Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1389 ggr
Sagalilla
10/18/11, 3:08 AM

minska din sårbarhet

Minska din sårbarhet, stärk din kropp och ge den dess grundläggande behov och en förutsättning för en fungernade kropp och ett värdigt liv i balans och stöd. Ta hand om dig själv:

Maten ( finn en bra kost för dig, ät regelbundet och vänj kroppen vid ungefär samma dagliga intag). frukost, mellanmål, lagad lunch, mellanmål, lagad middag, mellanmål.

God sömn ( finn ut hur många timmars sömn du behöver ha varje natt för att må bra och vänj kroppen vid ungefär samma tid, tänk på sömnhygienen: svalt, tyst och mörkt rum. Krama om en kudde om du behöver eller sov med en människa som står dig nära om du inte vill sova ensam)

Många behöver iallafall 8 timmars sömn, men blir det över 9 timmar kan sömnen ge motsagt effekt, så man blir trött istället för utvilad.

Fysisk aktivitet ( Hitta något du tycker är roligt, träna på gym, vara med på träningspass på sportlife till exempel, börja dansa, gå långa promenader, cykla till jobbet..mm)

Fritid/ egentid/ social stimulans ( något man tycker är roligt, ta en fika med en kompis, läsa en bok, laga mat, baka, dricka en kopp te, ha en yougastund med lugn musik, skriva, sjunga, spela något instrument, se en film, tända ljus…..mm

Några av de grundläggande behoven människan har, tar man hand om sig själv och sin sårbarhet, minskar man också stress, jobbiga känslor och får bra förutsättningar för att kunna få balans i sin tillvaro.

Som jag nu till exempel, jag kan inte sova nu, förstörs sömnrytmen, är det lätt att man får obalans i ätandet och då inte riktigt orkar med sitt sociala liv, sitt jobb, skola, sin fysiska aktivitet och hälsa. Onda cirklar gör det svårt för en att tänka klart.

Ville bara dela med mig av några viktiga saker jag kom att tänka på nu, sånt man behöver för att må bra man kan och få balans igen och komma ur destruktivt ohälsosamt mönster…..

Ofta skadar vi oss sälva som mest och tar hand om oss sämst, när vi inte mår bra. Då det egentligen är då vi behöver mest kärlek från oss själva och då vi som mest behöver ta hand om oss själva.

och känner man att man inte klarar av att ta hand om sig själv, så behöver man ta emot/få hjälp, tills man klarar sig på egna ben.

<3

Annons:
Searchingmoonwolf
10/18/11, 7:57 PM
#1

OJ, va du har hunnit/orkat/kunnat skrivit kloka ord!!! Skrattande Fortsätt i samma stil du…! Åter igen… KRAM!

Sagalilla
10/18/11, 10:10 PM
#2

oj tack <3

Searchingmoonwolf
10/19/11, 3:20 PM
#3

Måst juh säga att jag är avis på dig ;) som kan skriva så fint och tydligt (vilket inte jag skulle lyckas med…) och om saker som är jätteviktiga att tänka på.  Fortsätt som sagt i samma stil! <3
Psst. Inget att tacka för då det är fakta. ;o)

Sagalilla
10/19/11, 11:15 PM
#4

Det skulle du med lyckas med!

Hawknestgrove
10/20/11, 6:50 PM
#5

Så underbara råd! Som faktiskt vem som helst kan ta och skriva ut och spara och läsa om och om igen… Det stämmer så bra.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: