Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1963 ggr
[LejonTjejen]
2012-08-06 19:09

Olagligt ?

Dethär händer nu och jag behöver hjälp.

Min morbror säger hela tiden att han tänker slå mig om jag fortsätter vara '' elak '' mot mamma och lill syrran ( att jag alltså inte lyssnar på henne och blir surig ) . Jag tror inte han skojar för han var jätteallvarlig och jag blev rädd och grät mitt ute på gatan. Och han kommer från ett land där man forttfarande får slå barn .. Är det olagligt att hota så ?

( Inte jag som har det problemet, de min mosters vän )

Annons:
freudiana
2012-08-08 12:26
#1

Ja, det är olagligt att hota att slå någon! Polisen tar såna anmälningar på stort allvar.

Sagalilla
2012-08-09 02:12
#2

det är olagligt att hota om att slå. och det är hemskt att hota ett barn på det sättet. Jag tycker detta är mycket allvarligt och skall tas på stort allvar. Det barn som blivit hotad tycker jag skall tala om detta för andra vuxna i sin omgivning och gå till skolkuratorn och tala om detta! Polisanmäl också!

[LejonTjejen]
2012-08-09 18:11
#3

Ja men han åker nästa vecka till landet där det är tillåtet så är det någon idé ? För deras poliser tar honom inte och jag börjar skolan samma dag som han har åkt.

Hans ilska tar över och hotet om att slå kommer, nästa dag är han normal..

Sagalilla
2012-08-09 19:01
#4

Ska han stanna där eller kommer han tillbaks. Om han kommer tillbaks tycker ja du ska prata med polis och sen oavsett så borde du gå och prata med någon. Ingen skall behöva gå och vara rädd och må dåligt!

kram

[LejonTjejen]
2012-08-10 01:03
#5

Han ska komma tillbaka någon dag igen på besök. Om han hotar då också så anmäler jag .. Men han sa om jag inte slutar bråka ( gäller även småbråk och att jag suckar för en liten sak ) så kommer han slå.. Om han blir ett minsta våldsam eller skriker jättemkt så anmäler jag. Är det ok ? :/ Han ska endå bara stanna till nästa vecka så åker han på fredag ..

Mirjami-78
2012-08-18 10:28
#6

Man ska inte aceptera att någon varken hotar elle slår en!! Det ska man anmäla!!

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
[LejonTjejen]
2012-08-18 12:45
#7

Han har inte slagit enu men hotat att ge käftsmäll :/ Åkt nu, redan åkt från Sverige. Men polisen kommer tro att jag skämtar och blanda in mamma, hon kommer bara försvara honom.

yvonnel
2012-08-24 01:29
#8

#7

Det heter olaga hot och det är alltså inte lagligt att hota.

Även om du är underårig så har du rätt till ett diskret bemötande från polis och socialtjänsten. Och du har rätt att anmäla att du alltid måste vara rädd för honom, kanske säga att du behöver komma hemifrån ett tag. Då sätter dom säkert igång en undersökning, men den ska du inte behöva vara rädd för.

Hoppas det går bra för dig!

Stor kram

Upp till toppen
Annons: