Annons:
Etikett09-män-som-har-blivit-eller-är-misshandlade
Läst 1715 ggr
Sabinan
3/22/16, 12:00 PM

Misshandlade män

Män råkar oftare ut för misshandel än kvinnor, skillnaden är dock att kvinnorna är oftare utsatta för våld i hemmet.
Naturligtvis finns det även män som blir utsatta för misshandel i nära relationer.

Har du som man blivit utsatt för misshandel eller känner du någon man som blivit utsatt för misshandel?
Vilken typ av misshandel var det, fysisk, psykisk, engångshändelse eller flera gånger?

Du kan använda anonymitetsfunktionen om du känner att du vill/behöver det för att kommentera.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
Herbivoren
3/24/16, 9:49 PM
#1

Jag var i en relation där jag utsattes för psykiskt och ekonomiskt våld. Det min partner gjorde var att vara tyst och pratade inte med mig i längre perioder. Jag kände mig utfryst och utestängd. När hon tog upp det skyllde hon allt på mig och jag började tvivla på mig själv att det var jag som inte kunde prata och att det var jag som hade stora problem. Då såg jag det inte som våld utan det var först när jag själv började jobba och forska om VINR som jag insåg vad jag varit med om. Jag gick igenom det som alla de personer jag själv möter i mitt jobb. Dels våldsvågen med upptrappning, våld och förlåtelse. Men också om den traumatiska bindningen (som jag skrivit om tidigare här). Jag stannade kvar för att jag hade ett hopp om att det skulle bli som tidigare.

Sabinan
3/25/16, 12:27 AM
#2

Tack för ditt svar, Herbivoren.

Intressant det du berättar, det verkar inte vara någon skillnad i behandlingen, vare sig om man som man eller kvinna blivit utsatt för våld i nära relationer.
Det verkar som om både förövare och offer har ett väldig tydligt mönster på hur man agerar.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Scorpio97
3/25/16, 2:05 PM
#3

Min farbror är just nu i ett förhållande där han blir fysiskt misshandlad av sin flickvän. Han har ett flertal gånger hamnat på akuten, och har haft bpde strypmärken, blåtiror och brännmärken när jag sett honom. Dom har varit tillsammans i fem-sex år nu och vad jag vet har det varit såhär från början. Jag skulle tippa på att det även är mycket psykisk misshandel, men den syns ju inte på samma sätt.
Han hävdar att hon "inte menar det" och att hon alltid är snäll när hon är nykter (dom dricker ganska mycket båda två). Sen finns det väl även en del skam i det, han är rädd att folk ska se ner på honom för att han inte slår tillbaka eller lämnar. Några enstaka gånger har han erkänt att han borde lämna samt ringa polisen när något precis har hänt, men dagen efter så går han tillbaka ändå. 

Men han bor i alla fall granne med min faster (hans syster) och hennes familj, så han har någon att "fly till" när hon är som värst och min  faster håller såklart koll på dom. Vi är en ganska stor släkt som bor i samma stad, så han kan få massor av stöd och hjälp så fort han vill ta emot den.


//Jessie

Aleya
3/25/16, 9:16 PM
#4

Har träffat män vars kvinnor beter sig som svin. Jag sa t o m åt en kompis tjej att hon är sjuk i huvudet och borde låta min kompis vara ifred. Detta efter att hon hade gått in via HANS Facebook och började fråga mig om jag kunde hjälpa henne hitta han. Och jag tror att dom är tillsammans fortfarande. För jag har inte hört av han så mycket efter hon kom in i hans liv.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

bast1
3/25/16, 10:07 PM
#5

Hade en killkompis vars tjej  brukade trycka in glödande cigaretter i hans händer och armar när de bråkade. De var ihop i flera år.
Han anmälde aldrig utan klagade skrattande för oss andra vad hon gjort som om han skämtade.

Upp till toppen
Annons: