Annons:
Etikett09-stöd-hjälp-terapi
Läst 4814 ggr
Anonym
Anonym
2012-05-02 23:47

Grannbråk (skakis)

Skrev en jättelång text och den försvann…

Är iallafall fortfarande skakis över det som hände för två timmar sen. Då jag hörde hur mina grannar bråkade. Ett par i ungefär min ålder, lite äldre 23-25, förlovade. Brukar lämna min hund hos dom ibland då han inte kan vara själv, och vi brukar hälsa på varandra i trappuppgången och killen brukar jag prata med ibland. På den nivån är vänskapen ungefär.

Hur som helst så hörde jag hur mina grannar bråkade. Killen lät väldigt aggressiv och arg och kvinnan hade låst in sig på toaletten. Killen sparkade på dörren och skrek åt henne att öpnna. Och tjejen lät rädd på rösten och skrek "neej" och vågade inte öppna. Han kallade henne för väldigt grova saker som "h*runge" och liknande. Jag bor vägg i vägg med dom så fick luta mig mot väggen för att höra. Det var väldigt obehagligt att lyssna på… Vid det här laget var jag väldigt skakis.

Så jag kände iallafall att jag måste ingripa på nåt sätt. Kände att detta har gått för långt och var rädd för att kvinnan skulle bli slagen, om hon inte redan hade blivit det. Så jag bestämde mig för att ringa anonymt till polisen. Det var då tårarna kom medans jag berättade vad det gällde och var dom bodde och att jag misstänkte att kvinnan blev misshandlad. När jag la på var jag riktigt skakis och chockad över vad jag hade gjort, att jag hade vågat ringa och anmäla.

Så polisen kom och knackade på och killen öppnade och lät väldigt överraskad. Och självklart spelade han oberörd när poliserna berättade att dom fått en anmälan om störande ljud. (fortsätter i inlägget under)

Annons:
Anonym
Anonym
2012-05-02 23:48
#1

Polisen gick iallafall in hos dom och jag hörde hur dom frågade om dom hade bråkat. Och såklart så la killen på en mask och försökte bortförklara bråket. Och tyvärr så verkade det som att tjejen spelade mer, troligtvis för att hon var rädd. Poliserna pratade iallafall en bra stund med dom. Och när dom lämnade så verkade det lugnt.

Började bli lite rädd för att killen skulle fatta att det var jag som hade ringt polisen. Dels för att jag bor vägg i vägg med dom. Och mycket riktigt så plingade det på hos mig och jag såg i nyckelhålet hur killen stod där. Men jag var alldeles för rädd för att öppna. Och sen hörde jag hur killen slog igen dörren.

Eftersom jag bor själv och är tjej så var det ju väldigt obehagligt allting, men eftersom jag har hund så var jag ju tvungen att gå ut med hunden. Så jag ringde min pappa och bad honom komma över så att vi kunde gå ut tillsammans. Så han kom över och när vi gick ut från huset så hörde jag hur killen kom springande efter i trappen…. troligtvis för att konfrontera mig. Men det gjorde han inte och tände en cigg istället, troligtvis för att min pappa var där… tack och lov.

Så vi gick en runda och när vi kom tillbaka så bestämde vi, eller pappa föreslog att vi skulle prata med killen och förklara att det var jag som ring och förklara varför jag gjorde det. Så det gjorde vi. Pappa förklarade för honom och han svarade att han ringde på för att prata med mig och att jag inte behövde vara rädd för honom..

Ja och nu sitter jag här.. fortfarnade lite skakis över hela situationen.. är iallafall väldigt stolt över mig själv som vågade agera och ringa polisen och visa civilkurrage. Hoppas också att tjejen är tacksom över att jag ringde.. men det jag inte fattar är varför killen blev arg på mig? :S  och jag är också orolig för hur det kommer vara att möta honom nu.. inte för att jag tror att han kommer göra nåt, men ändå.. känns obehagligt..

Ratlings
2012-05-03 10:27
#2

Om jag hade varit killen ifråga, bråkat med min tjej och någon hade ringt och anmält misstanke om misshandel hade jag också blivit arg - varesig jag hade/hade tänkt misshandla min tjej eller inte. Eller, om jag inte hade blivit arg, iallafall velat prata med personen som ringde om jag visste vem det var villsäga, och berätta läget eller så.

Men nu är jag jag och inte killen ifråga, så jag hade nog gjort exakt samma som dig. Ringt polisen, och sedan blivit skakis… Hehe.
Tycker det är starkt av dig och bra att du ringde iallafall!Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

AnnaMariaK
2012-05-03 13:02
#3

#0

Grattis till civilcourage!

Jag önskar att min granne hade ringt polisen när han hörde bråk hos oss. Det skulle kanske ha fått min fd att hejda sig. Han hade mycket att förlora, jobb, förtroendeuppdrag mm.

Alla goda men räddhågade människor bidrar till att ondskan kan förbli oupptäckt i åratal innan det slutar illa för brottsoffret.

Tack för att Du bryr dig. En medalj skulle Du ha!

En liten hälsning till din pappa. Utifrån hur Du beskriver hans handlande verkar han ingjutit en rakryggad inställning hos dig. Han borde få en medalj han också.

Anonym
Anonym
2012-05-03 13:11
#4

#2 Tack!

#3 Tack för dina fina ord! Det känns bra såhär i efterhand att jag inte ignorerade som nog de flesta skulle ha gjort utan att jag agerade. Och jag håller med dig. Gör man ingenting så accepterar man ju våldet..

Hawknestgrove
2012-05-12 16:29
#5

Heder åt dig. Du har inte haft en chans att få tala med tjejen? OCh läman inte hunden där mera…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Anonym
Anonym
2012-05-12 16:51
#6

#5 Tack! Nej tyvärr det har jag inte haft.

Nej det ska jag verkligen inte. Kan ju säga som så att jag försöker att undvika killen nu. Tror han absolut inte gillade att jag blandade in polisen och nu är han sur på mig. Var ute och rastade min hund igår på framsidan av huset, kände mig iaktagen och tittade upp mot deras fönster och där stod han i fönstret och rökte och stirrade på mig. Väldigt obehagligt. Tydligen så verkar det som om dom ska flytta (tack och lov) och då slipper jag hålla på och undvika honom. Är ju inte speciellt roligt när man bor vägg i vägg. Hoppas att tjejen gör slut med honom, om det nu är så att han misshandlar henne.

Annons:
AnnaMariaK
2012-05-12 22:51
#7

#6

att han är sur nu får man nog acceptera.

Han har förlorat sin fasad inför dig och känner sig antagligen utskämd. Kan vara därför de flyttar. Men det är rätt åt honom. Hoppas han tänker sig för nästa gång han tappar självbehärskningen. Det är tråkigt att tjejen också smyger, hon har inget att skämmas för.

Jag har varit i hennes situation. Polisen kom, pratade med oss, jag mörkade lite, tyvärr. Jag borde ha sagt: ta honom med er, jag är rädd.

Men jag skulle klara allting själv. Det gick inte så bra.

Tack för dina inlägg. Du är en toppen granne som bryr dig och är modig.

Upp till toppen
Annons: