Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 719 ggr
Honestyisdead
3/8/16, 6:30 AM

Vem misshandlar?

Är alla människor kapabla till att slå någon annan eller krävs det en viss "typ" av människa/mentalitet?

Annons:
Annette
3/8/16, 6:39 AM
#1

Beror nog på vad man menar med misshandel. I försvarande syfte skulle jag absolut kunna misshandla någon för att skydda tex  min familj och mina djur. 

Om man däremot menar någon som slår andra helt utan anledning så är svaret nej. Jag tror det krävs en viss typ av mentalitet, uppkommen genom arv eller miljö.

Honestyisdead
3/8/16, 6:50 AM
#2

Att skydda sig själv eller någon annan med våld om det krävs ser jag inte som misshandel,  om man bara använder det våld som krävs.  Om man däremot brukar mer våld än vad som krävs ser jag det som misshandel.

amandain
3/8/16, 3:22 PM
#3

Nej alla är inte kapabla att fysiskt ge sig på någon annan, slå osv. Jag skulle inte kunna göra det om det inte var i självförsvar men då är det ju inte misshandel.

Thotis90
3/9/16, 9:25 AM
#4

Jag tror inte att alla är kapabla att slå en annan människa.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Sabinan
3/9/16, 1:15 PM
#5

Nej, alla är inte kapabla till att gå över gränsen och misshandla, vare sig fysiskt eller psykiskt.  Det ligger i deras personlighet. 

Många som råkat ut för misshandel har t.o.m svårt att försvara sig fysiskt, bara för att det är som att gå över den egna moraliska gränsen

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Woodland
3/9/16, 5:40 PM
#6

Jag håller med # 4 att alla kan slå till en annan människa om de provoceras tillräckligt och de rätta förutsättningarna finns med i bilden. Men det är annorlunda med en som systematiskt misshandlar.

En person*  som systematiskt misshandlar är skadat gods och har en inneboende attityd av berättigande.  Mycket misshandel sker i hemmen och är verbal. Den personen erkänner aldrig att de har fel eller har gjort fel utan skyller på motparten. "Du tvingade mig. Om du hade gjort si eller så hade jag inte behövt slå dig."  De  utövar ett kontrollbeteende som följer en upprepad cykel: De låtsas vara normala, fanatiserar och ljuger för att få kontroll över offret, de bygger upp aggressioner, agerar ut dem, rationaliserar dem för sig själv, ber om förlåtelse och låtsas vara ledsna och börjar om igen. Offret kan till slut känna sig värdelöst och klandra sig själv för utövarens beteenden. Detta kretslopp kan till slut orsaka att offret bryter ihop och inte förmår bryta upp. Offren är ofta så nedbrutna att de kan inte se ett liv utan sin plågoanda. 

*(enligt statistiken övervägande män)

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: