Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 652 ggr
Sabinan
3/17/16, 2:44 PM

Utmattade är ofta starka och omtänksamma

Många som varit med om misshandel och övergrepp drabbas bland annat av sjukdomstillståndet utmattningssyndrom, eftersom man upplevt situationer som är stressande under lång tid.
Detta drabbar också människor som i allmänhet är omtänksamma, ambitiösa, högpresterande och starka.

Vid långvarig utmattningssyndrom kan man även drabbas av depression i kombination med utmattningssyndromet, d.v.s utmattningsdepression.

Har du drabbats av utmattningssyndrom eller utmattningsdepression?
Hur länge varade det?
Hur mår du idag?

http://kurera.se/experten-det-har-borde-alla-veta-om-utmattning/

http://promas.se/hjarnforskare-chilla-mer-man-maste-inte-hela-tiden-jobba-pa-att-bli-en-battre-manniska/

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
Sabinan
3/17/16, 3:27 PM
#1

Jag själv har utmattningsdepression som började med utmattningssyndrom.
Det har sammanlagt varat i över 4 år.
Jag har visserligen märkt en förbättring från det att sjukdomen började, då kunde jag inte prata (hittade knappt några ord, utan de jag pratade med fick ställa frågor så jag kunde svara ja, eller nej) eller läsa (äldsta barnet fick läsa textv-nyheterna och sammanfatta det som stod, eftersom jag inte kunde få en helhetsbild av orden jag läste) osv.
Fortfarande är minnet extremt dåligt och jag har svårt att uttrycka mig eller få helhetsbilden av en lång text.

Jag vet inte när jag blir bättre men jag har inte gett upp än, även om jag vet att jag aldrig kommer bli lika skärpt som innan utmattningen.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

MissClue
3/19/16, 3:52 PM
#2

Jag drabbades av något för två år sedan, har inte hittat ordet på vad det var, kanske utmattningssyndrom?

Det började när jag blev omplacerad och fick en ny chef och nya kollegor. En kollega hade jag tack o lov med mig från förra arbetsplatsen. Först kom smärtorna i ryggen, sedan ångesten. För att hantera ångesten på jobbet fick jag gå in på toaletten o skära mig på benen eller stoppa fingrarna i halsen. Jag fick inte i mig mat på jobbet så för att kunna spy upp något drack jag massa vatten. Sen kom tankarna om att jag var en börda för min familj. Dom tankarna höll bara i sig i ca 10min perioder men tog helt över. Svårt att förklara. En dag smällde det på jobbet. Det kändes som att hjärnan låg löst i huvudet och gungade fram o tillbaka, öronen tjöt och det var färgprickar framför ögonen. En stamkund kom o skulle köpa kaffe men jag fick fråga honom 5 gånger vad han skulle ha, även under tiden jag gjorde kaffet. Det var riktigt pinsamt. Minns tom idag att han tog dubbel americano i sin speciella kopp. Detta hände en fredag och fram till måndagen sov jag knappt något för min kropp skakade av ångest. På måndagen kunde jag inte gå in i byggnaden till jobbet för väggarna o taket kom emot mig. Jag bara grät o skakade och hade extremt behov av att skada mig. Det var som starkaste abstinens jag känt, allt jag kunde tänka på var att skada mig ordentligt (men inte ta livet). Klarade inte av att ta tunnelbanan utan gick en timme till akutläkare. Där gav de mig en lugnande tablett som inte hjälpte och då växer paniken ännu mer. För att jag inte skulle skada mig fick jag sätta mig på bussen hem till Sverige. Av våldtäkter o annan skit jag upplevt var detta det absolut vidrigaste. Idag mår jag bra skulle jag säga. Jag sa upp mig och flyttade hem och gjorde ingeting på ett år. Bara sov o gjorde sånt som fick mitt att må bättre. I aug började jag läsa ett naturvetenskapligt basår och det är tufft. Minnet är ju inte bra och koncentrationen sliter jag med väldigt mycket. Jag får inte högsta betygen men ska väl klara mig =) Ångesten kommer o går men sen jag slutade dricka kaffe och började träna har den försvunnit mer o mer.

I love not man the less, but Nature more…

Sabinan
3/22/16, 11:41 AM
#3

Ursäkta för sent svar

Jag är ju ingen expert men jag tycker att dina symtom, delvis liknar utmattningssyndrom.
Kanske var det mer uttryck för djup ångest och stressreaktion?

Tror det var ett mycket bra val att åka hem till tryggheten i Sverige, där man har sina rötter, släkt och vänner. Bra också att du vilat upp dig och försökt komma ikapp dig själv genom att göra saker du mått bra av.
Tror personligen att det, mentalt, är ett mycket bra sätt att läka sig själv.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Upp till toppen
Annons: