Annons:
Etikett04-fysisk-psykisk-misshandel
Läst 2148 ggr
sweetfrog
2016-04-01 20:07

Snälla hjälp

Nu försöker jag greppa efter varenda litet grässtrå som jag kan komma åt. jag känner mig fruktansvärt hjälplös.  Det gäller främst mina barn. 

Jag levde med en man i 7 år ( 2013) jag gick i från honom 2013.  tillsammans så fick vi två fina flickor. Han misshandlade både mig samt både psykiskt och fysiskt men använde mig som sitt sexobjekt också. Jag har så oerhört svårt att säga att han våldtog mig, alla dessa känslorna kommer upp igen när jag säger det och jag blir så ledsen och kan känna smärtan åter igen. När det gick så långt att han kastade våran äldsta dotter i väggen så hon började att blöda ifrån huvuden och sedan höll för  dörren så jag inte tog mig in samt hon hade panik där inne på sitt rum hon var då 3,5 år gammal.  det av droppen jag bestämde mig för att gå ifrån honom då insåg jag hur lätt och hur nära det var att han kunde brutit nacken på henne.  sagt och gjort så flyttade jag jag tog modet till mig och flyttade. Jag trodde att det skulle hjälpa att han skulle lugna ner sig.  Icke han sökte upp mig i min lägenhet bröt sig in och misshandlade mig polisen fick komma brotta ner honom och sätta handfängsel på honom. 

 vi höll sedan på med polisutredningar som las ned på grund av för lite bevisning.  Socialen tog hans parti då de var kompisar vilket slutade med att tingsrätten beslutade 2014 att han skulle ha varannan helg umgänge med de.  Följde detta och det gick bra till en början.  Stor klump i magen varenda gång jag lämnade över barnen men var så lättade varje gång jag fick tillbaka de och de var helskinnade. min oro släppte så klart inget.  Tillslut efter ca 3 månader började han med att han inte kunde ha de varannan helg utan kanske endast 1 gång per månad.  vilket var lättande för mig. under sommaren 2015 skulle han ha de 2 veckor i stöten totalt 4 veckor. Han hade de endast 2 veckor av dessa 4 vilket jag är glad för men han visar inget ansvar eller intresse förlitar sig på att jag ska släppa allt med jobb osv för att hämta barnen för att det inte passar honom.  En självklarhet för mig. men tycker ändå det är nämnvärt  ändå.  sedan höstlovet var hans. (v 43) han fick barnen fredag v 42  då han skulle ha de tills söndag v 43.  måndagen v 43 fick jag hämta barnen för an han ansåg att han inte hade råd att ha de.  det har påstått tidigare under året också. han  kunde heller inte ta ledigt från sin arbetspraktik via arbetsförmedlingen som var väl insatt i tingsrättens domslut.  Min äldsta dotter går hos kuratorn i skolan då hon mått oerhört dåligt när de kommer ifrån sin pappa.  jag har frågat försiktigt varje gång när de kommit hem om allt vart bra och de har sagt ja förutom att de har varigt så trötta och hungriga så det första jag vart tvungen att göra var att åka och handla mat åt de.  veckan efter höstlovet var min dotter till kuratorn hon berättade då att pappa slagit henne så hon valde att anmäla till socialen.  Dagen efter körde skolan min dotter till socialen där hon visat hur han slått henne och ett sår där det var en skrov. hon berättar också att han använt sig av en pinnkvast när han slagit henne och förklarar vad det är (sopborste)  Jag har försökt under utredningens tid fått fram vad barnen sagt under samtal med de har inte sagt något det enda de säger ät att det är min skyldighet  att försvara barnen för jag är vårdnadshavare. baren har inte varit hos sin pappa sedan helgen v 42.  jag har inget hört ifrån socialen sedan den 18 februari i år utredningen skulle varit klar 18 mars.  den 10 mars var vi upp i rätten där vi påpekade detta med alla umgängen han inte har haft att han inte betalar sina hyror och är återigen snart vräkt (ej betalat hyra sedan juli 2015) och massa saker men de tyckte det var för klent så kom med interimistiskt beslut att han skall ha de som innan varannan helg  

jag har sökt stöd och hjälp av socialen och begärt ut journalkopior.  för att få reda på vad som står.   där i fick jag  den 18/3 att han misshandlat henne med en sopkvart ifrågasätter nu socialen hur man inte kan välja att polisanmäla eller hur man inte att det på allvar jag får ingen hjälp alls  nästa helg ska de dit och jag vill verkligen inte är rädd att han ska gör de illa igen eller ha ihjäl dem. någon med tips och råd. 

DETTA ÄR EN SNABB TEXT OM ALLT annars skulle den bli oändlig

  • Redigerat 2022-03-24 20:28 av RoxannaS
Annons:
Aleya
2016-04-01 20:47
#1

Kan inte du polisanmäla han? Du har ju ändå journaler och din historia om tidigare misshandel. För detta kan ju inte fortgå. Säg att du känner fara för barnens liv. Det är de enda jag kan komma på just nu tyvärr.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Herbivoren
2016-04-02 08:23
#2

När det gäller vårdnadstvisten så ska jag nämna att jag jobbat som familjerättssekreterare och nu jobbar jag som relationsvåldshandlägggare. Det du skriver låter ytterst allvarligt. När kom det interimistiska beslutet? Är det beslutet något som du och din advokat kommer att överklaga? Nu har du socialtjänstens journalanteckningar som du i så fall kan visa för tingsrätten. Du bör informera barnutredarna på socialtjänsten att det interimistiska beslutet har kommit och att ett umgänge kommer att ske. Av allt som framkommit bör du också göra en polisanmälan. Nämn då också att du har gjort polisanmälningar där han varit våldsam mot dig och att polisen kommit hem till dig. Är han fortfarande våldsam mot dig? Då menar jag om han ringer, skickar sms eller mail hela tiden, förföljer dig osv. I så fall kan du söka kontaktförbud. Du kan också be om att få kontakt med polisens brottsoffersamordnare (BOSAM). Dem kan göra en riskbedömning (en sk SARA). Kanske du också ska kontakta kommunens relationsvåldshandlägggare. Även om våldet inte är pågående kan du har rätt till olika insatser pga tidigare våld. Som vårdnadshavare har du ansvaret att skydda barnen vilket innebär att om du har kännedom om att barnen blir slagna hos den andra föräldern ska du skydda dem från våldet. Det innebär att du i så fall har rätten att inte låta barnen träffa sin pappa. Men prata med din advokat. Om familjerätten är kompisar med mannen är de jäviga. Därför kan du begära att en extern utredare ska göra vårdnadsutredningen. Vet inte om detta var till någon hjälp.

Herbivoren
2016-04-02 08:32
#3

När det gäller utredningen från socialtjänsten så bör du kontakta dem. Du har rätt att läsa utredningen innan den färdigställs och komma med kommentarer. Då barnen berättat om våld borde även socialtjänsten gjort en polisanmälan.

Sabinan
2016-04-03 15:46
#4

Jag tycker absolut du ska polisanmäla pappan till barnen, du har skriftligt bevis från både skolan och socialtjänst att pappan till barnen misshandlat er dotter.
Varför soc inte väljer att anmäla honom, förstår jag inte dock.
Men du har all rätt i att anmäla, så för er dotters skull, gör det.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

sweetfrog
2016-04-04 06:35
#5

Jag har tänkt att polisanmäla men sist han misshandlade barnen är över 6 månader sedan de har inte varit där sedan dess tänker att de inte minns allt och kommer det då läggas ner igen? har polisanmält honom förut mot allt han gjort men han vart friad då hans ord vägde  mer än barnens.  jag har sekretessmarkering så man kan inte få ett kontaktförbud när man har det. han skickar sms i stort sett varje dag jag har bett honom två gånger att höra av sig om barnen vill prata på de dagar tingsrätten bestämde i dom att han fick höra av sig på Tisdagar och torsdagar mellan 18.00-19.00 vi har överklagat till hovrätten så får se vad de säger. 

jag har talat om för allt hur otroligt rädd jag är för barnen.  sist socialen höll på med utredningar också 2014 då talade jag om min rädsla och frågade om barnen verkligen skulle behöva få gå igenom mer misshandel både psykisk men även fysisk. de trodde mig inte. MEN nu är vi ju här igen nu använder tom föremål att slå de med det har han inte gjort förut.  Nästa gång då det kommer ju inte trappas ner det tror jag inte. Ska det sluta med att det står i tidningen två flickor dödade med sopkvast. nej fy  har så ont i magen. Får inget stöd av sov de vägrar hjälpa mig.  

Jag har skrivit upp allt som har hänt och hur jag har blivit bemött av myndigheter och blivit sviken både jag och barnen funderar att ge ut det till tidningar osv.

Sabinan
2016-04-04 13:10
#6

Jag tycker du ska anmäla honom, trots att det känns jobbigt och barnen kanske glömt en del av händelserna.
Jag hoppas även att barnen har någon form av samtalskontakt så de får hjälp att bearbeta det de varit med om, tex på BUP. Tror det är lika viktigt som att vuxna får reda ut sina tankar när de blivit misshandlade.

Även du bör söka stöd, både i föräldrarskapet (jag tycker du verkar vara en jättebra och omtänksam mamma) och för barnens skull.
Din oro är tung att bära själv.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
Herbivoren
2016-04-05 00:10
#7

Du tar upp flera saker. Jag vet inte hur gamla barnen är men våld är inget som barn glömmer. Polisen har särskilda utredare som förhör barn. Det finns något som kallas Barnahus som är ett samarbete mellan polis och socialtjänst där barn förhörs. Alla förhör spelas in på video. När det gäller kontaktförbud går det att få det trots att du har sekretessmarkering. Ofta används båda två för att öka skyddet. Det finns också något som kallas Skyddspaket. Då får du ett nummer som d lägger min i mobilen som du ringer. Polisen får då fram all information om ditt ärende när du ringer så att du slipper berätta allt. Detta är något du också kan ansöka om. Jag tycker du kan ringa din utredare och ansöka om kontaktförbud. Försökte också få kontakt med polisens brottsoffersamordnare (BOSAM). Som Sabinan skriver kan funka kontakt med förädramottagningen i kommunen. Här får du stöttning i hur du ska stötta barnen i sin situation. Kolla också om din kommun har samtalsstöd för våldsutsatta. Min kommun som har jag arbetar i har dessa samtal som är kostnadsfria.

sweetfrog
2016-04-05 06:27
#8

barnen har samtalsstöd det det har de haft ett tag eftersom pappan tidigare utsatt de för misshandel.  och genom där så har barnen berättat nya sakar som han gjort nu i höstas jag har också samtalshjälp. =)  jo vill självklart anmäla  barnen är 5 och 7 år.  Bara det att det ledde inte till någonting förut. Sist jag anmälde., de la ju ner det. de påstod sig vara för lite bevisning i en rättegång då hade polisen dokumenterat massa blå märken fanns kor på när han tagit stryptag på barnen vittnen osv.  och att barnen berättade Nu har jag inge bevising förutom att barnen berättar. vilket jag tycker skulle räcka för att undersöka närmare men tyvärr gick det inte sist. .

Upp till toppen
Annons: