Annons:
Etikett05-anhörig-till-misshandlad-misshandlaren
Läst 3430 ggr
Anonym
Anonym
1/24/12, 9:56 PM

Vad kan jag som anhörig göra?

Hejsan!

Väljer att skriva detta annonymt för att det finns folk som snokar där de inte bör snoka och jag vill inte att någon ska råka illa ut bara för att jag söker efter råd.

Det är så att min storasyster är tillsammans med en man från usa, han bor i usa och hon bor i Sverige. Hon är nu gravid med denna man.

Han misshandlar henne både fysiskt och psykiskt, fysiskt nu då han är och hälsar på hos henne och psykiskt all annan tid.

Min syster vill lämna honom men är livrädd och vågar inte för att han hotat med att även om hon skaffar skyddad identitet och gömmer sig så komemr han snabbt hitta och döda henne.

Jag ser och hör hur dåligt både hon och hennes 2 barn (7 & 12 år) mår av detta och hör på henne hur rädd hon är för honom.

Hon har tidigare haft misshandlande män men ingen har kommit i närheten av att vara lika skrämmande som denna. Misstänker starkt att han är psykopat.

Så vad kan jag som anhörig göra i denna situation? Ska jag ringa polisen eller finns det inget alls jag kan göra?

hade han varit en "vanlig" idiot så hade jag åkt dit med någon kompis och hivat ut honom rent bosktavligt, men denna man är kroppsbyggare och professionell fighter, så av ren självbevarelsedrift så tänker jag inte ens försöka gå upp mot han rent fysiskt då jag förmodligen skulle sluta i en grav.

Så snälla hjälp! Jag är rädd att han ska döda min syster och ev hennes barn också!Gråter

Annons:
Geru
1/24/12, 9:57 PM
#1

Ring polisen, genast.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Anonym
Anonym
1/24/12, 10:09 PM
#2

#1 Men kan de göra något då jag inte har några konkreta bevis?

Geru
1/24/12, 10:18 PM
#3

#2 Om hon säger att hon blivit hotad så räcker det långt. Men hon måste vara med på det, jag fick intrycket att hon var det?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Anonym
Anonym
1/24/12, 10:22 PM
#4

#3 Tyvärr så vet jag inte om hon skulle våga vara ärlig om det, men kanske att hon skulle våga om polisen är på plats.

Geru
1/24/12, 10:38 PM
#5

#4 Då är det svårt, för om hon inte vill så går det ju inte. Men kvinnojourer finns ju, men jag är tyvärr inte den bästa att svara på det…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Geru
1/24/12, 10:44 PM
#6

Ja, jag gick då och frågade min far om det hela, svaret blev att gå till socialen direkt, dokumentera misshandeln noggrant och alltså ta socialen i smyg då, utan att säga till, med tanke på hotet, annars kan ju någonting hända.

Hur som helst kommer hon få hjälp hos socialen med anmälningar och så vidare, men hon måste göra det själv med, även om hon har stöd.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Anonym
Anonym
1/24/12, 10:46 PM
#7

Tack för snabba svar iallafall, har stark telefonfobi men hittade en mejladress till polisen i länet så jag skrev ett mejl där jag förklarar situationen, angav namn på alla inblandade, min mejladress om de vill ha mer kontakt och syrrans hemadress om de vill åka ut och kolla läget själva.

alsv
1/25/12, 10:39 PM
#8

Prata med din syster och be henne spela in alla samtal hon har med denna man. Någongång kommer hon få ett hot inspelat och det blir en stark bevisning. Jag uppfattade som att han slår henne, ta henne till en läkare som dokumeterar händelsen.

Bra att du hört av dig till polisen, tycker inte det är fel att höra av dig till kvinnojouren åxå, de kan hjälpa till med en hemlig adress om hon måste flytta snabbt. De vet hur man agera i en sådanhär situation, och att han kan leta upp henne kan vist stämma, men är oftast tomma hot. Och det tar oftast lite tid innan han lyckas leta upp henne vilket gör att hon får det andrummet hon behöver för att kunna bygga upp sig själ och agera snabbt vid behov.

Lycka till o jag hoppas att det löser för er på bästa sätt

alsv
1/25/12, 10:44 PM
#9

Vill bara tillägga att oftast är det lättare att lämna om man får känslan att allt är fixat, som bevis som kan fälla honom, tak över huvudet och trygghet för barnen. Att planera innan man tar steget gör att man lättare kan hantera de jobbiga situationerna som är svåra att planera och förutse. Jag hade nästan allt klart innan jag väl packade min väska sista ggr. Det gav mig säkerhet och riktig beslutsamhet om att jag aldrig mer ska gå tillbaka till honom.

Hawknestgrove
1/26/12, 4:29 PM
#10

i det här fallet, så kan du anmäla och det är dins kyldighet om medmännska, för BARNENS skull!! Då behöver du inte ens tänka på att få din systers medgivande. Har du bevis för att BARNEN far lilla, det är väldigt viktigt, så går de under LVU.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Geru
1/26/12, 4:36 PM
#11

#10 Handlar inte riktigt om att man måste få medgivande, men om hon förnekar att det är något problem så kan inte polisen direkt göra något.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Hawknestgrove
1/26/12, 4:40 PM
#12

MEn finns det bevis på att barnen far illa, så  ska ju det räcka.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
1/26/12, 4:42 PM
#13

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Anonym
Anonym
1/26/12, 4:44 PM
#14

Tack för era svar.

Jag har mejlat till länspolisen och fick till svar att de ska skicka ärendet vidare till lokalpolis som kommer att kontakta mig för samtal om min oro för min syster och barnen.

Hawknestgrove
1/26/12, 4:59 PM
#15

jätebra. och som sagt tryck på för barnens skull först och främst. Om de blir omplacerade, så kanske hon förstår allvaret och vaknar till

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

yvonnel
3/4/12, 1:52 AM
#16

#0

Om barnen är utsatta för våld eller hot om våld så finns där tillräcklig orsak till utredning av polismyndighet.

Det kanske är en kroppsbyggare som använder anabola steroider, dom kan bli riktigt farliga.

Anmäl och låt barnen komma till något bättre ställe under tiden för utredning. Han får inte göra som han vill i USA heller så en anmälan är viktig, den går ganska säkert i kopia dit också.

Anonym
Anonym
3/4/12, 10:36 AM
#17

Oj har visst glömt att uppdatera i denna tråd.

Jag har pratat med polisen och de verkar absolut ta det hela på allvar trots att jag inte har några bevis att visa dem så tyckte de att det var jätte bra att jag kontaktar dem och de kommer hålla koll.

De fick även syrrans adress och mobilnummer så de skulle ringa och försöka prata med henne, dock utan att nämna mitt namn. Ville inte att de skulle göra det eftersom jag då är rädd att hon slutar anförtro sig åt mig.

Gör hon själv en anmälan mot honom eller att hon lämnar honom så komemr jag att tala om att det var jag som kontaktade polisen, men inte annars.

Geru
3/4/12, 1:54 PM
#18

#17 Skönt att höra att det går någelunda frammåt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Hawknestgrove
3/4/12, 4:51 PM
#19

jättebra. hoppas det löser sig nu till slut….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: