Annons:
Etikett03-min-historia
Läst 1336 ggr
Sabinan
2016-03-13 16:20

Barnmisshandel och mobbning

Är du barn eller ungdom som drabbats av misshandel och/eller mobbning?
Är du vuxen som drabbades av misshandel och/eller mobbning när du var yngre?

Enligt Brå drabbades över 19000 barn och ungdomar av misshandel år 2014. Det är en ökning från året innan. 
Men mörkertalet är väldigt stort, främst när de gäller de minsta barnen, 0-6 år, där det oftast är en anhörig, förälder eller styvförälder som misshandlar.
De flesta misshandelsanmälningar kommer från skolan och många gånger är det då ett annat barn som mobbat/misshandlat, men mörkertalet är stort, som sagt.
Jag tror det är ytterst sällan ett barn säger i från, eller ens vågar säga ifrån till en vuxen som misshandlar. Jag tror även barn och ungdomar inte alltid vet hur man kan söka hjälp på olika sätt.
Som barn är man väldigt utelämnad för vuxnas misshandel men även för mobbning från andra barn.
Ett barn som fick betala med sitt liv var den 8-åriga Yara;
http://www.expressen.se/kvallsposten/yara-8-flydde-kriget--misshandlad-till-dods/

Är du som barn eller ungdom drabbad av misshandel eller mobbning, kan du ringa anonymt till BRIS på telefon: 116 111
https://www.bris.se/?pageID=48

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
[Clifford5sos]
2016-04-07 01:36
#1

Jag har blivit mobbad när jag gick i grundskolan och högstadiet, har ärren kvar i själen men livet går vidare och nu mår jag bättre.

Sabinan
2016-04-08 14:17
#2

#1 Vad skönt att du mår bättre och att du gått vidare i livet.
Ärren i själen läks men de tar längre tid.
Numera kan jag som var mobbad i skolan, t.o.m prata med mina mobbare och fått positiva omdömen om mig.
Riktigt skönt var det 🌺

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Elinmatsdotter
2016-04-25 00:35
#3

I dag e jag vuxen men blev slagen och mobbad flera gånger i skolan av en tjej till den grad att jag planera att ta livet av mig ( jag var 7 år). Lärarna skylde på att tjejen hade en diagnos och dom inte han med henne alltid och BUP ville inte hjälpa till och sa att dom inte hade resurser till att hjälpa ett så pass litet barn…… I dag mins jag knappt det. Jag har fragmentala bilder av när hon slog mig och var, hur och när jag verkligen bestämde mig att livet va inget för mig. Annars inga större men. Dock känner jag mig väldigt arg på systemet i dag som verkligen svek den gången när mina föräldrar handfallna bad om hjälp.

Sabinan
2016-04-25 00:53
#4

#3 Det låter fruktansvärt att du blivit så mobbad att du funderade på självmord i så ung ålder. 
Jag tror tyvärr att det är många barn som inte blir tagna på allvar när ett annat barn mobbar.
Vet och förstår inte själv vad det är för skyddsmekanismer som gör att vuxna inte reagerar så starkt som de borde göra 😕.
Mycket konstigt av BUP att säga att de inte har resurser till ett så litet barn, de ska ta emot barn från 0-17 år, även gravida är välkomna. (känner en person som jobbar inom BUP). Så jag förstår att du är besviken på systemet.

Hoppas du år bra idag, att du inte fått så många men, trots att mobbningen var så grov. ❤️

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Aleya
2016-04-30 18:41
#5

Var mobbad som barn. Fick gå med samma mobbare i hela grundskolan. Jag insåg dock och sa till lärarna att dom måste hjälpa denna personen då han hade det hemskt hemma. Men ingen lyssnade. 😯 Visst har jag fortfarande bilder och lite problem gällande mig efter detta. Men han bad om förlåtelse. Och jag förlät han.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: