Annons:
Etikett09-stöd-hjälp-terapi
Läst 3715 ggr
Isacsson
2013-05-17 21:23

Lärare ljög för mig:-(

Hej jag är 13 år nu.. Jag har det jobbigt här hemma med att min mamma och min pappa slår mig och bråkat själva och slår varandra. Sedan en dag så blev jag så ledsen och var tvungen prata med någon, så jag skulle prata med min lärare då. Och hon lovade för mig att hon inte skulle berätta för någon! Och så ringer socialen hem och berättar att vi ska ha möte med socialen. Får en lärare lov att ljuga rakt i mitt ansikte? Jag har fått MYCKET sämre självförtroende sen hon ljög för mig och jag är så grymt ledsen på henne:(

Annons:
Mopar1970
2013-05-17 21:33
#1

Hej!

Blir ledsen när jag läser vad du skriver, att någon ska behöva vara rädd för sin mamma och pappa är något som aldrig ska behöva ske.

Att din lärare "ljög" för dig och kopplade in socialen kanske är din chans att slippa vara rädd och att få stryk, visst man kan se det som ett förtroendesvek mot dig och som du påpekar så hade hon lovat dig, men personligen hade nog jag gjort det samma som henne då ingen ska behöva växa upp under sådana förhållanden som du har hemma, du måste förstå att det absolut inte är ditt fel att de slår dig, du har inget att skämmas för, du ska absolut inte ha dåligt självförtroende över detta, du är den som kan gå med rak rygg och vara stolt över att du är du.

Hoppas det löser sig på bästa sätt för dig!

G.

Isacsson
2013-05-17 21:38
#2

Hej Det var längesedan som mina föräldrar slog mig, men de säger dumma saker åt mig varje dag. Igår sa min pappa att han hatade mig och att jg var en idiot. Men min lärare lovade ju endå att hon inte skulle nämna mitt namn till någon. Jg trodde jag kunde lita på henne, och nu ska jag snart till socialen och ljuga, och säga att det bara var något enstaka tillfälle som de hade bråkat:/

Isacsson
2013-05-17 21:40
#3

Iår minns jag iallafall inte tt de har slått mig, inte så hårt som andra gånger iallafall, men endå:(

Isacsson
2013-05-17 21:43
#4

Men jag går alltid runt och mår dåligt, är orolig och har en spänd mage

Mopar1970
2013-05-17 22:46
#5

Att som förälder fysiskt och psykiskt misshandla sitt barn är lika illa, INGEN ska behöva växa upp så.

Det är jättesvårt att försöka råda dig till vad du ska göra, dock är en sak helt klar, du förtjänar inte det du får genomlida, ingen har rätt att kalla dig saker, inte rätt att mobba och trycka ned dig, när du säger att de inte slår dig nu och inte i år så ryser jag faktiskt, man blir helt bedrövad av ditt "försvar" av deras misshandel, jag förstår att det är svårt att kritisera sina egna föräldrar, än mindre anmäla eller på annat sätt få ett slut på deras terror.

Men det som gäller är ju att du inte ska må dåligt, inte vara orolig och inte ha ont i magen, du är ung och ska vara glad och fri, inte bära på detta inom dig, så ta hjälp av kurator och soc så du får en uppväxt utan detta ok att bära på.

G.

VildaVittra
2013-05-17 23:47
#6

Din lärare visste nog inte vilken grad av tystnadsplikt som hon hade när hon sa att hon inte skulle berätta.

Så här är det, att vi som har tystnadsplikt av andra (och lägre) graden är tvungna att bryta tystnadsplikten och anmäla om brottet ger tillräckligt högt straff, vilket barnmisshandel ger. Din lärare skulle alltså begått ett lagbrott om hon varit tyst om det, vilket hon förmodligen fick veta när hon sedan bad rektorn om råd. Dom enda som egentligen inte får bryta tystnadsplikten vid grova brott är telefonister samt präster.

Jag tror din lärare är mycket bekymrad för dig och jag tycker nog att det bästa är att du ber om ett möte med henne och rektorn så ni får reda ut det.

Sedan tycker jag inte att du ska ljuga för socialen, för dina föräldrar behöver hjälp. De har hamnat i en ond cirkel som bara föder mer bråk och ibland så behöver även vuxna bli uppläxade. Be om hjälp, är det jobbigt hemma så kan du få en stödfamilj som blir din fristad. Ingen kommer säga att du aldrig får träffa dina föräldrar igen, men ni kanske behöver lite tid isär medan de lär sig att kommunicera med varandra igen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Isacsson
2013-05-18 12:00
#7

#5 #6 tack för att ni tar et tid att läsa och hjälpa till:) Svårt att berätta allt men… Jag vet inte heller om min lärare visste om hon hade tystnadsplikt eller inte. Hon saninget omnatt hon skulle prata med rektorn, utan hon sa att hon skulle rådfråga kuratorn och inte berätta några namnnoch sedan prata med mig. Jag känner mig bara så "utfryst" när jag får veta att mina föräldrar säger att vi ska gå till soc för att jag hade pratat med min lärare. Mina föräldrar var det som sa att vi ska säga till soc att det bara var någon enstaka gång och att det var dumt att jag råkade höra. Just nu vet jag inte alls vad jag ska göra, mina föräldrar kan ju såklart vara snälla också men oftast har de ett jävla temprament. Efter att de fick reda på att att vi ska gå till soc har de hällt Min, men i torsdags så började ett stort bråk mellan mig och min pappa igen. Tycker ni jag ska fortsätta prata med min lärare om hon inte har tystnadsplikt eftersom jag aldrig kommer våga prata med socialen.:(?? Jag vet inte heller hur jag ska börja prata med min lärare som ljög för mig på måndag?

VildaVittra
2013-05-18 13:14
#8

#7 Varje skola har en handlingsplan som lärare ska följa om de får veta att ett barn far illa och i den handlingsplanen ingår alltid att läraren ska vända sig till rektorn.

Ja, du kan prata med den läraren, eller någon annan på skolan tex rektorn. Du behöver inte vara rädd för socialen, de är där för att hjälpa dig, är du rädd för dina föräldrar så säg det på direkten.

Om dina föräldrar bråkar innan mötet, så ring polisen på 112 på direkten. Det är inget att skämmas för, för du klarar inte att lösa den här situationen själv, du behöver vuxnas hjälp med det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Isacsson
2013-05-18 14:14
#9

#8 tycker du? Jag är väldigt rädd för det, jag träffar inte läraren förrän efter jag har varit hos socialen, det är därför jag blir ännu räddare. Nu får jag bara klumpar i magen:( Och när jag träffar min lärare när hon kommer tillbaka så kan jag svära på att hon inte kommer att prata med mig och bara låtsas som ingenting det gör mig ännu mer ledsen:(

Isacsson
2013-05-18 14:16
#10

Jag har tänkt varje gång de startar ett stort bråk att ringa 112 men aldrig vågat och sen har jag aldrig vetat om det är dit man ringer, eller om jag inte får ringa eftersom jag inte är något barn utan tonåring:(?

VildaVittra
2013-05-18 16:07
#11

#10 Du får ringa till polisen vilken ålder du än har. Det behöver du inte oroa dig över alls och det är 112 som gäller. Dom är vana vid sådana här situationer och kommer veta precis vad de ska göra.

Om du vill prata med läraren innan mötet så kan du faktiskt ringa hem till henne, hennes kontaktuppgifter finns med största sannolikhet på klasslistan eller liknande.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Isacsson
2013-05-18 16:22
#12

#11 okej, det skulle kännas alldeles för pinsamt och ringa hem till henne, med tanke på att jag skulle tro att hon inte skulle bry sig för 5 öre:(

AnnaMariaK
2013-05-18 16:33
#13

#10 Du behöver hjälp! När dina föräldrar inte är vuxna nog att hantera konflikter och dessutom försöker manipulera dig så att Du vill ljuga och förminska den misshandeln Du har blivit utsatt för, så har Du faktiskt inte något annat val än att prata med din lärare, kurator eller 112.

Om Du inte står upp för dig själv kommer dina föräldrar att fortsätta som vanligt.

Annons:
Isacsson
2013-05-18 16:39
#14

#13 men jag är så rädd att jag inte kommer att få träffa mina föräldrar igen?:(

VildaVittra
2013-05-18 16:44
#15

#14 I Sverige gör man allt för att återförena barn med sina föräldrar, så det behöver du inte oroa dig för.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Isacsson
2013-05-18 18:00
#16

#15 säkert? Vad bra. Men mina föräldrar har ju sagt att vi ska säga att det bara var en enstaka gång de har bråkat? De har bråkat i 13 år nu… Jag måste ju säga att det bara var en enstaka gång och sedan vänta om de fortsätter?? De kanske lär sig en läxa om vi bara säger att det bara var en enstaka gång?:( jag är så rädd för att gå till soc:(

Mopar1970
2013-05-18 20:09
#17

Bris telnr: 116 111

www.bris.se

Tycker verkligen att du ska ringa och prata med folk som har erfarenhet av såna här frågor.

G.

Isacsson
2013-05-18 20:18
#18

#17 jag har ringt bris förr, tyvärr har jag bara varit så omogen så jag ringt med en kompis och busringt:( jag skäms så jävla mycket för det:(!

AnnaMariaK
2013-05-18 21:07
#19

#18 Nu vet Du bättre!

Jag har fått en del stryk av mina föräldrar och önskar att någon hade lagt sig i och sagt ifrån. Men det fanns ingen sådan på den tiden i min omgivning. Och när jag fått stryk hånades jag av grannbarnen som hört mitt skrikande. Allt sådant fick mig att tro att det var fel på mig. Mitt liv blev inte heller som jag drömt om inledningsvis. När man blir illa behandlad av sina föräldrar låter man också andra att göra så. Därför är det viktigt att Du gör något åt saken redan nu. Du har dig själv att tänka på. Jag ser i min nuvarande omgivning människor på 50-60 år som aldrig hade modet att säga ifrån till sina föräldrar och de gamla kör med sina 60-åriga barn fortfarande. Någon gång måste man säga ifrån. Nu får det vara nog! Du är en värdefull människa som har rätt att bli anständigt behandlad av sin omgivning. Det behövs mycket till för att man som förälder ger upp sitt barn. Och gör man det så har det inte varit så mycket till föräldraskapet.

Isacsson
2013-05-18 22:40
#20

#19 åh, tack för att du skriet så här till mig, jag ångar att jag inte sagt till någon lärare innan:( mina föräldrar har jag sagt TILL flera gånger, när de bråkar är de som att de inte bryr sig om någon hör , och jg ligger bredvid pch gråter och måste samtidigt beskydda min mamma för att min pappa blir som ett monster pch efter bråket försöker pappa övertala mig att vara på hand "sida" och mamma börjar gråta och säger att de ska skiljas och att jag ska bo hos min pappa och hon ska bo i en 1:a :(

Annons:
AnnaMariaK
2013-05-19 15:46
#21

Stackars dig! Om samhället lägger sig i kanske skärper dina föräldrar sig och söker hjälp för sina problem. Om de mår bättre (skilda eller ej) kommer Du att må bättre också.

Mina barn säger att trots att de var rädda för skilsmässan och ha föräldrar på skilda håll var det som de upplevde innan helt olidligt. Det var grälen och osämjan som de uppfattade som värst. Om inte dina föräldrar kan dra jämt så är det bättre att de separerar. Du ska inte behöva ha det så här.

Kramar!

Isacsson
2013-05-19 18:58
#22

#21 tack så myycket vad fint du skriver jag blir tårögd, jag vet att det egentligen inte är mitt fel men det känns som att det är det och att jag kommer att bli likadan och ta tendenser från dem eftersom jag redan börjat med det:(

[jadestone]
2013-05-20 01:36
#23

#22

Det låter som det kanske är bra att soc har blivit inblandat. Jag vet själv hur skrämmande det kan vara, men det är inga hemska människor som du behöver vara rädd för. Förstår att du tycker att det kommer vara svårt att prata med dom för det kan kännas som man skvallrar på dom, men så är det inte.

Jag tror att din lärare bry sej om dej annars skulle hon inte tagit kontakt med soc.

Testa att skriva ner vad du känner och hur du upplevt din barndom, det kan vara jättesvårt att prata med en okänd människa. Du kan tom skriva ut det du har skrivit här och lämna till soc eller till din lärare.

Vill du prata av dej så får du gärna skicka pm till mej.

Det är inte meningen att man ska växa upp i en sådan tillvaro.

Styrkekramar

Isacsson
2013-05-20 07:24
#24

#23 tack för allt stöd allihopa:) Jag tror inte alls min lärare bryr sig om mig hon kontaktade soc för att hon var tvungen tror jag:( Jag skulle bli jätteglad om jag fick skriva lite till dig i pm:) Tack!:(

[Ebidda98]
2013-06-05 15:30
#25

#24 Att hon kontaktade soc visar att hon bryr sig! Det var fel av henne att inte berätta att de har anmälningsplikt. Men jag tror hon gjorde det för att hon vet att saker kan bli mycket bättre! :) Förstår att det känns jobbigt och man blir besviken… Hoppas det blir bättre för dig! ❤

Isacsson
2013-06-25 10:43
#26

#25 nej hon bryr sig inte hon är bara dryg nu ju? Hon kanske brydde sig när hon gjorde anmälan men då behöver hon ju inte vara dum mot mig efter för det. Hon har förstört mitt liv totalt ingenting har "förfan" blivit bättre :(

[Ebidda98]
2013-06-28 16:04
#27

#26 Är hon dryg? :/ Inte okej.

Annons:
[HM-Liight]
2013-07-07 23:49
#28

Hej Isacsson.

Förstår dig precis….har varit i din situation, så jag vet vad du går igenom.

Att slå ett barn, barnmisshandel, är olagligt i Sverige, så du måste tänka på att de begår ett brott mot dig.

Din lärare är nog inte dryg, jag tror hon skäms för att hon vet om att hon lovade tystnadsplikt, men kunde inte hålla det, pga att hon också har ett ansvar, att skydda alla barn mot sånt här.

Det är även vad socialen gör, de skyddar alla barn mot misshandel, fysik eller psykisk eller både och, allt de får reda på.

DU har inte begått något brott, det är dina föräldrar som sett till så du föddes, de välkomnade dig till jorden och med det följer ett enormt arbete, nämligen att lära dig att bli en bra, ny ung vuxen människa när du är 18. En person som fått självförtroende och som är älskad.

Tycker du att de har klarat den här uppgiften än så länge? Nej, verkligen inte och det är DE som gör de här felen, inte du.

Vi alla har busringt, inget att skämmas för alls, vet du, du är den mest vuxna av er alla i eran familj, för du har tagit ett steg framåt mot att hjälpa dig själv! Tänk dig den dagen du får en liten baby, skulle du kunna behandla den lilla krabaten på det sättet du har blivit behandlad, eller skulle du kunna bråka och slåss inför ditt barn på det här viset? Skulle du tvinga det lilla barnet att välja sida av mamman och pappan som barnet självklart älskar? Om svaret är NEJ; då har du svaret p åom det här är ditt fel, om du gör fel eller inte! Det har du inte!

Socialen ser alltid till barnets bästa, om DU säger saningen och talar om att du inte vill förlora din mamma och pappa så kommer de se till att det blir så OCH de skulle få sig en läxa av att de bryter mot svensk lag och bryter ner ditt självförtroende…

Lova mig en sak, lova mig att tänka framåt i tiden och jämföra hur du skulle göra som förälder, för då har du många svar direkt. Dina föräldrar har just nu IG i betyg som föräldrar, men socialen, läraren, rektorn och du tillsammans, kan se till så de får MVG tills du blir den bra, härliga, unga nya vuxna människan du en dag blir!

Kram <3

Isacsson
2013-07-11 22:45
#29

#28 du har helt rätt! Tack för att du skriver så jag uppskattar det

[postmortum91]
2013-08-09 00:17
#30

Det var fel för henne att ljuga till dig och säga att hon inte kommer berätta, för hon har som skyldighet att berätta om en elev far illa. Förstår att din tillit försvunnit, men jag kan försäkra dig att läraren tänkte på ditt bästa. Kram!

Upp till toppen
Annons: