Annons:
Etikett04-fysisk-psykisk-misshandel
Läst 1773 ggr
Felliiis
2014-01-03 14:17

Anmäla en låt skriven om mig

Jag har varit med om fruktansvärt mycket i mitt liv, främst psykisk misshandel från både familj och "vänner". Nu det senaste har jag mått riktigt dåligt och har aldrig haft en större önskan om att avsluta mitt liv. Jag har så otroligt mycket ilska inom mig.

Nu är det så att min före detta bästa vän och hans band skrev en låt om mig där de sjöng vilken bitch jag va och att de inte förstod hur jag kunde sova om nätterna. Detta har verkligen totalt knäckt mig. Gitarristen i bandet sa att låten va om mig när jag frågade. Nu är jag trött på att folk försöker knäcka mig(då de lyckas) och jag vill göra en polisanmälan. Går det att göra på detta? Vad för brott kan detta klassas som?

Otroligt tacksam för snabbt svar!

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

Annons:
Calcifer
2014-01-03 14:46
#1

Om de inte nämner ditt namn någonstans är det enkelt för dem att neka att det skulle handla om dig. Det är väl förtal, du skulle kunna anmäla det som, men som sagt kommer det inte leda någonstans. Se på Taylor Swift - hon skriver i princip alltid om sina ex och aldrig direkt på ett förmånligt sätt. Det finns ingenting de kan göra åt det, även efter att hon bekräftat att det handlar om dem.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Felliiis
2014-01-04 18:34
#2

De nämner mig inte i låten men jag har skriftligt bevis från gitarristen att den handlar om mig.

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

Calcifer
2014-01-04 18:54
#3

Som sagt, tror det finns väldigt lite att göra åt det. Även om du har skriftligt att den handlar om dig kan han ju påstå att han sa det bara för att retas eller vad som helst. Att driva det vidare är nog relativt omöjligt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Moa-]
2014-01-07 20:50
#4

Juridiskt skulle det falla under förolämpning, vilket ej faller under allmänt åtal, utan det är i sådana fall något du själv får driva som enskilt åtal, vilket medför risk att själv få bära rättegångskostnaderna vid en förlust.

[lolitakiller]
2014-01-10 02:50
#5

Vilka idioter dom är! tycker att dom är jätte töntiga och patetiska att dom skriver en låt bara för att ta ner någon! en 7 åring vet bättre… låt dom inte trycka ner dig 🌺

zmulan
2014-01-11 21:49
#6

Jag tycker att om du känner som du gör så prova att göra en anmälan. Även om det kanske inte skulle leda någonstans så har du visat var du står och att det inte är ok.

Stå upp för dig själv det är du värd! ❤️

Det skulle gå under förtal vilket det inte ofta blir så mycket av. Men för din skull och för din rätt att växa kan det vara viktigt ändå!!

Värme!!

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Annons:
[Moa-]
2014-01-11 22:11
#7

zmulan; men göra en anmälan om vad? Varför slösa på samhällets resurser helt utan poäng?

Det går som sagt inte under förtal, vilket du ser om du läser tråden.

zmulan
2014-01-11 22:30
#8

Jo då det gör det…. speciellt om hon har skriftligt bevis…. tro mig har sett sämre underlag för förtal som gått igenom!!

Känns som att hon blir negligerad här… när folk säger "gör inget, ingen idé" tycker det är modigt och starkt att bara tänka tanken och om man lever eller har levt på det sättet behöver man lyftas. Men behöver hävda sig själv och lyfta både självkänsla och självförtroende.

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

[Moa-]
2014-01-11 22:38
#9

zmulan; men har du läst brottsrekvisiten för förtal? Det kan som sagt röra sig om förolämpning, men detta faller ej under allmänt åtal, utan då får TS själv driva ärendet som enskilt åtal.

BrB 5 kap 1 §: "Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar."

Att driva något helt utan mening och endast misslyckas anser jag är mer nedbrytande. Sedan anser jag inte att det är fel att använda sina egna erfarenheter vid låtskrivande, inte i fall när ingen pekas ut offentligt.

zmulan
2014-01-11 22:43
#10

Jag är för arg och upprörd att tänka adekvat just nu!  Så jag läggger ner. Jag har sagt det jag vill till TS. Det räcker för mig.

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

[Moa-]
2014-01-11 22:48
#11

zmulan; jag förstår mycket väl att du har gott uppsåt att vilja stödja. =) Däremot tror jag att sanningen och korrekt fakta många gånger är ett bättre stöd än att ge falska förhoppningar.

Felliiis
2014-01-11 23:39
#12

Tack till alla som svarat mig! Speciellt tack till Zmulan! ❤️

Jag har ingen önskan att det ska bli rättegång och att de ska få något straff osv, jag förstå att det inte kommer bli något av det(anmälde släktingar som kom och bankade på dörren, kränkte, hotade osv och det blev ingenting utav det heller så jag förstår att en låt skriven om en inte skulle leda vidare till något), utan jag vill mer anmäla för att sätta ner foten och få dem att förstå att det inte är OK. Att jag menar allvar och att jag inte tänker ta mer skit. Jag har tagit så mycket skit från alla håll och om jag inte ska gå under helt så måste jag på ett eller annat sätt få människor runt omkring mig att förstå att det inte är OK att behandla andra hur som helst.

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

[Moa-]
2014-01-12 10:10
#13

Felliiis; som sagt, i detta fall kan det i värsta fall röra sig om förolämpning, vilket du om du vill kan anmäla för, däremot anser jag som sagt att det mer handlar om  ett slöseri med samhällets resurser än något ställningstagande. Troligen skulle den anmälde inte få kännedom om detta är min gissning.

Min rekommendation är den omvända att arbeta upp din egen styrka att kunna bortse från detta. Jag anser tvärt om att människor har rätt att ventilera sina egna känslor genom musik om detta är en väg de vill gå, det enda felet både känslomässigt och juridiskt är att de bekräftat för dig om att det är dig det handlar om. Att börja bråka om detta vet jag ej hur mycket det skulle ge, utan känn att du är större än det om låt dem ha sin låt. Vad påverkar den dig? Detta är ett synsätt du skulle ha nytta av genom hela livet. 

Lycka till! =)

Annons:
Calcifer
2014-01-12 10:59
#14

#13 Jag håller med till viss del. Jag tycker det är helt okej att som konstnär använda sig av sina egna erfarenheter i sitt arbete. Jag är författare och nog fasiken finns det mycket av mina ex i vissa karaktärer, eller som då han som misshandlade mig psykiskt i fem månader. Han är inspirationen till en karaktär i min bok, och det är knappast en charmerande karaktär. Däremot tycker jag inte det är okej att skriva om någon enbart för att håna och göra skada. T:ex se på Taylor Swift som skrivit om många av sina ex - som jag tolkar det gör hon det absolut inte för att håna eller förminska dem, utan det är så hon hanterar det helt enkelt. Alltså, det finns ju en löjlig mängd låtar därute som handlar om artistens ex. Och absolut inte alltid på något slags smickrande sätt. Mitt favoritband har t:ex en låt om ena sångarens ex, där en textrad går "I wish you were dead with a hole in your head". VILKET ex det handlar om finns ingenstans, däremot så vet HAN förmodligen om att den handlar om honom. Han gjorde henne illa, hon fick aldrig någon chans att säga ifrån ordentligt, så förhållandet inspirerade en sång.

Tycker absolut det är okej att vara upprörd över det, men å andra sidan tror jag det ger en mer att försöka gå vidare och ignorera det. Nu har jag dock ingen uppfattning om hur texten till sången ser ut, är det typ "du är en ful hora och du ska dö" så tycker jag det inte är okej på någon nivå, men är det snarare osmickrande bara men inte våldsamt eller fruktansvärt kränkande så… ja, det kanske bara är hans sätt att hantera det på.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Moa-]
2014-01-12 11:07
#15

Bellatrix; "I wish you were dead with a hole in your head". Är okej? 

"du är en ful hora och du ska dö" Är det inte? Nej, det köper jag inte. 

Det andra är ju i alla fall en svag motivering i, så jag skulle nog nästan säga att den var bättre om vi ändå skall hota att döda människor… Ja, viss skillnad juridiskt i formuleringarna, men i musik brukar känslan gå före juridiska begrepp…

Calcifer
2014-01-12 11:34
#16

#15 Om du hört låten så skulle du kanske tänka annorlunda. Den är väldigt satiriskt skriven och har en rejäl dos humor i sig samt att melodin är en svängig country. Den är alltså inte skriven bokstavligt talat, utan mer typ "du behandlade mig som skit, blä på dig". Så känslan i den är absolut inte aggressiv. När jag skrev andra citatet tänkte jag det i en låt som bokstavligt talat menar det, och är skriven för att göra någon illa, och med onda avsikter.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Felliiis
2014-01-12 11:49
#17

Jag bryr mig verkligen inte det minsta om ifall jag "slösar" på samhällets resurser. Det kan jag faktiskt för en gångs skull säga att jag är värd. Som sagt så är detta inte det första de gjort mot mig. De har gett sig på mig bådr anonymt och över telefon och de är en stor del till att jag idag lider av panikångest. Nu har jag alltså fått nog och jag tänker anmäla bara för att de ska förstå att deras sätt inte är okej och för att det ska gå in i deras små huvuden att man inte kan behandla andra hur som helst utan konsekvenser :) Jag är själv sångerska och skriver en del låtar så jag vet mycket väl att man får yttra sig genom konst.Hade jag gjort de något illa så förstår jag men nu är så inte fallet.

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

[Moa-]
2014-01-12 12:48
#18

Felliiis; jag förstår fortfarande inte vad du skall anmäla, en förolämpning och få beskedet att det läggs ned och får drivas som enskilt åtal…? Jag ser inte vilken ståndpunkt det ger, om du då inte driver det vidare så att de ger upp? Nej, jag anser att det är bättre på alla plan att du hanterar detta genom att stärka dig själv. Att anlita en tankecoach skulle jag rekommendera dig att lägga pengar på före en rättsprocess som är väldigt osäker, och det är något som förhoppningsvis skulle hjälpa dig även i framtiden.

Hoppas att du snart mår bättre och kan se vidare än denna incident. Att känna sig kränkt är aldrig kul, men tyvärr inte heller givande eller utvecklande, snarare hämmande. Så för din egens skull försök komma vidare. =)

Upp till toppen
Annons: