Annons:
Etikett05-anhörig-till-misshandlad-misshandlaren
Läst 5863 ggr
LuckyLady
2008-03-06 13:58

Anhörig till Misshandlad

Här har du som är anhörig till en misshandlad en chans att möta oss andra som är anhöriga.

Dela med er av erfarenheter. Hjälp varandra att lösa problem osv.

Själv är jag lillasyster till en misshandlad.
Hon har tagit sig ur det för många år sedan men vi som är hennes familj lever fortfarande med sviterna av misshandeln.

//LuckyLady

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

Annons:
Honestyisdead
2008-03-06 15:09
#1

Min bästa vän är den som blev misshandlad. Jag fick min dos av dödshoten då hon gömde sig ..

Liss
2008-03-06 15:57
#2

Själv har jag "bara" genomlidit psykiskmisshandel, medans min mor genomlidit det mesta- fysisk, psykiskt.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Denna kommentar har tagits bort.
Hoppfull
2009-09-11 13:19
#4

Hej!

Är ny här men skulle behöva fråga lite….

Vad kan man göra när man misstänker att en nära anhörig, min lillasyster, lever i den här typen av förhållande? Jag vet att han håller henne mer eller mindre fången i sitt hem, hon får inte ha egna kompisar, får inte maila mig eller ringa om han är vaken, han kontrollerar allt hon gör osv.

De har två barn som han är "hårdhänt" emot och hotar och kränker verbalt liksom henne. Han hotar henne även med att ta barnen ifrån henne om hon försöker lämna honom. Hon har aldrig sagt något om att hon får stryk men jag är rätt övertygad om att det är så. En gång för 15 år sedan vet jag att han "knuffade" henne så att hon föll i ett bord och spräckte två revben och det var alltså för länge sedan och innan barnen föddes.

Barnen mår inte så bra och den yngste har problem i skolan med koncentrationen osv. kan man tipsa skolan anonymt om att något inte står rätt till hemma eller riskerar man att det blir ännu värre då?

Han är enligt min åsikt alkoholiserad, han klarar att jobba men super helgerna igenom och då menar jag verkligen super… han är stupfull, ramlar omkring och spyr ner hela huset som hon får städa…

Jag bor jättelångt ifrån henne men eftersom han  konrtollerar allt kan jag alltså inte ens prata i telefon med henne. Vad kan jag göra?

/Ledsen och maktlös syster.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Loveferrets
2009-09-12 05:44
#5

#4, Du ska kontakta socialkontoret o berätta allt du vet, har du nått som helst belägg eller bevis o vittne som kan intyga de du säger så VISA dom de, bäst är att ni e flera som kan gå dit, visa att ni är livrädda o chokerade. kontakta oxå skolans rektor där barnen går, be att få prata med en psylolog eller liknande, de brukar alltid finnas att tillgå på skolor, säg att ni ska träffas på samtal o att det är mycket allvarligt, nämn inget mer utan att ha fått en tid för möte. Ring även polis och be om att få träffa en på polishuset, ta även med vittne dit, samt annat som kan intyga det du/ni säger. Händer eller hör ni inget på en vecka så gör om samma procedur igen o det allra viktigaste här är att ni har enormt med tålamod o styrka att hjälpa henne, GE INTE UPP, titta inte bara på, för en vacker dag kan både hon o barna vara döda. Ni kan oxå ringa kvinnojouren o få enormt med tips där, När du pratar med samtliga under möten så säg att du vill vara anonym men om nån anmälan kommer fram till vederbörande kan dom få skit i alla fall för han förstår ju att nån har "läckt" o då lär han troligtvis misstänka din lillasyster. Därför är det mycket viktigt att du berättar att han är LIVSFARLIG, o säger dom till dig att du inget kan göra så lyssna inte på de, fortsätt "tjata" tills dom blir blåa i huvet , du ska INTE ge dig för det handlar omliv eller död här.

Förlåt för ett mycket långt inlägg, hoppas du orkar läsa, vill du ha mer info så kontakta mig så kan vi fortsätta där. Jag vet vad jag pratar om för har suttit där själv.

Visa er genom att beställa tider för möten istället för att ringa, de brukar bli bättre effekt på myndigheter då. kramar om dig.

Hoppfull
2009-09-12 15:56
#6

Det finns inga som helst bevis eller belägg och min syster skulle knappast säga något heller om de frågade henne. Jag bor över 100 mil ifrån så några möten är inte aktuella. Det finns inga poliser på orten heller och inget polishus…

Saken är ju den att jag inte heller vet hur det egentligen är där hemma hos dem, hon ger bara små vinkar om att det inte står rätt till. Att säga att han är livsfarlig är ju en ren lögn eftersom jag inte vet hur det står till så det kan jag såklart inte säga. Det skulle ju han i sin tur kunna anmäla som förtal och det vinner ju ingen något på.

Jag kommer nog att skicka en skriftlig anonym anmälan till socialförvaltningen där, de är då tvungna att göra en utredning och prata med både barn och vuxna. Förhoppningsvis kommer det fram något då.

Tack för omtanken!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
Loveferrets
2009-09-12 19:45
#7

#6, du skrev så här De har två barn som han är "hårdhänt" emot och hotar och kränker verbalt liksom henne. Han hotar henne även med att ta barnen ifrån henne om hon försöker lämna honom. Hon har aldrig sagt något om att hon får stryk men jag är rätt övertygad om att det är så. En gång för 15 år sedan vet jag att han "knuffade" henne så att hon föll i ett bord och spräckte två revben och det var alltså för länge sedan och innan barnen föddes.

Det kallas Missahndel så nog tusan är det allvarligt med tanke på att det nu oxå finns barn inblandade.

O sen gör det inte bättre att han super vareviga helg o den yngsta av barnen har fått problem i skolan, i mna ögon bör det ses som livsfara, hon vågar naturligtvis inget säga till dig för hon är rädd att du anmäler o kommer det då fram att han ska på förhör, så befarar hon säkert det värsta. Även om du skickar en anonym anmälan så måste dom ändå på förhör o då vet han att någon har "läckt" o om inte tidigare så kanske både hon o barnen åker på stryk.

En ide e att köra o hämta hon o barnen när han jobbar t.e.x. visst det är 100 mil, men det är nog det värt då dom troligtvis lever under ett sånt förhållande.

Men lycka till hur du än gör o tack själv.

Hoppfull
2009-09-12 20:35
#8

Ja, jag menade inget illa utan menade bara att jag kan inte säga att han är livsfarlig eftersom jag inget vet utan bara tror.

Hon vill inte bli hämtad, hon är inte där än att hon vill lämna honom frivilligt så hon skulle inte följa med mig, dessutom jobbar inte han så han är hemma… Och hon skulle absolut inte vilja hamna här så det tror jag inte är en bra lösning. Möjligen mina föräldrar som bor närmare henne och har daglig kontakt med både henne och barnen. De är jätteoroliga och ser mer av hur han fängslar in min syster, hon får inte ens åka till dem själv och åker de tillsammans så får hon inte vara själv med mamma och pappa.

Jo jag har nog tänkt på att han inser att någon, alltså hon, har läckt och att det blir etter värre då men jag hoppas att det kan få henne att inse allvaret i situationen och aktivt göra något för att ta sig därifrån. Om socialförvaltningen kontaktar dem så blir det ju synligt och då kanske det blir lättare för henne att inse allvaret och att göra något. Som det är nu är ju allt bara hemligt och jag vet inte hur hon resonerar kring saken.

Självklart har du rätt i det du skriver, jag vet bara inte riktigt hur jag ska hantera saken. Men barnen mår dåligt och jag är lite förvånad över att inte skolan eller fritids reagerat, men barnen kanske inte är tillräckligt stora för att det riktigt ska kopplas till att något inte står rätt till hemma.

Tack för att jag får ventilera detta… det är ju knepiga saker.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Loveferrets
2009-09-12 20:54
#9

Vet du inte menade något illa, det är ett väldigt känsligt ämne det här.

Jag är ledsen att säga det men det handlar inte om vad "hon vill", hon måste tänka på barnen först och främst och dom kan inte leva tryggt där dom befinner sig idag, fine, om hon ej "vill med" men barnen ska därifrån, håller med dig om att det är underligt att ingen på skolan reagerat, därför jag tyckte att du själv kunde kontakta dem. Hon inser kanske allvaret men vågar inte ta något steg varken fram eller bak. Även era föräldrar är mycket oroliga, kan inte dom hämta hon o barnen då ? Även om hon inte vill så ser dom ju att både barn och dottern far väldigt illa Är dom rädda för honom kan dom be en polis om hjälp. Jag råder dig att ringa kvinnojouren och prata med dom.

Man måste få ventilera och jag förstår mycket väl din maktlöshet av att inte veta hur man går tillväga, jag ger enbart tips på vad du kan göra men självklart avgör du själv. Men oavsett hur hon resonerar så måste hon tänka på barnen först. Jag lider verkligen med både dig o era föräldrar.

Hade jag vetat vart hon bott så hade jag själv hämtat dom även om hon hade protosterat. Jag hade då även tagit med en manlig bekant som hjälp ifall hennes knäppa karl skulle få för sig nått.

kram.

Hoppfull
2009-09-12 21:15
#10

Nej jag håller helt med dig! Jag tycker oxå att hon måste agera för barnens skull, de kan ju inte välja utan är tvingade att leva med den här mannen som är så elak och hemsk! Hon är ju vuxen och kan välja men inte barnen! Jag föreslog henne när jag träffade henne nyss att hon skulle använda undersidan av sin fot på honom… ut genom ytterdörren!

Min syster är ingen sådan som man hämtar, ingen av oss andra har något sådant inflytande på henne och mamma och pappa är så flata så det är direkt bedrövligt! Men jag tänkte att jag skulle prata med dem, de vill ju inget hellre än att hon lämnar honom men har nog inte vågat säga något rakt ut.

Jag pratade med mamma om att han aldrig kan ta barnen ifrån henne som han ju hotar med. Med hans levnadsvanor har han ju inte stor chans att få egen vårdnad och även om han försöker skrämma henne genom att säga att han skulle hävda att hon är psykiskt sjuk (hon har haft en depression, konstigt va??!!) så fungerar det inte så att rätten går på hans personliga åsikter om syrrans hälsa. Så jag hoppas att mamma kan prata med henne om att hon inte behöver vara rädd för att han ska ta barnen ifrån henne.

Jag tror även att det är så att hon levt i detta så länge så att hon själv har tappat omdömet om vad som är normalt och inte. Hennes ex slog henne och var halvalkis han med, exakt samma mönster och hon har aldrig haft ett normalt förhållande.

Jag har suttit och googlat fram skolans kurator och kommer att kontakta henne. Skolpersonal är ju skyldig att anmäla om de misstänker sådant så det lär ju rulla igång så fort de får en sådan indikation. Det kan ju vara så att de redan misstänker att något är tokigt men inte har något att gå på. Skolor är ofta flata när det gäller sådant, har erfarenhet av sådana saker själv.

Tack för kramen och så en tillbaka till dig förstås!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Hoppfull
2009-09-12 21:18
#11

Har även beställt boken Flodhästen i vardagsrummet (tror jag att den heter) som handlar om att vara medberoende och göra som syrran gör för att dölja hans alkoholbruk och ska skicka till henne.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Loveferrets
2009-09-12 23:24
#12

"11, Hade nog inte skickat den till henne med tanke på att han kan se den och då KAN de ju bli fara för henne.

Hoppfull
2009-09-12 23:33
#13

Nej, jag ska skicka den till min mamma så att hon kan läsa den när hon är där tänkte jag Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
Loveferrets
2009-09-12 23:36
#14

#13, hehe okej, förlåt missförstod .

Hoppfull
2009-09-13 13:18
#15

Nej det var ju jag som var helt otydlig Glad Men jag tänkte nog att det inte funkar att skicka den direkt till henne, utan via ombud och omväg…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Loveferrets
2009-09-13 19:35
#16

#15, hmhm tyckte de oxå när jag läste ditt inlägg sen haha.

Bra om du kan skicka boken via omvägar så hon kan läsa den. Är hon hos era föräldrar ofta ? Är dom och hälsar på dom ?

Hoppfull
2009-09-13 20:15
#17

Ja, de träffas ganska ofta! Både hos mamma och pappa och hos syrran. Så mina föräldrar är väldigt oroliga för de anar ju att något inte står rätt till men vill nog inte ta till sig att det antagligen förekommer våld. Men min syster pratar mycket med mamma så hon är ju den som vet allra mest.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Loveferrets
2009-09-13 23:21
#18

#17, Okej, så då pratar hon mycke med din mamma, de e ju bra så långt, klart ens mamma vill ju inte se att sånna otäcka saker förekommer men tyvärr måste man öppna ögonen, Och egentligen spelar det ingen roll för psykisk misshandel (som han utsätter hon o barnen för) är våld det oxå, man behöver inte "slå" för att det är våld.

Hur regarerar hennes kille när föräldrarna är där ? Är han from som ett lamm då ? Hur beter han sig då ?

Jag tycker dom ska kontakta kontakta polisen och redogöra vad som försigår, med tanke på att det är barn med i bilden så borde dom verkligen göra nånting.

Hawknestgrove
2009-09-14 00:15
#19

En sån fruktansvärd berättelse och jag måste säga, att jag kan inte  mer än förundras över dina mesiga föräldrar… Herre gud om det hade varit min dotter och mna barnbarn….Att du har svårt at göra någt på så långt avstånd det kan jag förstå, men de? Bra tt du tar kontkt med skolan. Ta även kontakt med soc och berätta vad du antar, för de kolalr ju upp bakvägen.Dvs även de går via skola och fritis och liknande…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hoppfull
2009-09-14 00:23
#20

Ja han är ju Dr Jekyll and Mr Hyde… så när vi i släkten är med är han äckligt trevlig och medgörlig som helst, tar hand om barnen och visar upp hur perfekt han är men det vet vi ju är ren lögn, till och med mamma har fattat det.

Ja mina föräldrar är så flata i alla lägen så man kan bryta ihop!

Jag ska börja med att kontakta skolan så får vi se vad som händer… och så soc sen om de inte kopplas in automatiskt.

Tack för ert stöd… återkommer med uppdateringar.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
Loveferrets
2009-09-14 01:07
#21

#20, Ja dom dom verkar väldigt slappa i sitt agerande om vad som försigår o dels så bor dom så nära, ja det är skärmmande. Misstänkte att han var person nummer 2, känner så väl igen de här. Man ska inte ställa diagnoser så härpå löpande band men han påminner om en psykopat både in o ut.

Jättebra att du ska kontakta skolan, ring gärna soc oxå o vänta inte på att "nått ska hända", se till att dom kopplas in omedelbums.

Önskar så att jag kunde hjälpa dig, för varje dag som går är jätte jobbigt att veta hur dom har det.

O som sagt uppdatera gärna o skriv av dig här så mycke du vill kramen.

Hoppfull
2009-09-14 12:51
#22

Ja att mamma och pappa är flata beror till viss del på att syrran stänger oss ute helt och hållet om vi säger något (sedan är de flata i sig själva med!). När han hade knuffat henne i bordet då för läääänge sedan så pratade jag med mamma om det och de sa till henne att de visste om att han var hårdhänt. Hon blev då helt galen och pratade inte med oss på mycket länge och det är väl det mamma och pappa är rädda ska hända igen om de lägger sig i.

Jag känner att jag är själv rädd för hennes reaktion om jag gör något, det är däför jag vill vara anonym. Det kanske är fegt men jag vet inte hur jag annars ska kunna behålla kontakten med henne och kunna hjälpa och stötta. Om man kan säga att det kanske är skolan som anmält eller någon annan så kommer jag att få tillgång till henne och hur hon har det, annars blir jag boven och hon kommer att stänga mig ute helt. Kanske mamma och pappa med…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Loveferrets
2009-09-14 17:09
#23

#22, Jag tror till 98% att hon beter sig så för att hon är rädd för honom ! Och det kan mycket väl vara så att han hotat henne om övriga i familjen och för att "skydda" er så gör hon så.

Även om det är skolan eller nån annan som anmält så kommer det ju fram till han ändå, han lär strunta i vem som "skvallrat" för den som kommer få skiten är hon och barnen så därför spelar det nog mindre roll vem som anmält här.

Jag förstår hur rädda ni är men dom måste därifrån o det bör ske så fort som möjligt och den dagen då hon o barnen bor utan honom kommer hon be om ursäkt att hon stängt er ute och tacka er för att ni fanns. Men först måste hon väck från honom innan hon inser och förstår det ni gör. Hon ser tyvärr inte de nu.

Hoppfull
2009-09-14 17:41
#24

Jo jag förstår allt det där men om hon inte vet vem som anmält stänger hon inte oss, familjen, ute när han går loss. Det kommer hon garanterat att göra annars och då blir det ju dubbelt så knepigt.

För att vi ska kunna hjälpa även efter anmälan kan den inte komma från oss om du förstår. För de kan ju aldrig lista ut vem som skickat den och oavsett vem som gjort det får ju syrran skiten MEN då kan vi i alla fall få finnas där för henne.

Jag är övertygad om att hon beter sig så för att skydda oss och barnen och jag hoppas innerligt att hon klarar att bryta med honom.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Hawknestgrove
2009-09-16 03:01
#25

Här måste man tänka på barnen. Det är därför det måste redas ut. så där kan inte de ha det….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Loveferrets
2009-09-16 03:06
#26

#25, så tycker jag oxå, dom måste räknas först för dom har inte valt det livet. Jag kontaktade själv varenda myndighet och brydde mig inte att ***  blev sur, men när allt var bra igen så förlät hon och förstod. Och det lär säkert oxå systern göra, bara dom kommer därifrån.

SidenMoare
2010-01-30 18:56
#27

Jag vet inte hur det gått för dig och din syster eftersom det är första gången jag är härinne.

Men misstänker skolan att något inte står rätt till så är de SKYLDIGA enligt lag att anmäla till de sociala myndigheterna.. DEN vägen kan vara en bra väg att gå.

Är själv lärare och har varit med om detta.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Annons:
Hoppfull
2010-01-31 13:42
#28

#27 Min systers sambo cyklade omkull i höstas på fyllan och skadade sig enormt mycket, han var nära att stryka med. Och efter detta har han i stort sett helt slutat supa… och när han är nykter är det en helt annan kille.

Jag har därför inte gjort något utan avvaktar och ser hur detta utvecklar sig.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Mannez
2011-11-18 17:50
#29

Min mamma blev misshandlad utav sitt ex, det var i samband när de båda var onyktra, det var för ungefär 2 år sedan. Båda blev alkoholister, men nu har misshandlaren flytt till norge efter fått sin dom och mamma är alkoholist… Själv är jag 14.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Sagalilla
2011-11-18 18:52
#30

Min kompis blir psykiskt misshandlad av sin sambo, men hon vill inte se det…..frustrerande!

Hawknestgrove
2011-11-18 19:05
#31

ja, alkoholismen är något som den som dricker ska få ta själv. Mannez. du behöver stötta och hjälp. Sök upp Alanon via AA…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Alice98
2012-08-04 22:57
#32

Min mormor, min största storebrorsa och min näst största storebrorsa har blivit misshandlade. Mormor och den största brorsan blev slagna och sparkade och min näst största brorsa blev knivhuggen. Han blev knivhuggen i buken och klarade av att ta sig några hundra meter plus upp för en trappa för att få hjälp av sin kompis mamma innan ambulansen kom. Så otrolig starkt av honom! Han lever som tur är.

Efter knivhuggningen så har jag varit så rädd för att vara utomhus (och är det än) eftersom att nån av gänget som gick på min brorsa är fria, polisen är så omogna att dom inte letade efter dom sista så dom går fria. Fria, fria, fria. Jag, rädd? ja! Samma natt som min brorsa blev knivhuggen så fick vi köksfönstrerna krossade av stenar och rökbomber. Tror ni polisen tog tag i det? - nej. Min respekt för poliser ligger på noll.

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

Sagalilla
2012-08-09 02:19
#33

Jag hoppas att du iallafall har sökt professionell hjälp, så att du kan få hjälp med att kunna leva normalt igen utan att behöva vara rädd och ha ångest. Sådana traumatiska händelser kan sätta sig djupt och får man inte rätt stöd så fort som möjligt efteråt så kan det sätta djupa spår i en och kan hinadra en från att ha ett bra liv. Du måste ju kunna gå ut utan att vara rädd! Jag tycker att du skall gå till en polisstation och be att få tala med en polis och berätta för han/hon hur du känner det och hur besviken du känner dig på dem och hur rädd du är. Det låter som att ni har mycket att reda ut, för att du skall kunna få förtroende från till exempel poliser igen.

Var ärlig emot den du får prata med, berätta allt! Säg hur du känner det och prata med vuxna runtomkring dig också om hur rädd du är och varför. Det är viktigt att man känner sig trygg där man bor!

Upp till toppen
Annons: