Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 950 ggr
Sabinan
2016-04-03 15:57

Har du blivit förtalad?

Med anledning av trådar och kommentarer här inne på Misshandel iFokus, samt IRL, förstår jag att det förekommer att offret i en misshandel och /eller våldtäkt kan bli förtalad på olika sätt.
Det kan gälla att andra sprider rykten om offret eller t.o.m tar misshandlarens/våldtäktsmannens parti.

Har du som offer varit med om det?

Har du som utomstående varit med om det?

Varför tror ni att det kan ske? För mig personligen är detta obegripligt och jag skulle gärna vilja förstå mekanismerna bakom att ett offer får skulden för vad den råkat ut för.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
Hoseok
2016-04-03 16:38
#1

Ohja. Som jag nämnde i en annan tråd så spred mitt ex runt att jag var "en psykopat som ljög om allting för att få uppmärksamhet och man borde inte lita på mig." 

Det som var sjukast var att det spreds runt att Jag skulle misshandlat Honom. Det var så han fick över alla till sin sida, genom att påstå att allt var mitt fel.

Sabinan
2016-04-03 20:43
#2

#1 Usch vad hemskt att inte bara bli misshandlad utan även förtalad på det sättet.
Hur hanterade du det? För det är ju väldigt olustigt bara att folk baktalar en, ännu värre när man blivit misshandlad dessutom.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Aleya
2016-04-05 08:19
#3

Han har säkert spridit rykten. Men som nådde mig bara aldrig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym
Anonym
2016-04-05 13:19
#4

Jag har blivit förtalad av hen som misshandlat mig. Det gäller både på nätet och irl. Så nu är jag isolerad från alla. Inga kompisar eller någon att vända mig till men går till en psykolog för att prata av mig.

[Clifford5sos]
2016-04-07 01:29
#5

Jag har blivit förtalad av många. Jag har alltid varit väldigt väldigt blyg och självständig vilket många tonåringar har mobbat mig för och spridit osanningar som jag mått väldigt dåligt av. 

Förstår inte varför, varför gör man så? 

Jag respekterar alla och dömer inte andra efter utseende eller hur dem är, i mina ögon är alla människor lika värda och ska alla behandlas med respekt.

Sabinan
2016-04-10 14:05
#6

#5 Jag förstår verkligen inte varför att offer börjar förtalas, men jag antar att det har att göra med att fortsätta trycka ner offret psykiskt för att på så sätt få ytterligare en smula makt.
Men varför andra lyssnar på förtalet och dessutom tror på det, utan att tänka lite kritiskt är en gåta.
Jag antar att de som förtalar offret är väldigt övertygande 😕

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
Thotis90
2016-04-12 20:32
#7

Jag blev misshandlad av min fästman i slutet av tonåren (han dömdes för det) och efter att jag lämnade honom spred en f.d. killkompis ryktet att jag inte blev misshandlad, att jag i själva verket tände på att bli slagen. Honom bad jag dra åt helvete.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Sabinan
2016-04-13 11:58
#8

#7 Riktigt sjukt att f.d killkompisen valde att sprida såna rykten om dig.
Bra dock att vissa sk "kompisar" visar sitt rätta jag , så man kan hålla de långt ifrån sig.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Upp till toppen
Annons: