Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 757 ggr
Honestyisdead
3/8/16, 6:59 AM

Är våld naturligt?

En del anser att våld ligger i vår natur. Detta eftersom väldigt små barn kan slå när de blir sura eller arga. 

Vad tror du?

Annons:
_Fisken
3/8/16, 7:24 AM
#1

Frågan är "Ligger i vår natur?".  Jag tror att våld finns som en del i vårt arv.  Att sen använda våld är en annan sak. Våldsamhet, kärleksfull, mer eller mindre pratglad…allt ligger i vår "korg" som vi fått med oss och det är sen miljö och uppfostran och egen vilja att förbättra oss som människor som framhäver eller förminskar de olika egenskaperna. 

Tillägg: Impulsiva / spontana drag kan överrösta eventuell uppfostran och reptilhjärnan framträder enklare.

Jag är inte psykolog eller nåt sånt utan det är egna spekuleringar.

Sabinan
3/9/16, 1:00 PM
#2

Visst kan små barn slåss, men redan i tioårsåldern kommer insikter om "rätt"  och "fel",  samvete har barn ännu tidigare. 

Man har också gjort jämförelser mellan exempelvis schimpanser (som ju evolutionärt står oss människor nära) och människor.  Och kommit fram till att schimpanser faktiskt dödar sina artfränder ibland, så på ett sätt har vi våldet i oss.

Men vi människor har också tillgång till insikter och moral, det är sånt som fallerar när en människa ger sig på en annan, verbalt eller fysiskt

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

tlover
3/9/16, 10:10 PM
#3

Apor krigar ju så jag ser det som självklart att det ligger i vår natur.

Vi har däremot fullt utvecklad frontallob och kan därför inse att våld kanske inte alltid är det vettigaste, det gäller bara att använda den där frontalloben. Vissa gör det, vissa inte.

l'm back

Em_
3/10/16, 1:41 PM
#4

Ja det är naturligt, precis som flugsvamp, herpes och tsunamis. Att något är naturligt betyder inte att det är hälsosamt eller ska uppmuntras.

Edit: Och det är minst lika naturligt att kunna behärska sig. Annars hade vi utrotat varandra för länge sedan ^^


Upp till toppen
Annons: