Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 723 ggr
Honestyisdead
2016-03-08 06:09

Att ingripa

Har du någon gång vittnat en misshandel? Ingrep du genom att försöka stoppa det eller ringde polis? Eller var du rädd för ditt eget liv och klarade inte av att ingripa?

Annons:
Honestyisdead
2016-03-08 06:14
#1

Det är vanligt att inte våga ingripa. Många ringer inte ens polis.

Jag kan förstå att man inte vågar lägga sig i, även om jag själv har gjort det och alltid kommer göra, på gott och ont. Men att människor inte ringer efter polis är obegripligt för mig. Jag undrar varför man låter bli?

amandain
2016-03-08 12:57
#2

Den enda gång jag bevittnat en misshandel vågade jag tyvärr inte springa fram och ingripa då det var ett helt gäng mot en ensam och det var väldigt aggressivt/högljutt och de hade tillhyggen att slå med. Naturligtvis larmade jag polis direkt.

Thotis90
2016-03-09 09:26
#3

Jag har inte behövt ingripa ännu, men om jag skulle bevittna eller misstänka misshandel skulle jag absolut göra det då jag själv önskar att någon hade ingripit när jag blev misshandlad av min partner.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Sabinan
2016-03-09 13:18
#4

Jag har ringt efter polisen de gånger jag bevittnat misshandel. 

Tyvärr har jag varit alldeles för feg att själv ingripa. Men det är beundransvärt att det finns människor som vågar det.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Marr
2016-03-09 14:59
#5

Jag har ingripit och stoppat allvarlig misshandel vid 3 tillfällen. Vid ett tillfälle fick jag åka till Göta Hovrätt och vittna. 5 stycken sparkade på en stackars fyllis som dom slagit till marken.

När jag ser den ene måtta en spark mot den liggandes skalle så huvet bara flög, blev jag så förbannad att jag knappt fick upp mitt vardagsrumsfönster. Jag röt ut och hotade den j****n att "Nu åker du in ditt as!"  Jag väckte hela gatan och snart var polisen där. Han fick 2 månaders fängelse.

Vid ett annat tillfälle blev en kille allvarligt misshandlad med sönderslagen ölsejdel, det var en bekant till mig som utförde misshandeln och han skadade denne kille ordentligt illa med nerver i ryggen som skars sönder. Ingen pardon där för att jag kände honom. Då var vi flera som vittnade. Han åkte också in på 2 månader.

Jag blir vansinnig på sådant och tvekar absolut inte med att lägga mig i. Är det riktigt illa så får man väl ta ett cykelställ eller vad som helst & slå i ryggen på misshandlaren så det slutar innan det blir mord. Jag är inte större än 157 så vad har jag för chans mot en som spöar en annan…hjälper ju knappast att gå fram och säga "Så får du inte göra"…

Usch… nu blev jag arg igen.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

tlover
2016-03-09 22:07
#6

Jag har inte sett någon misshandel. När jag misshandlade ingrep mina vänner, en gick emellan (och blev då misshandlad själv samtidigt som jag) och en ringde polisen. 

Den enda passiva där var hunden vi gick med.

l'm back

Annons:
Aleya
2016-03-11 22:47
#7

Jag har nog bara hört misshandel och ringt polis.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

MissClue
2016-03-20 21:31
#8

När jag jobbade på ett sjukhuscafe 2008 kom det en dag en ung kvinnlig patient och handlade hos mig. Hon sa inget men när jag fick ögonkontakt tyckte jag hon mimade något, i efterhand kom jag på att det såg det ut som hon mimade hjälp mig. Bakom henne gick det förbi en man som mötte mina ögon, han såg ut som ett rovdjur i blicken. Fick en riktigt dålig magkänsla men allt gick så snabbt, så jag hann inte lägga ihop känslan och hennes eventuella försök att få kontakt med mig. Har haft svårt att släppa detta i efterhand att jag inte gjorde något. Kunde bett henne "skriva under" ett kvitto eller sagt till vakterna att hålla lite uppsikt på paret.

I love not man the less, but Nature more…

AnnaMariaK
2016-03-20 22:15
#9

När jag var ung åkte jag på solsemester med mina föräldrar och en natt väcktes vi av att någon kvinna skrek i parken några hundra meter ifrån vårt sovrum. Min mamma blev upprörd och öppnade fönstret och skrek rätt ut "sluta, sluta, nu ringer jag polisen" och sedan gick både hon och pappa ut för att se efter om de kunde ingripa. Jag minns inte mer, men hennes rådighet och beslutsamhet gjorde intryck på mig.

Upp till toppen
Annons: