Annons:
Etikett05-anhörig-till-misshandlad-misshandlaren
Läst 1613 ggr
Cupcakekia
2017-05-28 09:07

Som kompis

Hejsan alla, jag behöver lite råd.. Min mycket nära kompis blir utsatt väldigt ofta av övergrepp och annat av sin pappa, bror, sin brors 3 kompisar och främmande män som hennes pappa annordnar, troligen emot betalning. Hon har haft det så så länge hon kan minnas och nu när hon började i samma klass som mig har hon fått mycket stöd ifrån vår mentor som även hjälpt henne att anmäla det hela. Det var ungefär 2 år sedan hon började i min klass och ca 1 år sen vi började umgås och jag fick reda på hur allt låg till. Det är fortfarande mycket hon inte har berättat och väldigt mycket hon inte kommer ihåg då hon förtränger minnen och ser till att ta tillräckligt många tabletter för att hon inte ska känna av vad det är som hände. Nu har de precis lagt ner utredningen, troligen på grund av brist på information, och det känns som om hon snart kommer välja "den enkla vägen ut". Dock känns det som om jag lyckats få henne lite på andra tankar men de finns fortfarande där. Hon är livrädd på ambulanser och polisen, hon har legat innan på psyk när hon var mindre, varför vet jag inte exakt men jag vet att hennes pappa var inblandad ganska mycket i det valet. Hon har alltid trott att så hon lever är så det ska vara, och att det alltid kommer vara så tills den dagen hon dör. Hon vill inte vara anledningen till att hennes pappa och bror åker i fängelse men hon vill få det att få ett slut. Så.. det jag behöver råd om är hur jag ska finnas där mer än som stöd och någon som lyssnar? Och hur jag kanske skulle kunna få henne att prata och öppna upp sig till polisen, utan att ta massa tabletter. Några förslag..? Tack på förhand

Annons:
Herbivoren
2017-05-28 19:06
#1

Hej! Vad bra att du finns vid hennes sida. Det du skriver låter väldigt allvarligt. Du skriver inte hur gammal hon är. Men du kanske skulle kunna prata anonymt med socialtjänsten för rådgivning. Om hon är under 18 år kan de göra ett omhändertagande och låta henne bonus annan ort. Det låter också som att din kompis inte är redo att berätta för myndigheter heller. Det hon utsatts för är väldigt skamfullt och det blir är för svårt att berätta för andra. Många riktar ska en mot sig själva genom att använda droger och andra självskadebeteenden för att kunna hantera sin skam och ångest. Du kan nog bara finnas vid hennes sida och visa att du bryr dig. Du kan också ringa anonymt till Kvinnofridslinjen på tel 020-50 50 50 för att få mer rådgivning.

Cupcakekia
2017-05-30 16:58
#2

Tack så mycket, aa hon är under 18..

Cupcakekia
2017-05-30 16:59
#3
Cupcakekia
2017-05-30 16:59
#4
Äppelsnäckan
2017-06-30 14:46
#5

Hur har det gått? Tycker det är så jävla fruktansvärt. Hon MÅSTE få hjälp på något sätt, nu.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Upp till toppen
Annons: