Annons:
Etikett05-anhörig-till-misshandlad-misshandlaren
Läst 2082 ggr
Märta67
10/1/17, 10:22 AM

Gjorde jag rätt?

Hej!

Jag är ny här, har bara läst lite, ffa tråden förtvivlad mor. Jag har en dotter som snart är 16 år som har hamnat i en relation med en kille som är så fruktansvärd kontrollerande. Han kontrollerar hennes facebook, insta och snapchat och tar bort kontakter som han tycker är olämpliga. Hon har nästan inga socialkontakter kvar. Han bestämmer vilka kläder hon får ha på sig mm och hon gör allt för honom. För ett tag sedan berättade hon för mig att hon brukar ge pengar till honom så att han kan spela online spel. Hon får aldrig tillbaka det.  Han brukar kalla henne allt möjligt, ffa efterbliven och dum i huvudet, när han är arg. Har även kallat henne hora och annat. När hon är eller var med honom kommer hon alltid tillbaka som hjärntvättad. Hon är sedan som en annan person, jätte otäckt att se! Sedan tar det några dagar, tills hon är "normal" igen. Nyligen berättade hon, att han brukar kräva olika sex praktiker hon inte gillar, men att hon inte vågar säga ifrån. Det var droppen som var för mycket - jag polisanmälde killen.

Gjorde jag rätt? Jag är helt förtvivlad och så rädd! Jag är rädd för att hon kan komma göra något dumt. Hon har tidigare försökt ta livet av sig. Hon är i en djup depression och får i alla fall medicin sedan en vecka tillbaka. Men jag vet inte om jag verkligen kan skydda/ rädda henne. Själv har jag blivit sjukskriven för två veckor sedan, då jag inte orkade längre. Har själv dubbel depression (dystymi med pågående medelsvår depression).

Jag vet inte om det verkligen var rätt att polisanmäla honom. Har jag nu förstört både hennes och hans liv? Men han håller ju på krossa henne, han smular ner henne tills det inte finns något kvar av min dotter.

Vi har kontakt med kvinnojouren och både hon och jag träffar kuratorer där. Men hon är så ambivalent. Den ena dagen vill hon lämna honom, nästa dagen är han bästa killen igen och då är det jag som inte fattar att han är bra, enligt henne.

Men om jag inte hade polisanmält honom, då hade det varit som om jag låtsas om att allt är fine. Och det går ju inte. Jag kan inte sitta hemma och inte tänka på vad han gör med henne.

Imorgon, eller senast i övermorgon kommer han förmodligen få reda på anmälan. Jag hoppas bara att hon inte flippar ut fullständig och gör något som inte går att ångra.

Kiki

Annons:
_Fisken
10/1/17, 10:37 AM
#1

Du gjorde rätt! Vad annat kan du göra? Förhoppningsvis blir det förändringen som behövs. Starkt gjort av dig. Du står upp för din mamma.

Honestyisdead
10/1/17, 10:39 AM
#2

Du gjorde HELT RÄTT!!

Bra gjort. Tvivla aldrig på det. ❤️

Märta67
10/1/17, 10:39 AM
#3

Bara för att tydliggöra - det är jag som är mamman ;-)

Herbivoren
10/1/17, 10:42 AM
#4

Hej! Jag tycker du har gjort rätt. Du kan också prata med socialtjänsten så att du och din dotter kan få rätt stöd.

Lona
10/1/17, 10:53 AM
#5

Du gjorde helt rätt - men försök att ha dottern under uppsikt när han får reda på polisanmälan. Dokumentera gärna allt som går (om du får ta del av mail, mess mm - SPARA DEM!), skriv ner det du vet att din dotter varit utsatt för och gärna när det hände. Och du - tänk inte på HANS liv, det är din dotter och dig det gäller nu! Ta hand om er och lycka till! <3


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Märta67
10/1/17, 11:10 AM
#6

Tack så mycket för stödet och peppandet! Och tack för tipset #5 Lonaa att spara allt. Jag har börjat fota snapmeddelanden som hon har visat mig, så att han inte se att de är sparade. Hon har i alla fall kvar lite förtroende till mig, annars hade hon inte visat och berättat. Jag funderar också att meddela skolan om polisanmälan, så att de kan ha lite koll på henne i fall hon får reda på det under skoltid.

Annons:
_Fisken
10/1/17, 11:31 AM
#7

Aha. Var du mamman!  Strunt samma.  Jag är själv förälder o hade gjort samma sak. Jag hade blivit totalt galen om nån varit elak mot mina döttrar!

_Fisken
10/1/17, 11:56 AM
#8

Ett litet tips. Foto o sånt är viktigt. Men också dagliga handskrivna anteckningar. Det kan komma till användning sen.

Aleya
10/1/17, 2:28 PM
#9

Bra gjort. Helt rätt tänkt. Ett tips är dock att om du skriver om detta på nätet inte skriva ut era riktiga namn. Detta för att eventuellt slippa hot om den anmälde läser det, samt gällande utredningen att det inte blir nått gällande det. Det är mina två råd. Och att som sagt spara bevis, fota och dokumentera.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Lona
10/2/17, 10:39 AM
#10

Ja, prata gärna med skolan! Jag vet inte om det är rätt att "skrämma" sina barn men kan säga att efter att min kusin råkade riktigt illa ut så blev jag jäkligt uppmärksam själv på killar som jag träffade. I det fallet gick det verkligen in, även om jag givetvis önskar att det inte hänt min kusin något. Jag har däremot inte varit ens i närheten av den typen av förhållande, det kanske har motsatt effekt om man tex låter din dotter träffa någon som varit i liknande (men kanske värre) sits men tagit sig ur det?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

AnnaMariaK
10/12/17, 5:57 PM
#11

#0

Du gjorde helt rätt! Din dotter är fortfarande barn och det är viktigt att skydda henne så gott det går. Att hon är ambivalent är inte så konstigt. Om man får ris och ros på samma gång blir bindningen negativ och svår att hantera. Hon blir "bortkollrad" av hans sätt. Jag har egen erfarenhet av en toxisk relation och det tog mig 18 år att frigöra mig. Låt inte din dotter fastna i detta helvete. Ingen kille är värd att käka lugnande medicin för.

Upp till toppen
Annons: