Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 812 ggr
Lotoz
2015-12-05 00:30

Är vittne, skall på rättegång

Hej

Jag skall vittna för en misshandel på en kompis till mig.

Bakgrund: Sommras 2015, Jag och några polare stod och pratade och hade allmänt trevligt i grupp. Plötsligt kommer en bil och kör in väldigt nära oss och blänger mot oss. Vi tittar såklart tillbaka mot dom..

Vi som var där är i åldrarna 14-17,  i bilen satt 3st 20+ åringar. Dom stannar upp med bilden brevid oss, två utav dom hoppar ut och går mot oss och skriver "Vem stirrade på oss!", jag och backade undan lite i chock och en kompis till mig är 15 år och fick ett hårt slag i ansiktet av en utav dom. Blåmärket varade i 2 veckor. En Tjej som satt i bilen sa till han som slog min kompis "Behöver du kniv?".

Dom verkade även påverkade av någonting.

Precis när dom stack iväg i bilen igen ringde jag 114 14 och anmälde.

Vi har nu några månader senare fått en lapp om att vi skall vittna.

Fråga: Jag är igentligen livrädd för att behöva vittna mot den här personen. Jag har en kompis vars mamma har haft kontakt med gärningsmannens pappa en längre tid. Dom är absolut inga vanliga typer och kan göra vad som helst. 

Jag har aldrig vart på rättegång och undrar nu, måste jag som vittne sitta i samma sal som gärningsmannen? Om han ser oss som vittnar kanske något kan hända oss senare då han tydligen är i gäng och har kontakter m.m.

Hur gör jag?

Mvh

Peace

Annons:
annia1
2015-12-05 00:54
#1

Jag vet inte. Det borde finnas uppgifter i papperen du fått vem du kan kontakta om du har frågor så ring dit och fråga. Annars är det kanske möjligt att ringa 114 14 och fråga polisen om dom vet.

.

Herbivoren
2015-12-05 08:42
#2

Det finns något som heter vittnesstöd. Du kan läsa mer här http://www.brottsoffermyndigheten.se/om-oss/vittnesstod Att vara vittne är nervöst och då kan det vara skönt att ha ett vittnesstöd med sig. Om du vill vittna från ett annat rum ska du inte ringa 11414. Ring istället tingsrätten eller åklagaren. Om du ringer till vittnesstödverksamheten kan de säkert svara på det också.

Lotoz
2015-12-06 20:03
#3

Tack för svaren. Det blir att ringa Tingsrätten på Måndag och hoppas på de bästa.

Peace

Upp till toppen
Annons: