Annons:
Etikett04-fysisk-psykisk-misshandel
Läst 17831 ggr
LuckyLady
3/6/08, 1:54 PM

Är detta misshandel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag finns på flera forum. Där frågan oftat förekommer..
Är jag misshandlad eller är jag bara överkänslig??

Så i denna grupp kan du ställa frågor om du är osäker på om det är misshandel eller om du är överkänslig.

Psykisk misshandel är väl det som är svårast att veta om det är misshandel eller inte.
Det jag rycker på axlarna åt tar någon annan mycket illa vid sig av.

Bifogar en test.
Som jag själv tykcer är rätt avslöjande.

//LuckyLady

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

  • Redigerat 3/23/22, 9:53 AM av Niklas
Annons:
StefanW
3/6/08, 4:04 PM
#1

Bra test!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

LuckyLady
3/6/08, 8:48 PM
#2

Tack!
Hoppas att dom som behöver hitta den gör det också ;=)
Tyvärr lever dom flesta i förnekelse när det gäller sina män.
Hoppas att denna test kan hjälpa dom att vakna upp och söka den hjälp dom kan få.

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

Hawknestgrove
3/6/08, 11:04 PM
#3

Den var jöättebra! Synd bara, att man inte kan fylla i den! Mn måste skriva ut den, för att kunna fylla i eller hur?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

LuckyLady
3/7/08, 12:17 AM
#4

#3 Ja tyvärr så måste skrivas ut för att fyllas i.

Ett plus är att den är anpassad till ett A4 så det är bara att öppna den och ctrl+P Flört

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

april4
3/7/08, 4:53 AM
#5

Testet är bra och alla frågor blir det ja på. Solklart  misshandel.

Hawknestgrove
3/7/08, 6:00 PM
#6

Ok, toppen……..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
LuckyLady
4/3/08, 12:18 PM
#7

Puttar för testens skull Glad

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

Hawknestgrove
4/4/08, 12:36 AM
#8

Puttar jag med. Kan nog kännas bra för dem, som är osäkra och kanske kan hjälpa dem at ta sig ur…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Anna_72
4/4/08, 9:23 AM
#9

Usch, läskigt att svara Ja på alla frågorna, gällande mitt ex. Hoppas det hjälper nån att inse. Vem har gjort testet?

En Skön dag önskar jag alla här!

LuckyLady
4/4/08, 2:03 PM
#10

Form och design för att få med det på en internetsida har jag gjort.
Testet fick jag av syrran, hon hade det på ett A4 ark.
Stod inte vart det kommer i från.

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

Ijin
4/6/08, 5:06 AM
#11

Misshandel är någonting som skadar någon. Fysiskt eller psykiskt, och det MÅSTE vara avsikligt.

Thenightwof
5/3/08, 8:12 PM
#12

Ja usch ja,jag har en fråga angående detta.

Är det misshandel att försöka mörda/döda någon med hjälp av filtar och kuddar och sen sätta sig på en.Är det misshandel att putta någon hårt så man flyger mot dörren och slår i huvudet?

Isf har jag blivit misshandlad av en klasskamrat.

AnneN
5/4/08, 2:12 AM
#13

#12 det låter som att det kan vara misshandel ja

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Hawknestgrove
5/5/08, 2:04 PM
#14

Helt klart misshandel.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Martin
5/5/08, 6:26 PM
#15

Det första exemplet är ju inte bara misshandel, utan mordförsök (om syftet var att ta död på personen ifråga).

Det andra går under misshandel.

mvh Martin

Hawknestgrove
5/6/08, 5:47 PM
#16

Ja förlåt mig Marny. Du har helt rätt i det första fallet.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

LuckyLady
9/13/08, 11:36 PM
#17

Puttar upp den tyvrärr alltid lika aktuella testenObestämd

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

destroyed
10/4/08, 5:04 PM
#18

jga gjorde testet men jag gjorde det över min mammas behandling och jag fick 11 av 16 på det röda eller oranga fältet. vad ska jag göra?

Hawknestgrove
10/6/08, 12:53 AM
#19

Försök få din mamma att bryta sig loss…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

destroyed
10/6/08, 11:06 PM
#20

19# nej det är hon som gjort det mot mej, ledsen om det inte framgick

Annons:
Hawknestgrove
10/7/08, 5:16 PM
#21

Usch, ännu värre. Vt ej hur gammal du är, men går du i skolan, så sk du ta kontakt med kuratorn eller varför inte gå på ungdomsmottagningen?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

destroyed
10/8/08, 1:38 AM
#22

21# jag är vid soc nu jag blir 17 i november, bor för närvarande hos min pojkvän har ingen stabil ekonomi m.m. allt är så ostabilt överallt, jag vet inte hur jag ska hantera allting som händer runt omkring mej. det enda jag begärt av min mamma är att hon ska be om ursäkt och mena det sen är alla hårda orden och dåliga behandlingen borta, men hon vill inte det. det får mej bara att känna mej totalt värdelös. jag har funderat på att ta livet av mej många gånger men min pojkvän har alltid funnits där och plocka upp bitarna och hjälpa mej gå vidare men mamma vill att jag gör slut med honom innan dess är jag inte välkommen i huset, min pappa får inte träffa mej eller g mej pengar då flyger hon i taket. mina syskon ska inte prata med mej och hon har förklarat för alla att så länge som jag inte ber om ursäkt och avslutar allting med socialen tills dess är jag inte hennes dotter och jag har inget att hämta hos henne för hon vill inte veta av mej. det värsta är inte hur hon behandlar mej utan min far. alla kvinnor som jag har läst om här har blivit väldigt utnyttjade av män och i min familj är det tvärt om. det rä min mamma som ställer till ett helvete för alla för har inte hon det bra så får ingen ha det bra, hon vill ha hela familjen att lida så som hon hävdar att hon fick när hon var det som ställde till bråk i familjen och fick utegångförbud m.m. som en vanlig tonåring får.

jag kan berätta hur mycket somhelst om min bakgrund men då skulle det förlora meningen.

Hawknestgrove
10/9/08, 11:59 PM
#23

Då går du i alla fall i skolan? Sök hjälp där. Om du ine går i  skolan, gå då till mödravårdscentralen/ungdomsmottagningen. Där kan de hjälpa dig vidare.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

LuckyLady
10/10/08, 11:02 AM
#24

#22
Jag har nu släppt in dig i den privata gruppen.
Där kan du skriva mera öppet då vem som helst inte kan se dessa inlägg.

LuckyLady

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

Mysloppa
10/13/08, 6:58 PM
#25

50/50 fick jag på testet. Men jag har också gått från den som misshandlade mig psykiskt efter 17 års äktenskap. Detta skedde för snart 2 år sen. En psykisk misshandel är mer som ett fängelse där man får verbala (psykiska) slag istället för fysiska. Jag bloggar om denna misshandel på aftonbladet.se under samma nick som jag har här Mysloppa.

Att våga skriva om sitt helvete på jorden hos den man man trodde var en bra man är ett stort steg. Ja inte bara det utan även att våga erkänna för omvärlden att man varit utsatt för psykisk misshandel o därmed få hjälp från psykiater o terapeuter som hjälper o framför allt lyssnar på en.

Jag lever lycklig idag med en man jag älskar mer än något annat. Vi är inte sambos men vi umgås som ett par.

Ja jag har fått tillbaka tilltron på både livet kärleken i RÄTT man. För jag vet med mig att han aldrig skulle göra mig något illa. Så allt har slutat lyckligt för mig. Och jag är övertygad om att det gör det för alla som vågar öppna sig

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Chestnut
12/31/08, 7:56 PM
#35

Finns det något liknande test för psykisk misshandel?

Med vänliga hälsningar
Chess

paparatzi
2/5/09, 9:36 AM
#36

#22 Det var mycket modigt av dig att skriva om din situation, det jag spontant känner utifrån det du berättar om hur du har det så är din mamma verkligen dominant och verkar inte alls vilja ha förståelse för hur du upplver och känner det, om du nu har hittat en kille som du trivs med då borde hon vara glad för din skull, jag tycker det verkar som att hon hackar på allting i din omgivning som betyder något för dig…varför gör hon det? det kanske du aldrig får svar på i hela ditt liv ibland är det bara att gilla läget och inse att man inte kan förändra andra utan man får istället försöka förändra sin egen inställning och situation, hur gör man det då när allt känns meningslöst?

Jo man kan sätta sig ner o fundera vad man själv kan göra åt sin nuvarande situation och det man kan göra något åt det fixar man, det man inte kan göra något åt får man ställa åt sidan tills man är starkare/mår bättre, man behöver faktiskt inte älska sina föräldrar/släkt kanske det ibland är bättre att skapa sig en egen tillvaro o ett eget liv, man gör saker och umgås bara med dom som får en att må bra, om du till o med har gått så långt i dina tankar att du inte vill leva då är det dags att du tar alla dina krafter som du har kvar och sätter högre värde på dig själv, som sagt vill inte andra se hur värdefull du är, då är dom inte heller värd att vara med dig.

ibland ÄR ensam stark// Kram och lycka till Paparatzi

Tatsja
2/5/09, 10:01 AM
#37

#22 Du är inte ensam om att ha en mor som behandlat dig illa, men det får hon absolut inte göra. Vi föräldrar ska ju skydda och värna om våra barn. Så hemskt när det inte är så.

Låt henne inte ta glädjen från dig. Om du viker ner dig, så bestämmer hon fortfarande över dig. Klipp alla band, det gjorde jag. Såg till att jag blev fosterbarn från det att jag var 13 år.

Ta vara på glädjen och styrkan från din pojkvän

Sänder massa kramar från mig och många blöta pussar från Tatsja

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

paparatzi
2/5/09, 10:18 AM
#38

#37 Stongt gjort av dig och säkert alldeles nödvändigt tänk om fler vågade vara så stark som du var// Paparatzi

LuckyLady
2/5/09, 10:35 AM
#39

#35
Jag vet inte om det finns något test.
Det finns en väldigt bra sida som jag brukar rekomendera.

Psykisk Misshandel

Kram
*LL*

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

Chestnut
2/5/09, 7:49 PM
#40

#39 Tack, ska kika in där.

Med vänliga hälsningar
Chess

[MollBarn]
3/20/09, 3:07 PM
#41

väldigt mycket stämde in, lite läskigt. man vill ju helst blunda för det. har blivit slagen ett antal gånger, men mest psykiskt. det är då pappa som håller på. nu senast så slog han mig med en tidning, drog mig i håret, kastade in mig i dörren för att tillslut låsa ute mig. mindre kul. och skolan ser det inte, de vill inte. trots ett stort blåmärke i ansiktet och ett tydligt nedstämt humör så ställde de sig och skällde på mig för att jag inte arbetade… känns inte som om man orkar mer ibland…

Annons:
transformer
3/22/09, 1:56 AM
#42

Ibland kan det vara svårt att upptäcka misshandel. Man kan själv önska att folk skulle märka något, men det kan vara svårt för dem i skolan att märka. Alla är inte så lyhörda tyvärr.

Din situation hemma är inte okej. Du ska absolut inte acceptera att ha det så. Jag tycker att du ska prata med kuratorn eller socialen. Det är deras skyldighet att hjälpa dig med din situation.

Det är ju inte konstigt om du känner dig nedstämd efter det du beskriver. Men du kommer att må mycket bättre om du får en förändring på din situation hemma.

Ge inte upp.. men du måste nog tyvärr ta tag i en del saker själv.. iallafall i början.. typ gå till kuratorn..socialen.

[MollBarn]
3/22/09, 4:36 PM
#43

mm, men har alltid haft lite problem med sådana personer.gick hos bup förut, så mina erfarenheter är ju inte de bästa därifrån…

Och man tänker ju hela tiden, bara ett år, bara ett år…

transformer
3/22/09, 8:34 PM
#44

Ja, jag vet. Den akuta psykvården i Sverige fungerar bra i de allra flesta fall. Men innan den eller efter den är det ett stort glapp.

Går man till en psykolog idag är nästan svaret givet. "Du ska inte prova lyckopiller?" osv. Detta rapar dom ur sig innan dom ens vet varför man är där eller hur man mår. Psykiatrin är i många skeden riktigt dålig och förkastlig.

Tyvärr krävs det nästan att man är frisk nog att stå på sig för att kunna orka stå emot deras ibland arroganta bemötanden. Frisk nog att stå på sig för att kunna få riktig hjälp.

Men jag tycker inte att du ska ge upp. Gå till BUP och prata med dem. Träffar du inte någon som du får någon "kontakt" med så be att få en ny psykolog eller terapeut att prata med. Det har du rätt till.

Har du någon överhuvudtaget att prata med om dina problem? Någon vän, någon i familjen eller någon du känner?

[MollBarn]
3/23/09, 10:25 PM
#45

någon å prata med… ne, inte egentligen. känns alltid så jobbigt att prata med kompisar för man vill ju inte att de oxå ska trilla ner i dippen, familjen e hopplös, försökte prata me mum, vilken resulterade i kommentaren "men gå å skär dig då, som du brukar" och en person jag hade kontakt med… försvann liksom…

transformer
3/25/09, 9:40 PM
#46

Okej.. jag vet inte vem mum är, men det verkar inte vara någon person som du ska vända dig till med dina problem. Det var ju inte ett sympatiskt svar tycker jag. Prata istället med någon som bryr sig. Om du inte har någon i din närhet så prata med någon på BRIS eller Kvinnofridslinjen.

Jag vet att det kanske känns jobbigt att ringa dit, men första gången är alltid ett jobbigt steg.

[MollBarn]
3/25/09, 11:04 PM
#47

mm, fast de e ju som sagt bara ett år kvar…

transformer
3/26/09, 2:36 PM
#48

Istället för att tänka, jag ska, sen ska jag göra det, då ska jag göra det… osv..

Tänk istället, Nu ska jag ringa dit, Nu går jag dit osv..

Att skjuta upp problemen löser ingenting..

Annons:
Hawknestgrove
3/29/09, 3:26 PM
#49

JA, skämtsamt sagt, det finns ett talesätt i Norge…

När läpparna rör sig, ska benen redan gå…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

mymlanbus
5/8/09, 9:34 AM
#50

Många röda färger tyvärr…

Hawknestgrove
5/10/09, 10:24 PM
#51

Mymlan, hur menar du? Tröga Gunilla fattar inte…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

mymlanbus
5/10/09, 10:42 PM
#52

#51. Många ofta i testet längst upp…kryss i de röda

Jag har gått ifrån den relationen, men rädslan att hamna där igen gör att jag inte vågar satsa på en ny relation (hellre ensam än i dåligt sällskap).

Hawknestgrove
5/11/09, 7:30 PM
#53

Ok, då fattar jag. Ja, du har alldeles rätt. Bättre att vänta då och se, vad som kommer.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

scheherazade
5/12/09, 8:25 PM
#54

Vilket viktigt test! Undrar om de har det på kvinnojourerna? De borde ju kunna få ut det bland "rätt folk", kanske. Tyvärr är det nog som jag läste här ovan, de personer som behöver det läser det inte. Jag mådde illa bara av att se denna länk om misshandel. Men vågade mej in nu… Jag var i ett sådant förhållande i fyra år. Om två veckor är det sju år sedan jag bröt oss lös. Även efteråt är det kämpigt att vinna tillbaka sin egen självkänsla och sitt eget värde som människa. Alla som läser detta och är i denna situation! Sök hjälp! Vi är många som varit där och kan hjälpa! Kvinnojourerna är guld värda och även BRIS, när det gäller er unga med problem med föräldrar som har denna störning. För det är ju det det handlar om, det är inte friska människor som beter sej såhär och det är INTE vårt fel. /Maria

Hawknestgrove
5/12/09, 8:32 PM
#55

Tack MAria för dina kloka ord. Det är ju inte det första man tänker på i samband med Bris, men  tänk så viktigt!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
scheherazade
5/13/09, 10:18 PM
#56

Tack! :-) Sen jag tog oss ur detta fick jag höra av så många att de misstänkt att inte stod rätt till, men INGEN frågade eller sa något då. Våga fråga och bry er om! Det kan förändra allting.

När man är mitt i det här helvetet så tror nog de flesta att det beror på mej. Jag gör fel och han/hon har rätt. Jag trodde länge att jag var förståndshandikappad och att ingen annan förutom han vågade säga det till mej. Han fick mej att tro att han var den enda som var ärlig mot mej. Det är inte klokt hur man kan bli så nerbruten av en enda människas hjärntvätt.

Fortfarande finns ju tankarna kvar, kan hejda mej ibland och förstå att tankarna inte är mina. Men hur går man vidare och blir hel igen? Känner någon igen sej i detta? Hur gjorde/gör ni för att komma vidare? /Maria

Tatsja
5/14/09, 9:21 AM
#57

Skönt du tog dig ur detta. Tyvärr är det nog så att många som håller på med psykisk misshandel, bit för bit tar ifrån en sitt självförtroende. Tillslut litar man mer på den som misshandlar.

Men omgivningen måste agera mer. Det är ju så att utomstående oftast märker det först, kan de då agera snabbt, så behöver det inte gå så långt.

Tänk så många som då hade levt, varit utan misshandel och så vidare.

Att gå vidare, ta små babysteg och intala dig själv att DU duger. Det tar tid, jag vet. Ta även hjälp från psykolog eller kurator. Du måste få bearbeta detta.

Lycka till och kramar

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Hawknestgrove
5/14/09, 2:35 PM
#58

Så många kloka ord. Den här lilla sajten är värd guld!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

E-meli
6/22/09, 12:30 AM
#59

Bra test ! :) Vissa är ju misshandlade och då kan detta behövas !

cirrun
7/4/09, 2:44 PM
#60

Din test är verkligen användbar!

Jag har här en lista med 16 punkter om varningstecken på våldsbeteende:

1. Är angelägen om att snabbt etablera ett fast förhållande.

2. Är svartsjuk och kontrollerande i sitt beteende.

3. Försöker kontrollera alla delar av ditt liv och strävar mot en symbiotiskt förhållande.

4. Har orealistiska förväntningar på dig och förhållandet.

5. Isolerar dig från familj och vänner.

6. Anklagar andra för egna misstag och problem.

7. Gör andra ansvariga för egna känslor.

8. Påstå att han har lätt att bli känslomässigt sårad.

9. Är grym mot barn och djur.

10. Använder sig av "lekfull" tvång under sexualakten.

11. Skriker och kallar dig fula ord.

12. Har plötsliga humörsvängningar.

13. Har en rigid syn på könsroller.

14. Har utsätt andra för våld eller har själv blivit utsätt för våld under sin uppväxt.

15. Hotar med våld.

16. Hotar att avslöja negativ information om dig till din familj eller din arbetsplats.

scheherazade
7/20/09, 9:19 PM
#61

Cirrun, där beskrev du honom väldigt bra.

Madelene71
8/28/09, 9:08 PM
#62

Jag har ett tips om ett forum som tar upp mycket angående fysik, psykisk och sexuell misshandel

www.tuvaforum.se

Du får gärna länka till forumet
Om du vill så kan forumet länka till dig också.

Vänligen
Madelene

Annons:
Loveferrets
8/30/09, 12:09 AM
#63

15/16 stämde in men så vet jag oxå att han är psykopat och det är sju ggr värre oxå.

Hoppas fler får upp ögonen för denna tråd..

Hawknestgrove
12/18/09, 6:41 PM
#64

putt!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Nötis]
12/21/09, 1:44 AM
#65

finns det inget test som man kan ta som inte gäller förhållanden?  det var svårt att besvara frågorna när det va min mammas man som jag tänkte på när jag skulle fylla i testet. och trots att det var svårt så blev ändå majoriteten av mina svar röda..    Jag vet igentligen redan att jag blir psykiskt misshandlad utav honom, jag har vetat det sedan jag gick i 6an ungefär. Men det är ändå alltid "kul" (vet inte om jag ska kalla det kul, men intressant iaf) att fylla i sånadär grejer och kolla vad man får.. typ som en bekräftelse nästan.

Bellen
1/20/10, 9:06 PM
#66

En kille har typ gjort det mot mig och mina kompisar :(  Det var jätte läskigt.

Denna kommentar har tagits bort.
qdela
1/31/11, 1:51 AM
#68

misshandel kan vara så extremt mycket…. den psykiska är värst o svårast att bevisa med , tyvärr !!

LuckyLady
2/7/11, 11:30 AM
#69

#68 
Visst är det så. Det måste börja pratas öppet om den på fika rasterna så att flera fattar vad dom är med om i hemmet.
Tror många blir pyskiskt misshandlade utan att ha en aning.
Kunskapen om all misshandel måste spridas och lyftas upp i ljuset.

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

Annons:
tokmulle
5/5/11, 11:23 AM
#70

Skrämmande test, för den som vill fortsätta blunda och leva på hoppet om att allt går att förändra till det bättre..

// TokMuLLe

"Det finns alltid ett val till"

LuckyLady
5/25/11, 3:23 PM
#71

#70 Är du en av dom som hoppas på bättring?

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

tokmulle
5/25/11, 6:00 PM
#72

# 71 antagligen..

// TokMuLLe

"Det finns alltid ett val till"

de-jonge
5/30/11, 2:50 PM
#73

Hej!

Jag har nyligen blivit utsatt för nått som jag är osäker om det är ok eller inte…

Nu när jag läser det ni skriver så förstår jag att det inte är OK!!!

//T

Hawknestgrove
5/30/11, 8:33 PM
#74

bra att du har läst det och fått ett rättesnöre.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[fsrgsgf]
2/28/12, 7:44 PM
#75

Jag fick 9 röda, 4 orange ang min pojkvän? men borde jag inte typ veta om jag blir misshandlad ? Han har ju aldrig slagit mig så det blöder eller nått.

Men räknas det när han smäller till mig varje gång jag biter på fingrarna? Han menar att ljudet är jobbigt och att jag ska sluta. Men jag menar ju att om han slår till mig får ja ett blåmärke, då är det väll samma sak som att ja biter på fingrarna? Eller?

yvonnel
3/3/12, 10:30 PM
#76

#75

Hur många sätt kan man bita fel på sina naglar? Och varför gör man det? Vad ger honom rätt att slå på dig öht? Han verkar ha ett behov av att "uppfostra" dig och det tycker inte jag att han har rättighet att göra.

Jag börjar tänka att jag nog haft ett ganska bra liv som klarat mig utan karl i huset, iaf ingen som bestämt åt mig, varken om nagelbitning eller något annat.

Fast jag har saknat att ha en bra vardagskompis att dela med det som är bra.

STOPPA honom innan det är för sent!

Annons:
Sunrice
3/5/12, 1:51 PM
#77

Vad skulle ni göra om ett av era barn (8 år) var väldigt irriterande, slog dig såfort det inte fick sin vilja igenom, och provocerade dig med både ord och handlingar nästan hela tiden?

Jag gör fel i alla fall, tror inte att man ska slå tillbaka, dra i barnets hår så det inte kan fortsätta slå osv. Men jag vet verkligen inte vad jag ska göra för att få ungen att sluta vara så jävla jobbig mot mig. Men detta är inte bra, det hjälper bara på kort sikt och dessutom tror jag inte att någon av oss mår så värst bra av det. Vi bråkar flera gånger varje dag! Enda gången vi är sams är när vi ska hålla ihop mot den jävla surkärringen till morsa som skäller på oss nästan hela tiden. Jag är så sjukt trött på den här skitfamiljen.

/Storasyster

yvonnel
3/5/12, 11:20 PM
#78

#62

Den länken kollade jag lite på, mycket omfattande och därför imponerande. Kolla där om ni behöver argumentation eller igenkänningsberättelser.

Sverkersson
5/25/12, 10:07 PM
#79

Läste igenom och kan inte säga att allt detta är symptom på att den ena är en farlig misshandlare. Jag skulle säga att många av dom förekommer i normala förhållanden och jag skulle mer säga att vissa av dom är starkt påvisande medans vissa kan vara dåligt självförtroende, Triggats igång av tjafs och bråk av andra parten (vill säga skrika och glåpord) Även ifall glåpord är fel är det väldigt vanligt ifall man trycks mot en gräns. Givetvis är det fel men jag skulle inte bekräfta det som Psykisk misshandel. Om du går efter detta och får många av dessa "rätt" så är det ingen lapp du kan klistra på en person och säga "psykisk misshandlare" då det hela handlar om vad personen i fråga har för tanke bakom det och situationen. Exempel. Flickvän hackar extremt mycket på pojkvännen gnäller över minsta lilla och tjurar konstant det finns inget vettig anledning mer än att Flickvännen kanske är sur över en annan bi faktor som inte Pojkvännen har skapat eller är kopplad till. Pojkvännen blir ledsen och frågar "hur är det fatt?" Flickvännen blir bara mer sur och är nästan kränkande i sitt sätt och kallar pojkvännen det ena och det andra och tillslut brister pojkvännen och skriker "KAN DU SLUTA VARA ELAK MOT MIG NÄR JAG INTE GJORT NÅGON DIN JÄVLA IDIOT JÄVEL!?" Kvinnan blir upprörd och ser detta som psykisk misshandel från killen. Trots att Kvinnan kanske kan tänkas vara en så kallad Psykisk misshandlare behöver det inte heller vara så utan det blev för mycket för henne precis som för killen. Även ifall du skulle kryssat i ALLA på rött i denna lapp men inte något av de fysiska situationerna då såklart. Så betyder det inte att din kille/tjej psykiskt misshandlar dig Däremot bör din respektive uppsöka hjälp om personen verkligen bryr sig om dig även bör du tänka igenom hur du är mot din partner för oftast ligger inte personen bara hos en. En psykisk misshandlare Kallar dig glåpord då du gjort ditt bästa och faktiskt hjälper till och gör som personen säger. En psykisk misshandlare Skriker åt dig för minsta lilla och kräver att du berättar vad du gjort trots att du sa att du skulle köpa lite mat men kanske stannade upp för att prata med väninnan och det tog lite extra tid. Däremot är det inte fel av din kille/tjej att fråga (oj det tog extra tid vad hände?) Normalt sätt skulle man svarat (Jag träffade en vän bara och fastnade lite och pratade) Men om man istället frågar (Nä inget tog bara tid) och ens partner sedan frågar (Vadå då?) Och man får en ut skällning tillbaka för att man kräver att få veta saker när allt handlade om normal nyfikenhet. Det är många som kan bli "hypokondriska" över att läsa denna lapp och tro att ens respektive är en hemsk person när den kan vara grovt sårad över gamla saker i livet eller andra saker. Jag vet att min flickvän skulle satt mig i många av dessa och jag får just nu hjälp av psykolog och varit där ett år. Anledningen är att jag har haft en hemsk barndom och det har gett mig ett extremt dåligt självförtroende, extrem rädsla och därav svartsjuka. Jag har skrikit jag har kallat henne saker och givetvis är det FEL av mig. Men jag försöker inte trycka ner henne eller misshandla henne Jag hjälper henne hela tiden så gott jag kan. Trots bråk är det oftast jag som försöker fixa det och vara snäll. Jag ställer upp hela tiden och kämpar hela tiden och jag vet att min tjej skulle kalla mig "Världens bästa pojkvän och underbaraste alltet" Trots att jag har varit enligt mig själv hemsk. Det är lätt att vara i dom där röd rutorna men det är lättare att lägga folk i dom röda rutorna. Kom ihåg att lappen är inget certifikat utan mer än notis som säger "Du kanske ska tänka efter lite…" Människor är inte genomonda oftast är de som psykiskt misshandlar väldigt skadade av någon annan. Min mor var sådan och var väldigt verbal samt fysisk mot mig i sitt sätt Och jag fick det tufft. Hon var en misshandlare, Jag har varit ett offer men nu är jag mest en deprimerad person som kämpar för sin flickvän och sin framtid trots att jag erkänner att jag varit för mycket på det röda i den enkäten. Jag älskar min Tjej mer än allt och jag har tagit hand om min lilla syster som jag var en far för henne och alltid funnits där och kämpat genom livet för de jag älskar och även förlåtit min mor så gott jag kan för det hon gjort. Men jag kommer aldrig anse mig själv som en psykisk misshandlare , Utan mer en jävla idiot som har svårt att komma loss ur det förgångna och sårar sin tjej för OFTA pga det och min nuvarande situation hemma. Jag har till och med övervägt om hon skulle ha det bättre utan mig men hon vill verkligen vara med mig och jag älskar henne. Förlåt för det långa brevet men jag antar att jag behövde skriva av mig lite också.

AnnaMariaK
5/26/12, 7:06 AM
#80

#79

För många år sedan blev jag överraskad när en präst i en kyrka började sitt anförande på en sinnesrogudstjänst med att säga: hej, jag heter XXX och jag är alkoholist. Det visade sig att han inte druckit sedan många år tillbaka, men fortfarande uttryckte sig så.

Varför skriver jag det här? Jo, för att jag har förstått i mitt eget liv att man inte vinner någonting på att sätta sig i en försvarsställning med förnekelse eller förminskning av fakta t ex genom att säga: visst har jag pga det och det och det begått det och det och det, men jag är inte misshandlare.

Jag har själv blivit misshandlad både psykiskt och fysiskt av min mor och fört detta vidare i mina relationer genom att vara snarstucken, svartsjuk, hämndlysten, misstänksam, självupptagen osv., samt genom att själv misshandla främst psykiskt som svar på det jag uppfattade som förtryck eller oftast vanlig självupptagenhet. Så småningom blev jag misshandlad själv psykiskt och fysiskt.

Vad vinner jag på att undvika ordet misshandlare om mig själv? Jag har blivit sådan genom att bli utsatt för det där på samma sätt som min mor hade blivit sådan pga sin historia. Barnmisshandel ger sådana effekter tyvärr!

Om man ser problemet i vitögat kan man göra någonting åt det. "Jag är alkoholist"-insikten hjälper mig att se mina tillkortakommanden och ta tag i mitt liv på ett medvetet sätt. Hur gör jag nu med det som har gjorts mot mig? Hur stoppar jag upprepningstvånget? Att se sina svagheter kan vara en tillgång.

Jag har levt ensam i 11 år nu för att lära känna mig själv, för att läka det förstörda, att hela det ofullbordade. Först nu känner jag mig medveten om mig själv på ett sätt som inte var möjligt i mina relationer. Det har krävt arbete. Andra människor har varit till stor hjälp, men jobbet måste ändå göras av mig.

Sverkersson
5/27/12, 1:01 AM
#81

#80 Klart att jobbet måste göras av dig själv det givetvis inte fel i det jag menar att denna enkät är inte till för att hitta en misshandlare utan snarare att det finns stora tendenser till. Leva i solidaritet är inte det bästa svaret utan ibland är det att leva ihop med en partner och jobba från det om du däremot inte ser något fel med att slå din partner, kalla han/henne saker ja det är en helt annan historia, även att triggas till dessa saker är också en annan historia också. Ibland finns det att försvara sig själv ibland finns det misshandel. Att säga "snälla sluta" upprepande och inget händer och sedan ryta ifrån för man fått nog är inte misshandel utan snarare självförsvar men då skulle kanske även den personen som blev "Ryten åt" tagit illa upp sett det som det alltid händer och sen står och kallar sin partner för misshandlare och psykisk misshandlare etc. Det jag ville säga är att det är lätt att sätta någon i en kategori men även ifall personen ligger i det röda på alla dom här så är det fortfarande bara att personen tenderar till det och högst sannolikt så är det så att du blir psykiskt misshandlad men det är dock inte helt och hållet sant i vissa fall. Jag antydde mest att enkäten bör användas som en vägledning eller som en varning till att du kan råka illa ut, men döm inte din partner om många av dom är röda eller orangea, ibland kan även en själv vara problemet istället för ens partner.

Technique
6/1/12, 4:53 PM
#82

Så… Enligt er har jag blivit misshandlad av min syster? Skummade igenom testet, och tolv av sexton svar är röda eller orangea. Min syster har väldiga problem med ilska, när hon hamnar i den "zonen", blir hon helt onårbar. Genom hela min uppväxt har hon trackat mig, kommit med pikar om mitt utseende, min vikt, mina kläder osv. Detta har i sin tur lett till ätstörningar och ett extremt lågt självförtroende. Det räcker med två ord från min syster, eller en blick, för att min fasad ska krackelera. Oftast resulterar detta i ett självdestruktivt beteende. Ett antal gånger har hon slagit mig. Inte allvarligt, men för att säga… Skärp dig, här står jag. Tre gånger har det gått för långt.

Förra året tryckte hon ner mig på marken och slog mig, hårt. Mor stod och kollade på, inflikade kommentararer som "akta huvudet". Trots att jag inser att just detta var fel, vill jag inte se på det som misshandel. Jag försvarade mig faktiskt i början så smått, men gav upp mot slutet. Därför känns det inte på riktigt.

Samtidigt som jag hatar henne för detta, är hon min största förebild. Jag gör vad som helst för henne, hon har en sådan otroligt stark personlighet med mycket utstrålning. Hon vet vad hon vill och lyckas i princip alltid. Och emellan varven är hon väldigt snäll, vi skrattar tillsammans och har en riktig syster-syster relation. Ibland önskar jag att det alltid var så.

Sagalilla
6/22/12, 2:17 AM
#83

Var får man tag i testet? ursäkta att ja inte förstår. kram saga

Annons:
Nathaliexx
7/26/12, 10:19 PM
#84

Enligt de testet blir jag nog misshandlad ganska ordentligt..de visste jag ju redan men det är så extremt svårt, att gå att lämna…jag vet inte hur jag ska göra…vart jag ska ta vägen…

Sagalilla
7/26/12, 11:48 PM
#85

Nathaliexx om du inte klarar det på egen hand så gå till en kvinnojour i närheten. Så dom kan stötta och hjälpa. Det är väldigt svårt när man är nebruten att fixa att lämna på egen hand. Men det är bråttom, ju längre du är kvar, dessto mer kommer du att försvinna och dö på insidan. Det är alltså LIVSVIKTIGT att du tar all hjälp du kan få för att kunna lämna. Det är ditt liv det handlar om, din hälsa och din person. Be kompisar om hjälp också och om du har familj så be även dom om hjälp och prata öppet om vad som händer och vad du blir utsatt för, så att din omgivning tar dig på allvar och kan hjälpa.

<3

attjagaldriglärmig
5/16/13, 10:22 AM
#86

Gjorde testet och tänkte på hur mitt förhållande med mitt (tack och lov!) ex varit…Alla kryss blev röda😓 Tänk vilken tur att jag faktiskt tog honom på orden då han kastade ut mig "sista" gången.

teardrops
10/16/13, 5:07 PM
#87

Jag hade en del orangea och nån har varit röd vissa perioder. :/ Men ingen direkt nyhet.Vissa gula med.Rätt bra test tror jag

Parian
5/24/14, 9:02 AM
#88

Tyvärr har vi munhuggits och kallat varandra saker. 

Det enkelsidiga som jag inte gjort, är att spotta i ansiktet, slå/sparka, gå till verbalt angrepp som angriper handikapp, misslyckande med arbete (jag är arbetsoförmögen och får höra att jag som inte ens klarar jobb inget ska säga) och sådana verbala angrepp som går mer på djupet än att kalla varandra "idiot", "dum" eller liknande (illa det med, men angriper inte personen så djupt som att håna svårigheter och handikapp).

Eftersom jag inte är oskyldig till att munhuggas själv, så vet jag inte hur jag själv ska dra gränserna. Är det ok att spotta någon i ansiktet för att den kallat en för idiot (som kommit ur bådas munnar)?

Upp till toppen
Annons: