Annons:
Etikett04-fysisk-psykisk-misshandel
Läst 1313 ggr
teardrops
2013-10-16 17:36

psykisk misshandel

Hur vet man att någon är psykiskt misshandlad? Vart går gränsen,vart ska man dra gränsen i huvudtaget oavsett om det gäller en själv eller andra.Finns det vissa punkter?

Annons:
furat82
2013-10-17 18:29
#1

Du ska kan avgora det sjlv, och psykisk misshandel ofta saker som krnker en och far de ma dalig, och hmmerens personlighet och vilja fran att agera som en skulle vilja gora

Gur4m1
2013-10-20 10:29
#2

Manipulation, kränkningar, oftast att man plötsligt finner sig i en ganska ensam situation där omgivningen inte kan se eller förstå vad man blir utsatt för. Man kan bli isolerad från sina "riktiga" vänner och har bara sin mans familj, eller vänner eller sin man som social kontakt.

Man går långsamt med på att göra saker man i början kanske kände "Nej det här är inte okej/rätt". T.ex att han börjar ställa krav att du inte ska gå ut och festa, sen börjar han ställa krav på VEM fu får umgås med på helgerna, och sen kanske han förbjuder dig att ta hem vissa komipsar och sen står du helt utan vänner, och därmed finns det ingen som "utifrån" kan se vad han utsätter dig för, ingen som stöttar dig när du ifrågasätter hans regler eller beteende. Allt handlar om att tillfredställa och hålla honom glad och lycklig. Och när han väl låter ig ta plats är det så stort så man bara måste älskar honom när han är så snäll som låter dig laga maten eller lämna lägenheten för att köpa nya skor, som han betalar och bestämmer hur de ska se ut. Typ så betedde sig iallafall mitt ex och jag räknar det som psykisk misshandel. Jag skulle vara tacksam att någon som han ville ha mig, för skulle jag göra slut skulle ingen vilja ha mig- jag var korkad, efterbliven, fet och ful.

Han bestämde hur, vad och när jag åt och hur jag skulle träna, vilka jag fick umgås med och jag fick inte festa med mina vänner  :) eller prata med andra killar (inte ens klasskompisar). När jag väl blev fri från honom var det SÅ SKÖNT. Jag försökte göra slut flera gånger, vänner frsökte hjälpa mig men jag klarade inte av det i början, eftersom han alltid öppnade sig och var snäll och jättegullig när han ville ha tillbaka mig. Man trodde något förändrat men så var det såklart inte. Eftersom min självkänsla var körd i botten så kändes han "trygg". Idag, 10 år senare tampas jag fortfarande med komplex som han skapade hos mig, saker jag aldrig brytt mig om innan jag mötte honom.

Men nu har jag bevisat att han hade fel om mig :) Om världen i stort.

Han var också väldigt hotfull och våldsam- men inte direkt mot mig, det var en näve som flög in ien vägg här och där, onär vi bråkade, han har tryckt upp mig mot väggar och knuffat  och nypt mig (som vid upppfostran av en hund)- men inga direkta slag mot mig, som man tänker att folk "misshandlar" någon. Mer diskreta saker, som ingen ser och som inte lämnar skador- men skräck, efter sig.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

teardrops
2013-10-20 11:49
#3

Tack,känner igen mig i mycket.Ledsen att det hände dig,ingen är värd det.

Upp till toppen
Annons: