01 - Allmänt

Misshandel

2013-09-19 14:10 #0 av: [00emi07]

Källa: www.polisen.se/Utsatt-for-brott/olika-typer-av-brott

MVH, Emilia, Pluto, Cupcake, Shakira, Nikito och Paris                                      Reborn mamma, och?

Anmäl
Fråga 1/8

Har polisen skyldighet att utreda om du blir misshandlad

2013-09-19 15:01 #1 av: [Moa-]

"Fråga 7

Får jag stöd under rättegång?

• (63%) 1.) Ja, av jurist (Rätt)
  • (0%) 2.) Nej
  • (27%) 3.) Ibland
  • (9%) 4.) Kanske"

Stämmer faktiskt inte, det finns ingen ovillkorlig rätt till målsägarbiträde när det inte gäller andra brott är sexualbrott så görs en bedömning utifrån förutsättningarna.

Anmäl
2013-09-19 15:02 #2 av: [00emi07]

På Polisens egen sida/hemsida står där att du får stöd under rättegång av en jurist eller annan person

MVH, Emilia, Pluto, Cupcake, Shakira, Nikito och Paris                                      Reborn mamma, och?

Anmäl
2013-09-19 15:08 #3 av: [Moa-]

Vart står det och i vilka ordalag? Gällande vilken typ av brott? Lagen stödjer nämligen inte det...

"Lag (1988:609) om målsägandebiträde

1 § När en förundersökning har inletts eller återupptagits ska ett särskilt biträde för målsäganden (målsägandebiträde) förordnas i mål om
1. brott enligt 6 kap. brottsbalken, om det inte är uppenbart att målsäganden saknar behov av sådant biträde,
2. brott enligt 3 eller 4 kap. brottsbalken, på vilket fängelse kan följa, eller enligt 8 kap. 5 eller 6 § brottsbalken eller försök, förberedelse eller stämpling till sådant brott, om det med hänsyn till målsägandens personliga relation till den misstänkte eller andra omständigheter kan antas att målsäganden har behov av sådant biträde,
3. annat brott på vilket fängelse kan följa, om det med hänsyn till målsägandens personliga förhållanden och övriga omständigheter kan antas att målsäganden har ett särskilt starkt behov av sådant biträde.

Målsägandebiträde får förordnas i högre rätt, om åklagaren eller den tilltalade har överklagat domen i ansvarsdelen. Lag (2012:660).
"

Anmäl
2013-09-19 15:29 #4 av: Ketang

http://www.domstol.se/Till-dig-som-ar/Brottsoffer/Om-du-behover-hjalp/

Detta tolkar jag som att man har rätt till hjälp under rättegång.

Jag förstår inte alls din text #3.

Anmäl
2013-09-19 15:34 #5 av: [Moa-]

Ketang; det är så lagtexten lyder.

"I vissa fall kan domstolen förordna ett målsägandebiträde, ofta en advokat, som hjälper dig." Vidare fortsätter det att du kan få, inte att du har någon absolut rätt.

Anmäl
2013-09-19 15:41 #6 av: Ketang

Det är ju som med allt annat en tolkningsfråga. Så här står det på www.boj.se

Den som är brottsoffer har en rad rättigheter. Det är en mänsklig rättighet att slippa utsättas för våld och övergrepp och att få skydd och stöd om du utsätts.

De viktigaste internationella dokumenten kan du läsa mer om här. Sammanfattningsvis betonar dokumenten brottsoffers rätt att få tillgång till rättsprocessen och att detta sker utan att brottsoffret utsätts för en behandling som han eller hon far illa av. Brottsoffer ska få skydd för att våga genomföra rättsprocessen. De ska få ekonomisk kompensation, av i första hand gärningsman i andra hand staten. Brottsoffer har rätt att få information och erbjudas stöd. Detta kan staten överlåta till ideella organisationer. Brottsoffer ska alltid bemötas med respekt och medkänsla.

Anmäl
2013-09-19 15:48 #7 av: [Moa-]

Ketang; nej, det är inte en tolkningsfråga. Du har inte alltid rätt till målsägarbiträde, du har oftast rätt att ha stöd men det kan då vara en vän eller någon annan du själv får bekosta. Målsägarbiträde är något som prövas om det fordras eller ej, och fråga 7 i detta quiz är därmed felaktig. Som sagt, det är endast att du läser citaten och lagtexten, i juridiska frågor så är små ord ofta nyckeln till tolkningen och avgörande. Kan/får/bör/skall är olika ord, med olika innebörder, jag säger inte att det alltid är enkelt att tolka en juridisk text, det är något man lär sig, men detta är en felaktig tolkning. 

Anmäl
2013-09-19 16:59 #8 av: [Yllhilda]

#7 Kan jag tänka mig att offren iaf är glada att brottsofferjouren och polisen inte verkar vara paragrafryttare.

¨* Den som gapar efter galen fågel ser inte skogen för alla ben *¨
Medarbetare på virkning och gravid ifokus.

Anmäl
2013-09-19 17:25 #9 av: RobinEH

Det förändrar inte det faktum att svaret i detta quiz fortfarande är inkorrekt.

Jag står för vad jag skriver, du får stå för din tolkning av det.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-09-19 17:37 #10 av: [Yllhilda]

#9 Enligt lagboken ja. Men vidhåller ändå att tryggare brottsoffer väger tyngre än att just denna paragraf följs till punkt och pricka. 

Anmäl
2013-09-19 17:45 #11 av: [00emi07]

Titta på filmen på länken där uppe ^

Anmäl
2013-09-19 17:51 #12 av: [00emi07]

Hoppas på en bättre stämning!

Anmäl
2013-09-19 18:16 #13 av: [Yllhilda]

Jag vet inte riktigt varför jag inte får fram någon film. Bara en lista på olika brott.

Anmäl
2013-09-19 19:13 #14 av: RobinEH

Moderator har nog råkat ta bort ovanstående kommentarer då ingen av dem bröt mot någon skrivregel utan en medlem påpekade ett faktafel som några valde att ifrågasätta. Verkade inte alls råda någon dålig stämning, snarare fanns det delade åsikter som argumenterades för/emot.

Jag står för vad jag skriver, du får stå för din tolkning av det.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-09-19 19:16 #15 av: [00emi07]

Här har du det! (:

Anmäl
2013-09-19 20:14 #16 av: Emo

Kan och skall är inte samma sak.

Tråkigt att relevant fakta inte fick stå kvar.

Har verkligen sajtvärden bestämt det?

Det verkar inte som om den ansvariga har tagit bort de klargörande inläggen. Enligt statistiken var hon senast aktiv i augusti:

Senaste aktivitet:2013-08-30

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2013-09-19 20:29 #17 av: [00emi07]

Ja, jag försöker ladda in kommentarerna men varje gång jag är tillbaka i denna tråd är inläggen bort tagna.

Försöker igen

Anmäl
2013-09-19 20:41 #18 av: Ketang

Jag ser alla kommentarer nu :-)

Anmäl
2013-09-19 21:14 #19 av: [00emi07]

Vad bra!

Anmäl
2013-09-20 20:40 #20 av: Spooki

Jag fick alla rätt!Glad

Anmäl
2013-09-20 20:46 #21 av: [00emi07]

bra!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.