Annons:
Etikett04-fysisk-psykisk-misshandel
Läst 1574 ggr
_Fisken
2014-05-21 20:37

Råd. Vad ska jag säga?

Har en kvinnlig arb.kamrat som pratar mkt med mig. Hennes sambo har nån psykisk sjukdom som gör att han äter medicin och är sjukskriven. Det har blivit värre o värre som det låter på henne. Dessutom är han nykter alkoholist som har planerade återfall då och då. Han misshandlar henne verbalt och är elak mot henne. Hon är genomsnäll och tydligen tål vad som helst. Jag ber henne visa sig själv lite mer respekt genom att gå ifrån förhållandet. Speciellt sedan helgen då kan slog henne och dessutom, på natten, våldförde sig sexuellt på henne. Han handskas med henne som en möbel. Ibland är han uppåt och är tillmötesgående men minsta knyst om att hon kontaktat sitt gamla X som hon har barn med blir han galen. Nu är den än värre då han rotat igenom hennes biltelefon och sett ett MMS hon skickat till hennes X. Det resulterade i slaget och "våldtäkten". Han har dessutom hotat henne till livet ett flertal gånger. 
Jag försöker tala henne ut ur förhållandet. "Ring sociala!". "Stick därifrån!".  Men det enda hon gör är att mala om vad han säger, hur han reagerar etc.
Hur ska jag säga? Vad ska jag göra? Hur fungerar hon? Jag har inga mer ord kvar!
Ibland funderar jag på att jag måste ringa sociala och anmäla detta då hon har en 15 årig dotter som bor där. 
(Nu har jag fått henne till att ringa sociala vilket hon åxå gjort. Hon säger att hon inte har orken. Att nån måste dra henne ur detta. Men hur ska jag ge henne en "normal världsbild"? Det sjuka har blivit normalt i hennes fall.

Annons:
Calcifer
2014-05-24 17:28
#1

Ring polisen, inte 112, utan lokala numret, och rådgör med dem.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
2014-06-18 22:40
#2

Hur går det?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

_Fisken
2014-06-18 23:00
#3

Jadu. Tack för frågan. Det har varit upp och ner tydligen. Det är alkohol med i bilden tsm med psyk-mediciner men hon viker inte från hans sida - än. Hon kom dock förbi mitt kontor och sade att hon börjat fundera på separation men hon inser samtidigt att det är en process. Hon sade att det inte finns nån framtid hos honom. Jag kunde bara gratulera henne att processen startat. Hon kan inte rädda alla. Hon måste rädda sig själv och hennes tonårsbarn - som får en snedvriden bild av hur ett förhållande som det ser ut nu. 
Det är så synd att en sån glad och uppsluppen kvinna ska låta sig bli så förnedrad och dåligt behandlad. Jag lider när jag pratar med henne. Samtidigt förundras jag över hur hon reagerar på slag och sexuellt våld.

_Fisken
2014-06-26 18:35
#4

Nu äntligen är hon arg nog att ta steget att söka lägenhet! Hon har nått en gräns. Hon bad mig hjälpa henne med lägenheten och jag ska göra det.

Calcifer
2014-06-28 16:37
#5

Bra!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

_Fisken
2014-06-28 17:05
#6

Jag förstår att människor blir kvar i dåliga förhållanden under vissa förutsättningar. I detta fall har hon (från hennes sida sett) ingenstans att ta vägen, inga släktingar med plats, barn,  lite pengar, svårt att hitta lght, ingen dator, svårt att bet. räkningar själv etc.  Är man minsta försvagad då blir man kanske "fast" och det behövs yttre påverkan och hjälp. Är det så tro?

Annons:
Calcifer
2014-06-29 13:15
#7

#6 Efter egen erfarenhet så säger jag JA. Jag var i England, hade inga vänner längre (då han såg till att det blev så), inget jobb, ingenstans att ta vägen, inga pengar, ingenting. Hade jag haft några alternativ som inte var att åka hem till Sverige (som fick mig att känna mig misslyckad och värdelös) hade jag tagit dem omedelbart. Sen bara att ta mig till Sverige var ingen enkel sak med någon som kontrollerar allt du lägger pengar på.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

_Fisken
2014-06-29 13:27
#8

Jag förstår läget för kvinnorna nu. De som stannar. Det är förståeligt och de ska inte ifrågasättas. De har anledningar. I hennes fall, som jag berättar om, använder han hennes mjuka sätt till att kontrollera henne in i minsta detalj. Han är mästare på det. "Du ska vara glad att du har fått en andra chans!" säger han efter att ha slagit henne. Jag blir så förbannad så jag vill bara skrika rakt ut. Han skulle ha ett kok stryk!

Jag säger åt henne att "Se dig som inneboende bara. Då har han inte rätten att fråga dig var du ska och du har inte skyldigheten att anmäla när du kommer hem. Åk! Du är fri att åka". säger jag.  Sen ska jag hjälpa henne ur detta med att leta lght och göra en budget åt henne. Samt ställa iordning så hon kan bet räkningar.

Nu ska han tydligen in på psyket och då ser hon sin chans.

Calcifer
2014-06-29 13:42
#9

Ja, det är inte ofta kvinnor stannar av "fri vilja". Det brukar nästan alltid finnas massor med manipulation och dylikt inblandat. Som "jo, men om jag hade diskat när han sa åt mig så hade han ju inte slagit mig" = kvinnan har blivit manipulerad att tro att hon på något sätt bär skuld till den behandling hon får, och lämnar då inte sin partner.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

_Fisken
2014-06-29 13:52
#10

Ja, jag har förstått det. För min kvinnliga bekant använder väldigt ofta "Är det mitt fel? Är det mitt fel att han tagit till spriten? Är det mitt fel tro? Det måste ju vara det….".

Calcifer
2014-06-29 14:42
#11

Tyvärr är det ofta så att kvinnan anser sig förtjäna/vara orsaken till hur de behandlas. Jag trodde ju att jag var ju ful, fet och äcklig och dum i huvudet som han sa så jag skulle skatta mig lycklig att någon "tagit sig an" mig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: