Annons:
Etikett09-män-som-har-blivit-eller-är-misshandlade
Läst 2998 ggr
nilla_a
3/1/12, 10:46 AM

Psykisk misshandel av gammal man

Min gamle far (90+) har jag inte fått träffa på nästan 4 månader. Vi släpps inte in genom dörren av sambon. Ringer vi lägger hon på luren.

Vi tror att han är utsatt för psykisk misshandel

  • får inte köpa ny hörapparat, (enligt den audionom min syster tog honom till kan en modernare hörapparat ge honom något bättre hörsel). Nej det är för dyrt för så lite säger hon!
  • får inte operera sin grå starr. Ögonläkaren, som försökte övertala honom till operation, får han inte gå till igen för han är ”inte bra”.
  • ständigt tjatande om att han är dement som sin far
  • ständigt tjatande att han inte hjälper till
  • gnäll om att han inte har någon tidsuppfattning (han vaknade en natt, hon var uppe, han trodde det var morgon),
  • Får inte köpa nya kläder
  • ständigt gnäll att det är så jobbigt med honom,
  • har lurat i honom att han bor och äter gratis
  • får inte träffa sina egna anhöriga för vi stjäl hans pengar

Jag har förgäves pratat med massor av kommunaltjänstemän, hans läkare osv och alla suckar och säger att detta är inte unikt, men vi får inte göra något förrän han ber om hjälp själv!

Finns det ingenting någon kan göra för att hjälpa honom?

Annons:
yvonnel
3/4/12, 1:30 AM
#1

#0

Som nära släkting måste du ha rätt att agera med utgångspunkten att du är orolig för din far! Om du tror att hans sambo utgör en fara så måste du kunna polisanmäla henne för hotfullt beteende. Med en formell anmälan så måste det startas en utredning som kan ändra lite iaf på omständigheterna.

Hawknestgrove
3/4/12, 11:28 AM
#2

Mitt tips, där du kan få bra tips om vad som gäller lagligt, är att du går in på Brott i Fokus. För det där verkar underligt…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

nilla_a
3/6/12, 7:30 AM
#3

Vi har polisanmält för misstänkt bedrägeri. I anmälan finns misstanke om att han far illa.

Tror inte våra bevis räcker. Det handlar ju huvudsakligen av känslor och vad vi har sett och det kan vi ju inte bevisa.

Sambon med familj agerar nu mot oss genom att sprida ryktet om fars hemska barn som ruinerar honom. De hotar med polisanmälan och att gå till pressen. Varje otäckt mail besvaras vänligt med att vi välkomnar en polisanmälan. Då blir det annat ljud i skällan ett tag och sedan börjar de otrevliga mailen igen - alltid i fars namn.

Hot om polisanmälan och om att gå till pressen tas inte upp av polisen enbart hot om att skada oss fysiskt.

Hawknestgrove
3/6/12, 4:40 PM
#4

Åh, men låt dem ta det till sin spets då!!! Eller svara med samma mynt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

yvonnel
4/15/12, 2:47 AM
#5

#0

Den där sambon äger väl inte honom? Ni barn måste kunna kräva av socialen eller annan plats(överförmyndare?) inom kommunen att få en förvaltare utsedd.

Upp till toppen
Annons: