Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2438 ggr
StefanW
2008-03-16 23:32

Tvingas leva på gatan!

Hittade denna artikel i dagens nätupplaga av Borås Tidning

Mor och dotter tvingas leva på gatan!

Det är bedrövligt att något sådant skall kunna hända.

Stefan - Modellbyggare

Annons:
vanessa
2008-03-17 00:17
#1

Fruktansvärt. Men hade de lärt sig att hålla nivån nere så hade de kunnat bo kvar. Men att inte socialen hjälper dem är vansinnigt. Ont om lägenheter i Borås, ja, men en minsta lilla friggebo skulle vara till hjälp. Fattar inte varför saker hela tiden ska krånglas till. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

MIRJAMI
2008-03-17 00:46
#2

Det finns hjälp att få om soc. vill bara fixa det. Det handlar mycket om vem man träffar. Sedan ska man alltid ha någon med sig när man går och träffar soc. Tex. en kurator eller någon annan liknade persson, för då måste de hjälpa en. Jag stod utan lägenhet när jag väntade på min son. Hade kontakt med en kurator som fixade det på en dag så att jag hade tak över huvudet tillfällit. Fick min egen lägenhet efter två veckor.

gigabyte
2008-03-18 16:57
#3

Det är inte bara tro att samhället skall klara det ,jag tror att vi som medmäniskor, måste om vädera vårat sätt att tänka ,om pengar på konton och så ,så vad kan vi göra NU för dom ,pengar ? någon som har ett rum över ?

MIRJAMI
2008-03-18 17:44
#4

#3 Jag kan nog hålla med dig om det, men jag tycker fortvarande att myndigheterna har ansvaret för bla. se till att barn och vuxna har tak över huvudet… Vi som jobbar betalar ju facktist skatt för att om vi/eller någon annnan någong gång hamnar i en situation då vi behöver hjälp ska kunna få det.

Jag skulle inte dra mig för att hjälpa en annan människa om jag kan. Har hjälpt några gånger människor som har haft det svårt, just då.

skruttan31
2008-03-18 21:29
#5

Men sen är det ju oxå tragiskt med vissa,, som får hjälpen,, men skiter helt i o sköta sig,, dom får hjälp med lägenhet,, o pengar till hyran osv,, men sen går inte pengarna till de ändå,, utan till eget bruk ,, o sedan blir dom vräkta,, och oftast framkommer inte de,, pga tystnads plikten inom soc,, utan dom får ta skit.. även om de finns rättigheter bakom,,  Men visst,, de är deras totala skyldighet o hjälpa till,, men får man oxå hjälp,, så ska man oxå ta emot hjälpen på ett värdigt sätt..

Hawknestgrove
2008-03-19 01:33
#6

Tragsikt, ja, men varför skötte hon sig inte?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
AnneN
2008-03-19 01:52
#7

Gunilla.H precis min tanke… Man blir ju inte vräkt vid första tillfället man lever om utan då får man ju varning så man har chans att skärpa sig.
Givetvis ska ju ingen behöva bo på gatan, men har man ett hem så får man ju sköta sig och även ta hänsyn till grannarna

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

StefanW
2008-03-19 10:26
#8

#6 & 7 funderar också på det! Mina tankar går till barnet som inte har den valmöjligheten som föräldren har! Vad får hon för start i livet och hur mår hon?

Stefan - Modellbyggare

Citronmeliss
2008-03-19 11:18
#9

Jag blir så upprörd över att en 13 åring med myndigheternas vetskap ska behöva bo på gatan i Sverige 2008!Skrikandes

Är det så långt vi kommit i vår strävan för barnens rätt i vårt samhälle?

Vi har en skollag, flickan ska gå i skolan.. vardå?

Kan mamman skydda sin tös från att bli antastad eller i värsta fall utnyttjad? Ska hon kanske hålla sig vaken dygnet runt om de ej har trygghet med tak överhuvudet och en låst dörr.

Oavsett att de blivit vräkta eller ej så kan de inte vara rimligt, vi har en socialtjänstlag som alltid värnar om barnes bästa, eller?

Jag måste säga att jag blir mörkrädd av vissa kommentarer här inne detta är ju en sajt för misshandelsoffer…

Jag är själv misshandlad, har arbetat både frivvilligt men också i mitt arbete med misshandelsoffer och de kan vara mycket illa åtgågna Psykiskt pga sin misshandel!

Många kanske redan innan misshandel var socialt utsatta på olika sätt och jag anser att Även dessa ska få hjälp när så behövs.

Vad vet vi om hur mamman mår eller hur väl hon kan uttala sitt behov av hjälp.. Har träffat fler än en kvinna som varit så skadad i hjärnan efter alla smällar att man knappast kan förvänta sig att personen i fråga ska kunna uppföra sig som vem som helst av oss andra.

Vår soclala välfärd är på väg att rustas ned, ordentligt. Förr hade kommunen egna bostäder och det fanns alltid boenden "vikta" för dem som ej fick något på den öppna marknaden.

Idag ser det annorlunda ut, men jag skäms över att vi inte hjälper ett barn till en dräglig tillvarao med de mest basala behoven tillgodosedda, oavsett mammans ev tillkortakommanden!Gråter

Citronmeliss!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Anna_72
2008-03-19 11:22
#10

Har ofta tänkt att fler tragedier skulle kunna förhindras om det vid anmälningar om ev. missförhållanden i hemmet (misstänkt misshandel, missbruk osv) gavs stöd i hemmet. Nu görs utredningar som är "lätta" att lura, människor vräks utan att bakomliggande orsak tas med i beaktningen. Kanske den här kvinnan har ytterligare problem än vad som kommit fram. Då hade hjälp i hemmet varit att föredra framför vräkning. Jag fick vid 2 tillfällen brev ifrån sociala myndigheterna där grannar anade att allt inte stod rätt till. "Äntligen" tänkte jag, får myndigheterna nys om min situation utan att ag behöver "skvallra" och riskera ytterligare misshandel. Nej.. Inga hembesök, ingenting förutom några samtal i skola, dagis osv. Förstår ni hur jag tänker?

Citronmeliss
2008-03-19 11:32
#11

Ja, Anna, jag förstår hur du tänker!

Och jag håller absolut med dig i att man skulle kunna stötta för att komma tillrätta med många "problem" genom att hjälpa. 

I stället för som i detta fallet, stjälpa tillvaron för en familj!

Hur gick det för dig blev det aldrig någon ytterligare kontakt från Sociala mer än breven?

Hur går det för dig idag är situationen bättre?

/Citronmeliss!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Anna_72
2008-03-19 13:01
#12

Ja, Cetronmeliss Glad, jag har det äntligen bra idag (Läs gärna mitt inlägg "Förföljd") men inte är det tack vare de sociala myndigheterna. Otaliga är de gånger jag sökt hjälp och blivit hänvisad eller fått svaret att de inte kunnat göra något. Nej, inget ytteligare skedde med dessa anmälningar och jag var i en situation där jag själv inte var kapabel att söka hjälp (för rädd och för hjärntvättad).

Trots att jag idag är FRI och har en underbar kvinna utsedd som kontaktperson vid umgänge finns det mycket som skulle kunna skötas bättre (Då tänker jag enbart på ändringar som gynnar barnen). Socialen kanske gör sitt bästa, men dom har mycket på sitt samvete.

MIRJAMI
2008-03-19 14:04
#13

Soc. är för det mesta som de är. Tycker många gånger att de sällan finns där de verkligen skulle behövas. Vet en familj där föräldrarna är skilda, men pappan slår mamman och kallar henne för h.ra utomhus. Barnen där träffar sina båda föräldrar och pappn är tydligen väldig ofta hos mamman fast de är skilda. Pappan har vårdnaden ut av de två stora barnen. En pojke och en flicka. Pojken har han redan hunnit förstöra genom att lära han att det är ok att använda våld, och att pappans relion är endast rätt. Pojken ger sig på alla som han kan. Har även nästan tagit ihjäll ett barn med strupptag. Denna pojke nekar till detta, som han vanligen gör när han har gjort något fell.

Det som man ser är att detta barn som har växt upp i denna familj kommer troligen fortsätta som sin far. Han kommer troligen ha sammma nerväderande sätt att se på kvinnor som hans pappa har. Han kommer troligen gå runt och tro att han är bättre människa än alla andra precis som hans pappa har lärt han. Det man hör ofta denna pojke att säga är att min pappa….kan, vet, är osv. Detta finns oftast med i nästan varje medning denna pojke säger. Jag tycker att det är mycket skrämmande att denna pappa kan ha vårdnaden på dessa två barn. Hur kan soc. blunda för detta fast de har fått singnaler från olika håll att allt är inte ok i denna familj. Speciellt denna pojke borde fosterplaceras snarast för att kunna rädda hans framtid……

Annons:
Citronmeliss
2008-03-19 16:53
#14

#12 Hej, igen Anna!Glad

Så glad jag blir när jag läser det du har skrivit, du är stark och modig som så rakryggad har stått på dig i din kamp om ett värdigt liv i frihet!

Samtidigt känner jag en klump i magen över allt det hemska du varit med om. Det är fruktansvärt, som alltid när det handlar om misshandel! Man blir nästan mållös över vad som pågår i det tysta och ibland med andras vetskap utan att man blir hjälpt!

Det är tråkigt att det ska kunna pågå så länge utan att någon ingriper för precis som du skriver så är det inte alltid så enkelt att finna mod och ork att själv ta sig ur förhållandet om man både är rädd och "hjärntvättad" …självkänslan ligger ej på topp under sådana förhållanden!Gråter

Så just därför vill jag ge dig en extra eloge till ditt handligskraftiga sätt att agera och finna styrka mot det förtryck som du utsattes för av både honom och hans vänner i samband med att du bröt upp!Skrattande

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Anna_72
2008-03-19 19:42
#15

Tack.. Jag suger åt mig varje ord, Citronmeliss! Ibland känns det överväldigande att det finns så många människor som bryr sig.. Önskar så att jag funnit denna site för länge sen och att rätt personer hittar hit nu och kan få stöd och råd.

mirjami.. Du har rätt, Det kan ta generationer innan den onda cirkeln bryts.. Om nån hör fortsättningen om den här mamman och hennes dotter på gatan kan ni väl informera?

KRAMAR till alla

Hawknestgrove
2008-03-20 00:36
#16

Ja barnet är oskyldigt och borde faktiskt tas om hand, så hon slapp att gå ute. Men tänker fortfarnade, hur kan man missköta sig och väsnas så mycket, att man blir vräkt? Övergår min tankeförmåga.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Anna_72
2008-03-20 09:54
#17

Man vet ju inte bakomliggande orsak till att det väsnats. Mamman kanke är psykiskt slut och att hennes dotter mått dåligt säger ju sig självt. Då kan det vara lätt att skrika och gråta högt och ofta. Jag vet inte, men det är där min tanke om hjälp i hemmet kommer in. Istället för att sätta dom på gatan kanske sociala kunde besökt dom X antal ggr i veckan. Ta reda på vad som var fel. Missbrukar mamman? Är hon knäckt av allt som varit? Då finns bättre hjälp att få än en knäpp på näsan- Så går det om man väsnas, då får man stå sitt kast och blir vräkt. Inte den hjälp en människa i kris behöver

Citronmeliss
2008-03-20 10:40
#18

Precis så tänker även jag, Anna!

Om man nu väsnas och missköter sig "så mycket" att man blir vräkt så är det för mig märkligt att ingen hjälp (intervention) satts in!

Kvinnan måste ju ha haft en rejält svår situation redan från början för att få en skyddad identitet, så helt oproblematiskt har de det nog inte!

Man kan ju tex inte stänga av elen utan att sociala ska informeras om den olägenhet som uppstår för vederbörande, samt kommunicera drabbad familj.

Men vräka en barnfamilj och ställa dem på barbacke, med socialas goda minne går tydligen bra…*skakar på huvudet*

Sedan vet jag av erfarenhet att vad som kan anses som störande eller ej kan variera mycket från hyresvärd till hyresvärd.

Vad som tolereras eller ej hos en hyresvärd (vad som anses störande) kan vara väldigt olika och variera stort!. Grannarna spelar också in, det finns riktiga"pinor" som retar sig och ger sig på allt och alla som anses avvikande i deras *revir*…

(Allt från att ha djur, rökare, psykiskt sjuk, är av utlänsk härkomst, lagar mat som luktar illa, stökiga barn, spädbarn som gråter pga kolik, "sk socialfall" listan kan göras lång)

Det finns privata hyresvärdar som tar sig friheter att göra som de vill, det finns många svartlistade hyresvärdar som blivit det på grund av felaktigt beteende mot sina hyresgäster!

Har själv avstyrt en vräkning av en kvinna som ansågs mycket störande av grannarna och därmed även av hyresvärden.

Där var det personer från hennes tidigare liv som kom och skrek och gapade utanför hennes fönster dag som natt…

De tog sig även in i trappuppgången osv. Hon försökte själv få dem att ge sig av med visst "bråk" tillföljd som upplevdes jobbigt och skrämmande från grannarna och efter att hon kontaktat polisen tyckte grannarna att det var så jobbigt att de krävde att hyresvärden skulle göra sig av med henne och så hade skett om hon inte fått hjälp att hävda sin rätt.

Min fd sambo kom nattetid och högg en yxa i dörren till min lägenhet, gapade och skrek, detta hände mer än en gång…

Mina grannar uppskattade det inte kan jag upplysa om, fick många hatfulla blickar och spydiga kommentarer och blickar av dem…

Har en son med flera "diagnoser" hans utagerande och väsen speciellt under tidiga tonåren skulle förmodligen aldrig tolereras i ett vanligt bostadshus, han ser helt normal ut men när han i perioder mår sämre så blir han både utåtagerande och fruktansvärt högljudd..

Så som sagt, man vet aldrig orsken till varför det blir som det blir i vissa fall. Det är ofta många faktorer som spelar in och inte en isolerad företeelse.

Jag upplever det tragiskt att det blivit som det blivit i det aktuella fallet och jag hoppas innerligt att deras liv på gatan inte blir långvarigt! Någon glad påsk lär de ju inte få i alla fall!Ledsen

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

gigabyte
2008-03-24 00:32
#19

Kan inte glömma, Hur har det gått för dom, hur har dom det nu .går dom i snön i kväll o letar efter någon stans att sova nu ?vet någon !??

stellina
2008-03-24 14:46
#20

Modern har en lägenhet med för sådant oväsen att de blir vräkta. Synd om dottern-såklart, men modern kanske borde ha visat hänsyn till sina grannar och stört gång efter annan. Lite ansvar får faktiskt människor själva ta! Speciellt om man har barn.

Jag tycker att det egna ansvaret inte längre existerar. Jag skulle vilja fråga modern; varför störde ni grannarna? varför visade ni inte dem respekt?

Men nu när det som sagt är barn inblandat så är det ju samhället som måste gå in och iallafall hjälpa flickan så att hon får ett tryggt boende.

Annons:
Hawknestgrove
2008-03-24 15:25
#21

JA, barnet ska inte få lida. Däremot så har mamman ett ansvar och borde fattat, att hon inte ska föra liv. Det är ju en annan sak, om hon fått dit sin fd, som bråkat med henne. Då kommer saken i ett annat sken, men jag tvivlar på, att så är fallet

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MIRJAMI
2008-03-24 23:51
#22

Ja…på ett sätt är det ju mamman som har skapat denna situation själv…eftersom hon har stört grannarna. Om det nu stämmer att hon har stört och grannarna inte hittat på detta. Men ändå så tycker jag att det måste ju finnas någonstans som soc. får gå in och göra något åt detta. Hon har trots allt ett barn med sig

Faxlin
2008-03-24 23:56
#23

Frågan är vad som stört grannarna. Kan det varot bekanta till mamman som hon försökt få därifrån men misslyckats med. att sia om sådant kan vi göra tills vi blir vithåriga. Ingen vet mer än hon. Och hur som heslt ska inte en trettonåring behöva bo på gatan 2008.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

MIRJAMI
2008-03-25 00:07
#24

# 23 Håller med dig om det….Det kanske inte alls är mamman och dotter som har stört, men i såfall tycker jag att hyresvärden har gjort fell. Soc. borde ochså ha gått in och hjälpt mamman att få stopp på denna persson som har i såfall kommit dit och orsakat detta.

Faxlin
2008-03-25 00:52
#25

#24: Men det vore inte första gången en hyresvärd gör fel elelr att soc skiter i folk. Det händer dagligen.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

MIRJAMI
2008-03-25 01:26
#26

# 25 Jo tyvär är det ju så….att soc. kan man juinte lita på i allafall på i dagensläge. Utav egen erfarenhet så har man bara skylldigheter mot soc. men inga rättigheter käns det som många gånger.

Faxlin
2008-03-25 01:37
#27

#26: Kan bara hålla med dig. Också med egna erfarenheter i bagaget.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
MIRJAMI
2008-03-31 23:26
#28

Undrar bara hur det har gått för denna kvinna och flickan. Är det någon som har hört något om det….

gigabyte
2008-04-01 00:38
#29

jag skall ringa till boråstidning i morgon o fråga ,och jag tycker att det spelar ingen roll om man stör man ska INTE behöva tillbriga sin tid på gatan med sin dotter för att grannar har klagat!!tele till borås tidning 
Bild: Håkan Rosenqvist

Håkan Rosenqvist
hakan.rosenqvist@bt.se
Telefon: 033-700 07 52

Anna_72
2008-04-01 11:27
#30

#24 "Soc borde gått in och gjort något"-  Det är vad jag försöker få fram- En grundlig utredning om vad som händer. Vad beror störningen på???

Jag borde isåfall blivit vräkt för länge sen. Så många gånger jag släppt in min plågoande mitt i natten, för att INTE det ska bli gap och liv och polisbilar och sönderkrossade glas osv.. Hellre ett helvete inom stängda dörrar, så man inte stör någon??

gigabyte
2008-04-01 16:37
#31

Hej har talat med ,Håkan rosenqvist ,det har löst sig tillfälligt för dom ,bor hos bekanta, men ingen  lägenhet än men är i alla fall borta från gatan ,och det var inte kvinnan som störde ,utan några kommpisar till den 13 åriga ,DETräckte för att dom skulle mista lägenheten !

Citronmeliss
2008-04-01 16:55
#32

Tack för informationen gigabyte!Glad

Jag är glad och lättad över att de kommit bort från gatan och hoppas att det ordnar sig för dem med egen bostad snart,

Samt att stöd ges till flickan och hennes mamma att ta sig vidare.Skrattande

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

gigabyte
2008-04-01 17:18
#33

Ps jag har ochså gjort boråstidning tips om denna sida hoppas att dom skriver om eran sid o sprider den så att mera så framförallt män kommer och får ta det av era erfarenheter och man kan ju hoppas att det uppnar en dialåg över könsgränserna, och om bara en kvinna slipper det våldet pga eran sida så har vi vunnit en stor seger !

Citronmeliss
2008-04-01 18:45
#34

Det har du alldeles rätt i… Glad

Det var fint och omtänksamt gjort av dig!Skrattande

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
gigabyte
2008-04-01 19:41
#35

jo jag är ett helgon Oskyldig

Hawknestgrove
2008-04-04 00:28
#36

Jättebra, Gigabyte tack så hemskt mycket! Toppenjobb!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: