Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1907 ggr
Nourwadah
11/9/17, 3:12 PM

Brott i nära relation

Hej, mitt namn är Nour. Jag undrar hur det går till med förhör osv när det gäller barn som varit utsatta för våld i nära relation. När jag var 17 anmälde jag min mamma för misshandel och förra veckan var jag på förhör och berättade om detta på ett barnahus (då hade jag precis fyllt 18). Jag berättade att min mamma vid upprepande gånger tagit mig hårt i armen så det blivit blåmärken. Polisen sa att det räckte för den gången men att jag säkert behövde komma tillbaka. Men min fråga är vad som händer sen? Kan min mamma bli dömd för det jag sagt hittills? Eller krävs det att jag pratar mer och i annat tillfälle? Var detta ett förhör eller bara förundersökning? Kan jag ”dra tillbaka” det jag sagt eller anmält? Känner mig jätteorolig.

Annons:
GemTwist
11/9/17, 3:35 PM
#1

Hej!

Jag har själv varit på barnahus och när de säger att det troligtvis behövs att du kommer in igen så brukar det vara så. Det kan vara bland annat att din mamma sagt någonting eller att de har lite frågor om en viss händelse eller liknande.

Din mamma kan bli dömd ifall det finns tillräckligt med bevis. Tyvärr räcker det inte med att endast du kommer med din berättelse. Troligtvis var det ett förhör (ifall du hade kameror på dig) annars mer av en förundersökning.

Jag är lite osäker på ifall du kan dra tillbaka det du sagt, men jag tror att du faktiskt kan dra tillbaka anmälan eller vägra ställa upp. Däremot tycker jag att du borde fortsätta med din anmälan. Du ska inte acceptera att din mamma slagit dig. Det fanns ju faktiskt en anledning till att du anmälde henne. Jag tror inte att hon får fängelse men kan bli skyldig dig ett skadestånd.

Hoppas du mår lite bättre. Du kan nog hitta lite på polisens hemsida ifall du har frågor.

Thotis90
1/31/18, 9:34 PM
#2

Förhör är en del av en förundersökning, innan ärendet lämnas över till en åklagare som tar beslut om ärendet ska gå vidare till domstol eller inte. Det brukar oftast krävas vissa kompletteringar under förundersökningens gång, så var beredd på att de kan kontakta dig för fler frågor. Det sker då troligtvis över telefon. 

En misshandelsanmälan kan inte tas tillbaka då polisen är skyldig att fortsätta utredningen då den går under allmänt åtal.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: