Annons:
Etikett05-anhörig-till-misshandlad-misshandlaren
Läst 1720 ggr
Castiel.
2017-06-24 18:36

Trakasserier

Vet inte om detta hör till gruppen men jag behöver hjälp. För ett par år sen råkade mamma ut för något fruktansvärt när hon träffade en man i norra Finland. Detta var nog 2011 eller 2012. 

Mamma hade nyligen skilt sig från hennes dåvarande man i Skåne och reste till mormor i norra Finland för att få lite semester efter skilsmässan. Väl där träffade hon en man som vid en första anblick verkade vara rätt respektabel. Hon följde med honom hem och där ändrades han totalt. Han blev svartsjuk, hotfull och våldsam. Vid ett tillfälle så höll han i en yxa och sa att han skulle halshugga henne för att ingen annan skulle få henne. Hans motivation var: "Om inte jag kan få dig så ska ingen annan få dig heller".

Tur i oturen så ramlade han omkull precis när han skulle svinga yxan och mamma lyckades springa därifrån, i högklackat dessutom. Hon sa att hon aldrig sprungit så snabbt som hon gjorde då och hon vågade inte se sig om för att se om han följde efter. Samma dag kontaktade hon hennes ex-man och bad honom att fixa första bästa flygbiljett hem, vilket han gjorde. Väl hemma så började allt gå utför. Mannen började ringa henne dag som natt, skickade hotfulla sms där han sa att han skulle komma till Sverige, mörda henne och hennes familj. Där började även mammas alkoholism för att på något sätt glömma allt som hade hänt. Det tog ialla fall några veckor innan jag fick reda på det, samma år fick jag diagnosen depression och panikångest.

Sen dess har han ringt mamma sent om nätterna, ringer även dagtid och vägrar att ge sig. Vi har försökt att polisanmäla honom för olaga hot och trakasserier, men eftersom han ringer från kontantkort så går det inte enligt polisen. Han är känd hos polisen i Revonlahti och har suttit inne för kvinnomisshandel men går nu på fri fot då han avtjänat sitt straff. Han blev aldrig åtalad för försök till dråp på min mamma.

Nu har mamma blockerat hans nuvarande nummer i hennes telefon, men risken finns att han hittar ett annat sätt att kontakta henne som t ex skaffa ett ytterligare kontantkort. Finns det något sätt som man kan blockera honom helt och hållet så han aldrig mer kan ringa till mammas telefonnummer? Att byta nummer finns inte med på kartan, jag har redan föreslagit det.

Detta blir svårt eftersom han har mammas nummer sparat i sin telefon och han skulle fortfarande kunna ringa henne även fast hennes nummer var hemligt.

Snälla, vi behöver hjälp.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Annons:
Honestyisdead
2017-06-24 18:47
#1

Det enda sätter är att byta nummer så vitt jag vet. Till kontantkort som man inte registrerar. Förstår inte varför hon inte gör det så hon slipper samtalen.

Castiel.
2017-06-24 18:50
#2

#1 anledningen varför hon inte bytt nummer är för att hennes mamma är väldigt gammal och förstår sig inte riktigt på tekniken, så hon skulle fortfarande ringa till hennes gamla nummer. Men jag ska försöka övertala mamma att byta nummer.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Honestyisdead
2017-06-24 19:01
#3

Ett tips är att lägga in det nya numret som.snabbval i hennes telefon. Då behöver hon inte lära sig ett nytt nummer i alla fall.

Herbivoren
2017-06-24 21:53
#4

Hon skulle kunna behålla numret som mamman kan ringa men blocka alla nummer förutom mammans. Sedan skaffa ett nytt nummer som är hemligt som hon använder till alla andra.

Honestyisdead
2017-06-24 22:57
#5

#4 Hur blockerar man nummer som aldrig ringt?

Upp till toppen
Annons: