Annons:
Etikett03-min-historia
Läst 1847 ggr
Apmonkey
5/9/12, 11:50 PM

Behöver hjälp/tips

Hej.. Jag hittade precis denna sida och tror mitt inlägg kommer passa in här efter att ha läst några andra inlägg här.

Jag tänkte berätta lite om hur jag mår just nu och att jag skulle uppskatta ifall ni har lite tips eller råd om vad jag ska göra.

Ungefär i Februari förra året (2011) så råkade jag ut för ett misshandel. Jag fick en spark på huvudet som ledde till en precis under ögat och en liten fraktur vid näsan. När jag kom hem kunde jag inte dölja det för mina föräldrar. Jag försökte snacka bort det genom att säga att jag hade fått en isboll i huvudet, fast det var ingen vidare lögn. Till slut sa jag att jag hade blivit misshandlad på vägen hem från en kompis. Det första jag gjorde när jag kom hem var att försöka skölja mitt sår med lite vatten men det hjälpte knappast eftersom att hela mitt öga hade svullnat upp. Jag satte mig sedan på soffan och berättade för mina föräldrar vad som hade hänt eftersom att de va jätte oroliga och ville att vi skulle anmäla misshandlet. Efter några minuter började känna att mitt hjärta började slå hårdare och lite snabbare.. Det var en obehaglig känsla eftersom att jag varken hade ansträngt mig eller kände någon slags oro. Jag blev orolig så jag berättade direkt till mina föräldrar vad jag kände. Min mamma ringde då 112 direkt och de sa åt oss att åka till akuten. När vi kom dit så tog de in mig i ett rum och undersökte mig direkt och sedan sa att det var för uppsvullet för att de ska kunna se vad som hade hänt, så jag fick ligga där över natten. Jag hade problem med att sova och jag rös i hela kroppen och jag tror inte att kyla var anledningen. Lyckades tillslut somna och nästa dag så tittade de på ögat o så och hittade en fraktur som jag tidigare nämnt. Jag fick spendera natten där och de skulle tydligen operera redan nästa dag så jag fick vara fastande halva dagen. Efter att ha varit utan mat halva dagen så fick jag reda på att operationen blir inte av denna dag så jag skulle få fasta halva nästa dag också. Till slut blev operationen av efter att ha väntat ca 6 timmar i sängen. När operationen var klar så kunde jag knappt andas. Jag sa det till sjuksköterskan men hon trodde inte på mig av någon anledning och sa att jag andades fint. Efter ungefär 30 minuter skjutsade de in min säng till mitt rum och där låg jag hela natten utan någon sömn eftersom att jag trodde jag skulle dö. Jag mådde verkligen skit  då och kallade på sköterska varje 10 min men som ändå inte var till någon hjälp. Tills slut, runt kl 5 på morgonen tror jag att jag däckade helt av att min kropp inte orkade vara vaken mera. Vaknade runt kl 7 och då kände jag att andningen hade kommit tillbaka. (Har senare fått reda på att det var bedövningen som orsakade detta.) Fick sedan åka hem och det var då allt började.

Mitt liv kändes helt förstört. Min mage var uppblåst och jag kände att jag inte kunde äta någonting. Fick hjärtklappningar när jag bara satt och kollade på tv. Kunde knappt sova om nätterna. Detta höll i ett tag, inte helt säker hur länge men ungefär 2 veckor. Jag kände sedan av hjärtklappningar som kom lite då o då under ett halvår ungefär. Efter sommaren har jag känt att jag har mått lite bättre men att alla besvär fortfarande finns kvar lite. I september ungefär fick jag någon panik ångest mitt på natten och kände att jag inte kunde andas, min mamma hade rest utomlands så jag bodde bara med min pappa då. Fick ingen sömn den natten och nästa morgon mådde jag bättre tills lunchtiden ungefär (i skolan). Jag kände av samma sak igen och gick då till vårdcentralen som inte kunde hjälpa till med något. Orkade till slut inte mera så jag bad en kompis (som också hade varit närvarande den dagen) skjutsa mig till akuten. Där fick vi vänta i ungefär 4-5 timmar innan de tog in mig och undersökte mig. De hittade ingenting så jag åkte hem igen och besvären gick inte över på hela dagen. Den natten sov jag inte heller något. Besökte akuten ännu en gång men fick ingen hjälp. Detta gick sedan över efter 1-2 dagar och min mamma kom hem några dagar efter. Sen dess har jag inte haft några liknande attacker förutom att när jag har druckit alkohol så har kommit hem och mig väldigt yr (vilket antagligen är vanligt) men sedan när jag har lagt mig har jag haft hjärtklappningar och det har lett till sömnlösa nätter. Detta hade jag aldrig känt av innan. Jag drack heller inte alkohol särskilt ofta.. kanske 1 gång per 2-3 månader. Har totalt druckit alkohol i större mängder ungefär 4 gånger i hela mitt liv.

Där har vi lite backstory som tydligen ska ha med mitt mående att göra. Jag har varit hos vårdcentralen ett antal gånger eftersom att ända sen jag gjorde den där operationen har jag mått så jävla dåligt. Har haft problem med magen, ont i bröstet/ryggen, andingsproblem, (panik ångest, dödsångest?). Missat mycket i skolan. Har inte kunnat träna eller utföra vissa aktiviteter med mina kompisar. Jag känner att jag har ett bra liv, bra kompisar som bryr sig om en och de bästa föräldrarna. Pappa börjar bli gammal men det klarar vi av.

Så nu till varför jag är så desperat med detta inlägget:

För någon vecka sen har jag mått jätte dåligt, jag har haft problem med andningen, ont i bröstet och i magen. Jag känner av detta hela dagen och det är jätte svårt just nu. Jag vet inte vad jag ska göra?! Jag vet inte om det är stress eller om något är fel på mig! :( Behöver hjälp!

Lite mycket att läsa och jag ber om ursäkt men jag känner verkligen att jag behöver stor hjälp just nu. Jag vet inte hur jag ska klara mig.

Annons:
Apmonkey
5/9/12, 11:52 PM
#1

Har även lagt in samma inlägg på psykologi sajten, inte helt säker vart jag ska posta detta.

Ratlings
5/10/12, 11:45 AM
#2

Jag tycker det låter som ångest. Känner igen det med andingen, ont i bröstet och magen.
Testa prata med en psykolog/kurator, dom borde kunna hjälpa dig. Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

Upp till toppen
Annons: