" eller något sådant. Fruktansvärt onödigt allting. För jag och min kompis brukar kunna säga vad som helst till varandra utan att det blir fel. Vi brukar bara skratta åt det.
Stämningen efter det här blev inte speciellt bra. Men kvällen fortsatte. Dagen efter så börjar den här misshandeln. Min kompis i stort sett går under jorden utan att säga ett ord. Försvinner spårlöst. Går inte att nå via mobil, messenger, snapchat eller någonstans. Vi hade kontakt dagligen i vanliga fall. Så det här var inte likt min kompis. Jag blir såklart orolig och undrar om något hänt. Men får inget svar. Dagarna går, det är fortfarande tyst. Veckorna går, fortfarande tyst… Månader går… Tystnaden fortsätter…
Jag förstod ingenting. Var det på grund av det jag sa som det här hände? Var vi inte vänner längre? Skulle vi någonsin få kontakt med varandra igen? Ovissheten gnagde sönder mig inifrån… Min bästa vän sen typ 7 år tillbaka, var bara försvunnen.
Drygt 1 år hann gå, jag började finna ro med att min kompis var borta och antagligen aldrig skulle komma tillbaka igen… Men där plötsligt dök kompisen upp igen. Och jag visste inte alls hur jag skulle hantera det här.
Relationen oss emellan blev aldrig som den var förut. Vi är vänner än idag. Men de här situationerna återkommer. En dag får jag bara inga mer svar… Kan gå timmar, dagar eller veckor utan ett ljud… Är det här verkligen en vänskap?
Det är svårt att beskriva vad som händer med en själv när man blir utsatt för sådan misshandel. Man bryts ner. Börjar tappa tron på sig själv, dömer och klandrar sig själv för saker och tror att allt beror på en själv. Att man är dålig som människa…
Det är fruktansvärt.
Har du hört talas om det här förut? Eller har du kanske blivit utsatt för det?
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Jag har blivit utsatt för det av en kompis som jag umgicks med i 22 ½ år.
Vi bodde inte nära varandra (lärde känna varandra på en skola) så det var flera år mellan varje gång vi träffades men vi pratade i telefonen 3-4 gånger i veckan.
Hon bara slutade svara i telefonen och jag försökte få kontakt med henne i nästan fem månader.
Till slut ringde jag hennes mamma och frågade om något hade hänt med henne eller hennes barn men så var det inte. Hon skulle tala om att jag hade ringt. Precis som att hon inte redan visste det! Så då slutade jag försöka kontakta henne.
Detta hände för ca 18 år sedan och jag vet fortfarande inte vad som hände.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Väldigt obehagligt beteende!