Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1110 ggr
Sagalilla
7/9/12, 11:18 PM

skuld, skam

Hur arbetar man egentligen bort obefogad skuld och skam som andra lagt på en under hela ens uppväxt?

Hur kan min psykolog hjälpa mig med detta tänker jag ofta, för ja går även därifrån med dåligt samvete, obehag.

Skuld och skam är allvarligt att gå  och bära på. Det blir tungt och det gör en lamslagen på  nåt vis. Den tar bort hela ens personlighet och gör att man blir osäker på allting.

Det är också den vanligaste orsaken till att så många tar livet av sig, för skulden och skammen äter upp människan inifrån och växer om man inte stoppar den!

Å vad jag önskar att jag bara skulle få bli fri från skuld, dåligt samvete, skam. Så man kan börja leva och stå för sig själv och sina val.

Man blir så beroende av andra när man lider av detta, måste ringa och fråga alla om allting hela tiden, gjorde jag rätt? hur e jag? vad tycker du e bäst? hur uppfattas jag? var ja hemsk när ja sa så? kan man göra såhär? vad ska jag göra? osv….blablabla

Man vill ju såklart bli ren från all smuts och få energi inifrån igen och få självständighet och min identitet, själ och respekt för mig själv tillbaks.

Vore enormt tacksam för svar! För jag antar att många av oss härinne besitter en hel del skuld och skam..

kram<3

Annons:
yvonnel
7/13/12, 1:41 AM
#1

Det är tyvärr bara du själv som kan ta tillbaka dig själv till ditt fulla värde.

Du ska inte tillåta andras brister att färga av sig på ditt liv och då ska du snart kunna känna att du har minst lika stort värde som alla andra och rättighet att ställa krav.

Upp till toppen
Annons: