Annons:
Etikett03-min-historia
Läst 2757 ggr
Mymlan
2008-03-07 01:24

Vräkt av privat person

Hur göra lång historia kort..

Bor inneboende med en man utan papper så överallt räknas vi som sambo. Hans mor och syster vräkte mig i söndags, gav mig 2 veckor på mig finna bostad. Jag har kronkalle på mig vilket försvårar allt. Soc nekat mig hjälp, nekar möte med mig. Pratat med ordförande i socialnämnd så den biten ska nog ha löst sig men vet hur tjuriga sociala kan vara.

Denna X han står på hyreskontraktet o hyr av bostadsföretaget här, så han Hyr Inte av mamma eller stora syster de bor inte här heller o bor inte ens i denna kommun.

Vi har inga papper skrivna *vet ej om jag ska skriva tyvärr eller dumt nog* men muntligt kommit överens om jag står för maten, hygien artiklar *fast han köpte sitt schampoo etc själv ändå*.

Jag har idag utblommad panikångest vilket jag kunnat hållt på i en skälig nivå sedan våren 94. Jag har ADHD och Fibromylagi och fått höra av han de med fibro är lata djävlar, jag ska gå på kurs för bli normal, vilket han med kan gå på med tanke på vad han är dömd för. Jag gör inget här hemma vilket jag gör men han kan oxå göra ngt, han hävdar till allt o alla han får göra allt med djuren vilket är en lögn han hjälper till men vi gör saker bägge två.

Han går ut med han får ej duscha för mig, inte äta för mig, inte sova för mig. Om han ej äter, duschar, sover etc så är det hans eget val.

Han ska även ansöka om betalningsföreläggande för obetalda hyror under dessa 3 år, jag gör motanmälan då för obetald mat i 3 år..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
StefanW
2008-03-07 10:48
#1

#0 Det kanske finns någon som är juridisk kunnig t.ex. inne på konsumentmakt.ifokus

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

LuckyLady
2008-03-07 11:41
#2

Jag får nog lov att hålla med Stefan om att du troligtvis kan få bättre hjälp där.
Hoppas att det löser sig för dig.
Vet inte vilken stad du bor i men det kanske är lättare att få tag i någonstans att bo i någon annan stad?

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

Mymlan
2008-03-07 11:52
#3

Har redan story där med.. F´låt att jag tog upp eran tid..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

LuckyLady
2008-03-07 11:54
#4

Ingen fara..
Det var inte så jag menade!

Har du pratat med någon jurist om dom verkligen kan göra så här?

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

Mymlan
2008-03-07 11:55
#5

Har pratat med de flesta. De får ej..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Hawknestgrove
2008-03-07 17:38
#6

Det var jag som tipsade Mymlan att gå in här. Frågan är, vad kan hon göra på söndag? Då åker hon ju ut med öronen före, om man ska tro på vad de där säger. Finns det någon myndighet, som kan hjälpa henne på söndag? För privatpersoner kan ju inte göra mycket. Mymlan bor i Norrtäljetrakten. Kan tillägga, att Mymlan har en del djur dessutom, som också åker ut i samma veva. Prolemet är, att det är så mycket somär olagligt, som tex misshandel men det sker ändå. JAg tycker bara så synd om Mymlan, om hon sitter där och i princip låter sig bäras ut, fast hon inte behöver…..Nu lämnar jag datorn snart förhelgen, jag har satt datorförbud på mig själv på lördagar, så jagönskar, att någon kunde komma med handfasta råd åt Mymlan. Som jag ser det, så är hon  utsatt för psykisk misshandel, men det är väl inte något som ärt åtalbart?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Mymlan
2008-03-07 17:42
#7

Önskar jag hade någon här den helgen 15-16 mars för den helgen så har de sagt då åker jag ut. De skiter fullständigt i djuren de sätts ut på gården inkl mina möbler. Nu är det mycket djur som flyttar denna helg. Men katterna, hund, råttor o ngra få möss en dv hamster finns. Jag klarar ej av att vara utan djur då kan de lika gärna spärra in mig på livstid på psyk. O djuren är lika viktiga för mig som era 2 benta barn är. Även om det bara är djur.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Hawknestgrove
2008-03-07 18:02
#8

Mymlan, som jag sa, ingen privatperson kan vräka dig och ingenprivatperson kan heller hjälpa dig den helgen. Du måste ta till myndigheter………

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Mymlan
2008-03-07 18:03
#9

#8 Vet var bara en önskan.. Privat person kan bara vara vittne för de de kommer vara minst 3 st men är säkert fler.. Kommer kontakta polisen o social jouren på söndag den 16 mars

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Liss
2008-03-07 18:05
#10

Jag önskar verkligen att jag kunde hjälpa dig!! Men jag bor i Norrköping och har själv hund och katt.. så de skulle ju inte funka jätte bra!:(

Blir jätte ledsen när jag hör sånthär.. vet ju hur de känns också, men lyckligtvis hitta jag en lägenhet straxt efter. jag vet inte vad du ska göra.. låter helt sjukt att inte soc eller dylikt kan hjälpa dig heller.. :(

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Hawknestgrove
2008-03-07 21:34
#11

Jaha, så tre pers ska bruka våld mot dig? Nää, Mymlan, du får smida denna vecka som kommer, hela dagarna! Hoppas du har sparat mina tips och länkar. OCh som sagt, ring jourhavande medmänniska. Kostar inget. Och ring POlisen!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2008-03-07 21:36
#12

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

LuckyLady
2008-03-08 11:30
#13

Kontakta Nationella hjälplinjen kanske kan dom lotsa dig rätt.
Länk finns under länkar :=)

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

Annons:
MIRJAMI
2008-03-15 13:22
#14

Soc. ska ju ha ansvar. Alltså ibaln så blir jag bara arg…vi bor i Sverige men ändå finns det folk som hamnar ute på gatan pga. att socialen inte går in och hjälper de som behöver hjälp med bostad. Alla ska väll ha rätt till en bostad oavsett om man nu har betalningsanmärkningar eller inte. Denna man som kan med att kasta ut dig på gatan, han är ingen ricktig man utan en toffelhjälte som inte vågar stå emot andras åsikter. Jag hoppas verkligen att det kommer att lösa sig….

Du kan ju alltid ta hjälp ut av en kurator eller liknande, de brukar var bra på att lösa sådan situationer….

AnneN
2008-03-16 19:45
#15

Hur har det gått?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mymlan
2008-03-16 20:21
#16

#15 Ska till soc imorgon, de avblåste avhysningen tillsvidare.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

AnneN
2008-03-17 00:09
#17

Så skönt att du och djuren inte blev utkastade på bar backe iaf

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mymlan
2008-03-17 00:23
#18

#17 Är inte över ån än så jag ropar ej Hej ännu..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

AnneN
2008-03-17 00:25
#19

Näe iofs men ni har tak över huvudet än så länge iaf

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mymlan
2008-03-17 00:26
#20

#19 Än så länge ja..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
MIRJAMI
2008-03-17 00:40
#21

Vad bra att det löste sig. Hoppas att soc. hjälper dig i morgon. Stå på dig….alla har rätt till en egen bostad!!

MIRJAMI
2008-03-18 17:17
#22

Mynlan hur har det gått med allt??

Mymlan
2008-03-18 17:42
#23

Soc ger endast mammor med barn och ålders pensionärer hjälp då de hotas av vräkning vi andra får ingen hjälp.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

AnneN
2008-03-18 19:52
#24

Tala om för din kontakt på soc att den dag du blir utkastad så flyttar du in hos honom/henne för då är det dennes fel att du är hemlös!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

solfager
2008-03-18 20:31
#25

sorgligt. i min lilla kommun hjälper dom missbrukarna med men inte "ensamstående"

Hawknestgrove
2008-03-19 01:35
#26

Men du hade väl bostad på G, elelr hur?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Mymlan
2008-03-19 09:23
#27

#26 Att hyra hela eller del av huset av den som fick djurförbud sa miljö o hälsa kan bli stor problem för mig i o m jag har djur de avrådde starkt.

Jag har ev en chans få ta över kontraktet på denna bostad om Han finner en bostad problemet är hyran som är hög för där hjälper sociala bara till i 6 månader sedan måste jag ha mindre bostad för de ska fortsätta hjälpa till.

Jag vet ej om de får göra så.

Men siktar in mig på denna bostad men söker ännu en 2: a.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
MIRJAMI
2008-03-19 13:33
#28

Du kan ju ta över lägenheten om du nu får och sedan sätta ut annons om att du vill byta med någon son behöver större för att du vill ha mindre lägenhet. Det finns många här som gör så. Jag kan inte fatta att soc. kan göra så. De måste ju ändå finnas ren lag på att de ochså måste hjälpa ensamstående. Har du haft kontakt med någon persson utanför soc. som kan reglerna ang. vad som gäller? Det ä alltid bra att ha en annan persson (som tex. kurator eller diakon eller något liknande) med sig när man har med soc. att göra, för då måste de sammanarbeta på ett annat sätt. Jag litar inte på soc.  men utan egen erfarenhet så finns det vägar att gå så att soc. inte kan heller behandla en som de vill.

Mymlan
2008-03-28 16:40
#29

#28 Är än prat om det men den där han vill kunna bo kvar men vara skriven på annan ort. Jag Vägrar acceptera det villkoret.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

MIRJAMI
2008-03-28 20:46
#30

# 28 Det tycker jag att du gör helt rätt i. Om det är du som ska stå på lägenheten ska ju denna persson inte ha något med lägenheten att göra. Du kan ju inte ens få den bostadsbidraget som du kanske har rätt till som emsamstående…..

Har du pratat något mera soc. Det är ju trots allt deras ansvar att se till att folk har tak över huvudet…. Acceptera inte vad som helst. För att man ska kunna leva sitt liv och för att man ska kunna ha trygghet och känna sig säker och kunna må bra måste man ju ha rätten till en egen lägenhet och inte behöva känna att man inte vet vilken dag man står ute på gatan…

Jag har själv haft himla massa tjafs med soc. om lägenhet en gång i tiden. Jag hade en kurator som hjälpte mig att få en egen lägenhet tills slut. Hade även läkarintyg på att jag var tvungen att få en egen bostad för att kunna må bra…

Mymlan
2008-03-28 21:01
#31

#30 De har sagt de ska hjälpa mig ekonomiskt med tanke på hyran + elen men bara i 6 månader sedan kräver de jag ska ha mindre lägenhet. Kan inte garantera jag fått mindre innan 6 månader. Tycker dock de ska hjälpa tills mindre lght har hittats. Finns faktiskt de som lever på soc bidrag flera år i rad. Inget illa om dessa nu så tolka ej det så.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

MIRJAMI
2008-03-31 00:49
#32

Ja…deras skylldighet är ju facktist att hjälpa. Undrar om de verkligen skulle kunna neka dig hjälp med hyran om det skulle ta mer än 6 månader att hitta en mindre lägenhet… Det finns facktist lagar som de ochså måste följa och tyvär så gör soc. inte det alltid, då speciellt när folk inte känner till dessa lagar…

Mymlan
2008-03-31 00:53
#33

Ja, får de ställa folk på bar backe dvs så de blir av med lägenheten?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

AnneN
2008-03-31 02:12
#34

Jag har haft högre hyra än vad soc står för, men då gjorde vi så att jag fick maxhyran som de står för och sedan fick jag ta pengar från uppehället till resterande hyra. De kan inte neka dig den uppgörelsen det försökte de med mig men jag fick igenom det då jag överklagade.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Mymlan
2008-03-31 18:21
#35

Han säger upp lghten imorgon så då ska jag ta över bostaden så om 1-3 månader så flyttar jag in.. *Bor redan här*

Så hoppas nu att inget går på tok eller går snett..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

AnneN
2008-03-31 21:14
#36

#35 jag håller tummarna för dig

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MIRJAMI
2008-03-31 23:25
#37

Mymlan jag håller verkligen ochså tummarna för dig!!!

Hawknestgrove
2008-04-01 00:16
#38

Men då har det ju fixat sig! Grattis!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Mymlan
2008-04-01 00:18
#39

#38 Jag ropar HEJ då jag har kontraktet påskrivet i handen. Före törs jag ej ropa hej än.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Mymlan
2008-04-01 18:22
#40

Idag lämnades uppsägningen in, jag får ej skriva på kontraktet förren tidigast i Maj. Om de gjorde rätt eller ej vet jag ej.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Mymlan
2008-04-02 14:14
#41

Idag ska jag träffa en som kanske tackar ja till ge hjälp.. Kan dock inte rå för min känsla av att de klampar in på mitt revir o man får det där KAN själv.. Har så svårt släppa in men mkt av det beror litar ej på folk.

Men håll tummarna ändå..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
AnneN
2008-04-02 14:33
#42

#41 jag håller tummarna

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mymlan
2008-04-02 16:28
#43

Får skriva kontrakt på lägenheten nu 1/5 eller den 1/6.. Så nu kan man börja leva igen lite försiktigt..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Nicka
2008-04-02 16:37
#44

Så Skönt för Dig..att äntligen få leva och andas ut !

Önskar verkligen Lycka TillFlört..KRAM på Dig.

Hawknestgrove
2008-04-04 00:20
#45

Ja, verkligen! lycka till! KRamar!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MIRJAMI
2008-04-05 22:44
#46

Hoppas att det ordnar sig nudå…. Jag håller verkligen tummarna!!!!!

Mymlan
2008-04-05 23:00
#47

Än ser jag inga tecken på den ska ändra posten o flytta ut.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

MIRJAMI
2008-04-06 02:41
#48

Till slut så blir det väll tvugna och göra det….då lägenheten står på dig!!! Den dagen är jag extra glad för din skull!!

Annons:
Mymlan
2008-04-16 00:31
#49

Skriver nu på kontraktet och flyttar in den 1/6. Har hänt så mkt på så kort tid, detta som är skrivet. min mor in akut till sjukhuset i torsdags. Nu ska en anmälan göras på hemtjänsten..

Så nu tar jag bara en dag i taget.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

AnneN
2008-04-16 00:49
#50

Skönt att det löst sig med bostad för dig iaf =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hawknestgrove
2008-04-16 23:59
#51

Jättebra! Då lösewr det sig för dina djur också?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Simson
2008-04-21 22:28
#52

Vad skönt att läsa att det verkade lösa sig till det bättre för dig! Fortsätter dock att hålla tummarna att det går bra för dig!!

En dag i taget är i rätt riktning. Kom ihåg att andas också… Flört …det brukar jag glömma.

Hur har det gått för din mamma??

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Mymlan
2008-04-21 23:00
#53

#52 mor är kvar på sjukhuset, ska troligen till habiliteringen på Löwenströmska, vi vet ej om hon kommer hem mer. Och jag kan ju ha chansen då få ta mina föräldrars bostadsrätt *är enda arvingen* *2 r o k el ingår hyra ca 4000:-* så jag är rådvill, kan skjuta upp skriva på kontraktet 1 månad till R har ju 3 månaders uppsägningstid. Jag tar ju hellre den men är rädd att mina föräldrars Godman ska neka mig få den att hon ska ta beslutet sälja bostaden OCH det är då mot min vilja och jag tror INTE mina föräldrar vill att hon ska sälja den. Jag vill ha den i förskott i arv men måste direkt ge den i förskott i arv till mina barn *med klasuler i testamentet eller vad det heter*, har skulder o kronis tar den, visst skulderna blir betalda men jag vill bo i den..

Var skriver man dessa papper vart lämnar man in dessa papper?

Jag känner mig som en åsna mellan två hötappar.. Rådvill..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Simson
2008-04-21 23:37
#54

#53 Beklagar att din mor kanske ej kommer hem mer!!!  

Är mor "klar" i huvudet (URSÄKTA språket!!) så kan hon väl ge dig/din barn den i gåva?? Det är enklare nu med nya reglerna. Råder dig ringa jurist om detta så du får bästa råd för dig!

Vet en väninnas bror som fick ett hus i gåva av sin mor utan faderns vetskap. De har dock ingen "godman".

Hur kan "godman" sälja lägenheten om du är ensam arvinge??

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Mymlan
2008-04-21 23:48
#55

#54 Jag vet ej vad en Godman får o inte får göra. Godman är ingen förvaltare så de ska ej göra sådant en förvaltare gör för har man sådan får man ej ta några beslut alls.

Mor är klar i huvudet, min far finns kvar i livet men pga en del små proppar så har han tappat talet. Arvskatt är de kvar? R säger gåvoskatt o arvskatt är borttaget, jag vet ej.  Kan hon bara ge Godman sin order att ge bostaden i gåva till mig, ska Godman då bara göra så som hon vill? *i mitt tycke JA* Jag vet ej om hon kan sälja den men jag är rädd att hon gör det o kan hävda det är mina föräldrars vilja fast det EJ är det.

Jag vill verkligen ha bostaden men tar den ej ifrån mor utan kan hon bo hemma så ska hon få det men jag tror innerst inne hon ej kan det.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
MIRJAMI
2008-04-22 18:43
#56

Vänd dig till en jurist för att rådfråga hur du ska gå till väga i denna situation.

Hawknestgrove
2008-04-22 19:45
#57

Vänta du, med att hoppas på dina föräldrars lägenhet. Bättre en fågel i handen, än tio i skogen… Att hoppas på dina föräldrars lägenhet är nästan lite att dansa på en grav, tycker jag. Men undersök allt ordentligt först om den! Så ta du din hyreslägenhet, som du ska få i första hand, det är ju hur enkelt som helst att få den uthyrd, ifall det är så att du behöver det. alternativt, att du kan hyra ut dina föräldrars lägenhet under uppsägningstiden. Det är lättare, då det är en sak, som du äger.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Mymlan
2008-05-01 01:55
#58

Har skrivit på kontraktet på denna lght den 1/6 flyttar jag in *bor ju redan i den*

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Hawknestgrove
2008-05-01 20:47
#59

Grattis! Jättebra, tycker jag!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MIRJAMI
2008-05-04 01:30
#60

Vad bra att du fick kontraktet Grattis!!!!

Mymlan
2008-06-16 19:11
#61

#54  Mor är nu på ett långtidsboende men är helt inne på komma hem igen så bostaden får jag ej ännu ta över och HSB kan kanske neka mig hyra den i andra hand eller förvalta den pga mina skulder, vet ej hur det där funkar.. Men de kan ju få ett referens av bovärden jag har idag att jag betalar min hyra på 5712:- + el och extra förrådet 320:-/månad. Trots mina skulder.. Så jag räknar ej få bostaden inom detta år i alla fall. Så mor betalar just nu dubbla hyror o mer i bostadstillägg får hon väl ej pga detta möjligen max taket 4500:- det ordnar hennes Godman i så fall.

Fråga Begår jag egenmäktigt förfarande om jag byter Cylinderlås på dörren då R vägrar lämna åter sin nyckel Pga han har saker kvar som han hävdar han har ingen som kan köra dem dit han ska flytta?

Jag begår detta om jag ställer ut hans saker på gården.

Men jag har inga planer på ta hans saker, han har inget jag vill ha ens..

Varför stanna kvar om man ej trivs med den andre så varför tvinga sig kvar? Anser normal funtad människa den ska vända på klacken och gå. O jag tänker ej gå jag har kontrakt *provkontrakt* på denna lght. O sedan skylla på Jag tvingar han att stanna, var får han allt ifrån?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Hawknestgrove
2008-06-17 01:44
#62

OM han inte har hämtat grejena  på sex månader, då har du väl rätt att göra vad du vill med dem? Resten förstod inte jag. HAr du inte fått kontrakt på den lägenheten du bor i ?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
MIRJAMI
2008-06-17 01:46
#63

Han vill inte gå, så enkelt är det. Han tänker säkert, aha nu har jag tak över huvudet och sedan även en som betalar hyran, så bättre än så kan han ju inte just nu ha det. Gör klart för han att det nu är DIN lägenhet och be han ta sina saker och flytta. Annars så får du lämna han saker till någon gemensam bekant, eller ring polisen/soc. och fråga om det kan ta emot hans saker så att du kan byta låset. Jag skulle nog ringa polisen och råd fråga vad man kan göra i denna situation. Stå på dig nu….det är din lägenhet så är det bara och det får han aceptera. Det var för han så lätt att sparka på dig förut, när du var utan bostad, så gör samma sak tillbaka nu!!

Mymlan
2008-06-17 01:50
#64

#63 Han kommer få varmt om röven endera dagen.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

MIRJAMI
2008-06-17 03:48
#65

Jag hoppas att det kommer att lösa sig…och du NU ÄR DET DIN LÄGEHET och du som bestämmer. Han har ingen rätt att vara där mot din vilja…och inte ens har han rätten till att ha din lägenhet som förvaringställe för sina saker!!! Stå på dig!!

Hawknestgrove
2008-06-17 16:57
#66

Ja, jag har för mig, att lämnar man sina saker i förvaring, så gör man inte anspråk på dem, så är det upp till den som förvarar, att göra vad han/hon vill med dem efter sex månader.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Mymlan
2008-06-17 17:01
#67

#66 Gäller det där även om han tvingar sig kvar i bostaden och vägrar lämna nyckeln?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Hawknestgrove
2008-06-17 17:05
#68

kära… är han kvar???? HAr han inte bytt mantalsskrivningsadress?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2008-06-17 17:06
#69

JAg tycker, du ska ta och ställa frågan till närliggande kvinnojour. De bör veta vad som är juridiskt rätt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Mymlan
2008-06-17 17:26
#70

#68 Adress har han bytt, bärt dit 2 kassar videoband inget mer..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

MIRJAMI
2008-06-17 19:37
#71

Då har du ju rätten till att naka han att vara i bostaden…..han är ju inte skriven där längre. Se bara till att ge han ett skrifligt brev om att han måste ta sina saker….som han skriver under. Vet inte om det hjälper men då har du ju i allfall medelat han att han måste hämta sina saker….Stå på dig!

Hawknestgrove
2008-06-17 23:59
#72

Se där, där fick du redigt råd. Vill han inte ta emot brevet, då får du skicka det rek till honom. Till slut måste han ta emot det. Slutligen så kommer det poliser och lämnar över  det. Tror jag, elelr är det bara när det är ett delgivningserkännande med i spelet? AHA! Nu vet jag! Du får ringa KRonis! De vet och de kan vräka ju! Som vi diskuterat förr, så är det ju bara kronis som kan vräka, men just det här är ju en fråga i anslutning till det. Så hör du med dem!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Mymlan
2008-06-18 00:09
#73

#72 Nog tar han emot men tror han skiter i det som kommer stå i det. Kronis kommer jag kontakta.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Hawknestgrove
2008-06-18 01:53
#74

Ja gör det. Kroinis är superbra att prata med i alla lägen, faktiskt….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MIRJAMI
2008-06-18 01:55
#75

Tar han emot det så är det sedan upp till han att se till att ta sina saker därifrån och gör han inte det då så ut på gatan med de. Är han kvar i din lägenhet, eller har du lyckats få ut han. Om han är kavr se till då att byta lås då han är ute…Stå på dig, så som han behandlade dig tidigare är inte ok….Tänk vad du fick lida, nu ska han inte få komma undan!!

Hawknestgrove
2008-06-18 02:03
#76

Heja Mirjami! Du är underbar i ditt peppande!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
MIRJAMI
2008-06-18 02:10
#77

Ja…jag kan ge råd, men tyvär är det inte alltid så himla lätt att följa den själv.

Mymlan
2008-06-18 02:32
#78

Än är han kvar men snart ändring på torpet + byte av lås.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

MIRJAMI
2008-06-18 03:09
#79

Bra stå på dig!! Mycket har ju redan löst sig, så nu måste du bara se till att få ut han!!

Hawknestgrove
2008-06-20 01:10
#80

Ja, du ahr ju kommit så långt, att du har kontrakt på lägenhetne. Det är vär t massor. Och att han inte är skriven på den adressen längre.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Mymlan
2008-06-27 23:19
#81

Nej han är ej skriven här men uppger denna till sina *här kommer cencuren in* sk vänner utomlands *kvinnliga* de där som påstår en släkting är sjuk sänd money..

Han sa nu att drar han o han ej får med sig sina prylar så är Jag ansvarig att hans saker ej går sönder etc. Drar han så ska prylarna ut samma timme o dag han drar.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Hawknestgrove
2008-06-29 15:23
#82

Heja!!!!! Du är inte alls ansvarig för at hans grejer är hela. Det är hans problem

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MIRJAMI
2008-06-29 20:12
#83

Du ta och ring polisen, har bara hört att de skulle kunna ha en inlämningställe där du kan lämna hans saker så att hen sedan kan hämta dem när han vill. Han använder detta bara för att kunna hålla sig kvar i lägenheten och ha kollen på dig. Varför flytar han nu inte han som såååå gärna ville bli av med dig tidigare. Detta är så typskt sådana män….Vad du än gör så stå på dig!!

Annons:
Mymlan
2008-06-29 20:24
#84

#83 Ja du det undrar jag med. Han har nu semester i 2 veckor så kanske det händer ngt under denna tid.. Han ska inom 2 dagar köra iväg datorn sin kommunalt.. Enligt hans ord vilket jag tror på då jag ser datorn borta.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Hawknestgrove
2008-06-30 00:38
#85

 Ja Mirjami har nog rätt där. Ta du och ring och fråga.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Mymlan
2008-06-30 01:06
#86

#85 Ska ta göra det men går hellre ner till dem, finns ingen risk för obehöriga öron som hör..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

MIRJAMI
2008-06-30 17:18
#87

Tala om för polisen även vad denna man gör, och att han vägrar mer eller mindre att flytta fast du har sagt till han. Kankse kan du även få hjälp ut av polisen att få ut han. Stå på dig nu…du behöver få leva ditt liv nu!!

Hawknestgrove
2008-07-03 02:49
#88

Absolut. Och att gå ner själv är jättebra. Alltsi bätre att föra en konverstion öga mot öga.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MoiraIne
2009-03-19 22:38
#89

Hej! Jag här ny på den här sajten, kollade runt lite och hittade ditt inlägg. Oj vilken röra, må jag säga! Ser ut som att en del löst sig iallafall, men också att det nog finns en del kvar innan du kan få nån lugn och ro.

En hel del juridiska frågeställningar mötte jag när jag skummade igenom alla kommentarer till ditt första inlägg. Är inte jurist, men jobbar på saken. Läser termin 6 på juristutbildningen, så en del saker kan jag nog svara ganska säkert på…

T ex att både arvsskatten och gåvoskatten är borttagen! Och att en godman under inga omständigheter får gå emot sin huvudmans (dvs din mammas) vilja. Den som har en godman har inte överlåtit någon som helst bestämmanderätt till denne, utan man behåller rätten att bestämma och representera sig själv, sin vilja och sina önskemål.

En sak jag tänkte på, är det en bostadsrätt eller hyresrätt du bor i? Inte säker på vad som gäller bostadsrätter, men åtminstone i hyresrätt får du inte byta lås själv, det är din hyresvärd som måste göra det ju!

Om den där R inte längre bor där så har han inte rätt att varken vara där eller ha sina saker där. Varje gång han kommer dit mot din vilja kan du ringa polisen, anmäla honom för hemfridsbrott och be dom komma och slänga ut honom.

Dessutom tycker jag det verkar som att han utsätter dig för trakasserier, på gränsen till psykisk misshandel. Att han försöker tvinga sig eller sina tillhörigheter kvar hos dig mot din vilja utsätter ju dig för psykiskt lidande, vilket förmodligen också är hans avsikt. Han gör sig skyldig till åtminstone ofredande, men med tanke på att ni bott tillsammans tycker jag mer det liknar fridskränkning. Hans avsikt är ju inte av praktisk natur (dvs att han inte har nånstans att bo eller ha sina saker) utan det verkar ju som att han bara vill bråka och göra det jobbigt för dig…

Hoppas det ordnar sig! Fråga gärna om det är något juridiskt du undrar över! Även om jag inte kan svara på rak arm så kan jag åtminstone undersöka saken och hänvisa vidare om jag inte lyckas lösa problemet själv.

/Moira

Upp till toppen
Annons: