Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2397 ggr
Martin
2008-04-10 00:50

Erfarenhet av polis?

Det skulle vara intressant att ta del av misshandlade personers uppfattning om polisen, om de varit på plats en eller flera gånger. Vad de gör rätt, och kanske framförallt vad de gör fel när de är på platsen.

Hur ni vill att polisen skall agera. Funkar även bra med PM om ni inte vill dela med er av detta offentligt, vet att det kan vara känsligt att berätta.

mvh /Martin

mvh Martin

Annons:
LuckyLady
2008-04-10 00:58
#1

Jag skulle också vilja veta detta Glad
Jobbar med en artikel (ännu så länge i tankarna) om detta.

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

Ijin
2008-04-10 01:00
#2

Min pappa är en, så har väl en hyfsad uppfattning om dom…

AnneN
2008-04-10 01:23
#3

Min erfarenhet av polis är tyvärr inte så bra… Då jag var liten så slog min pappa mamma då de drac (nästan varje kväll) och jag ringde polisen flera gånger pga det och även pga att mina föräldrar körde i fyllan, men det enda jag fick höra av dem var att jag hade haft en mardröm och skulle gå och lägga mig igen… Varför ignorerade de en flicka på 6-9år som ringer mitt i natten och talar om detta och ber dem komma ut och hjälpa?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ijin
2008-04-10 01:31
#4

#3 Inte polisens fel… Det är SOS alarms fel…

Martin
2008-04-10 01:52
#5

#4 Inte nödvändigtvis, SOSAB skickar vidare till polisens ledningscentral. Verkar dock mycket märkligt agerat oavsett om det är SOSAB-operatören eller hos polisen de sagt så.

mvh Martin

Ijin
2008-04-10 02:51
#6

#5 Sant.

Annons:
AnneN
2008-04-10 14:07
#7

#4 & 5 Jag ringde både SOS och direktnummer till polisen men fick samma svar varje gång.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ijin
2008-04-10 15:18
#8

#7 :/

Honestyisdead
2008-04-10 16:08
#9

Anne_N; Fy vad hemskt! Hoppas verkligen inte det tillhär vanligheterna idag! Så borde det inte få gå till!

Hawknestgrove
2008-04-10 20:54
#10

Ja, har ingen uppfattning numera, men polisen kom på studs, när min sambo var helknäpp en gång och min kompis ringde mitt i bråket. Det enda han sa till henne, var att jag var död. Då ringde hon polisen och de var där på två röda och tog in honom över natten.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Ijin
2008-04-10 21:03
#11

#10 Kan vara så att dom lyssnar mindre på barn. Jag som är 18 kan bli diskriminerad ibland med… Ung = Dum .

LuckyLady
2008-04-10 21:44
#12

Kan det rent av vara så illa så att dom tror att man busringer..
Bara för att man är ung och ringer?

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

Martin
2008-04-10 21:48
#13

#12 Det kan nog tyvärr vara så. Samtidigt är dagens operatörer väldigt duktiga och välutbildade, och det går heller inte att "vifta bort" vad som helst.

Ett stort problem är att det förekommer väldigt mycket busringningar.

Pratade med en operatör häromdagen som fått ett samtal av en kvinna som ville reklamera en 3 år gammal dammsugare som gått sönder. På frågan varför kvinnan ringde 112 om detta så var svaret att "jag har inga pengar på mobilen så det är det enda nummer jag kan ringa"…

mvh Martin

Annons:
AnneN
2008-04-11 01:34
#14

Jag kan förstå att de ibland/ofta tror att det är busrigningar, men hur många i den åldern jag var då (6-9) busringer mellan 23-04 på natten och flera gånger/vecka?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Honestyisdead
2008-04-11 10:42
#15

Sen tycker man ju inte att dom ska anta att det är busringningar bara för att det är vanligt förekommande. Det kan ju handla om liv och död!

AnneN
2008-04-11 15:45
#16

Bättre de kollar upp 10 gånger för mkt än 1 gång för lite

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Honestyisdead
2008-04-11 16:18
#17

Precis!

Ijin
2008-04-11 16:25
#18

Lär inte föräldrarna att det är fel att busringa dit? Av alla ställen?

Martin
2008-04-11 16:52
#19

#18 Det gör de säkert, det är enligt min erfarenhet inte de yngsta ungdomarna som busringer mest, utan det är 16-18 åringar som tycker det är kul att jäklas. Och de är mycket väl medvetna om vad de gör.

Det är bara att beklaga att det finns operatörer som gjort fel för jag tycker också det är en stor miss som gjorts. Tyvärr måste man ibland prioritera, det finns väldigt få poliser ute på våra gator tyvärr, ofta som en följd av besparingar.

Jag tror folk skulle bli förvånade (och oroade) om de visste hur många (få) poliser i uniform som är i tjänst en vanlig kväll/helgkväll.

mvh Martin

Ijin
2008-04-11 16:53
#20

#19 Sant. det där har jag pratat med min pappa om.. Det är inte många alls ute…

Annons:
AnneN
2008-04-11 17:25
#21

Som tur är så har jag nu på senare år nästan bara bra erfarenheter av polisen då de tagit mig på allvar de gånger jag anmält något =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ijin
2008-04-11 17:25
#22

#21 Skönt att höra=)

MIRJAMI
2008-04-14 17:29
#23

Jag tycker oftast att polisen inte tar saker på allvar som händer. Sedan kan det ju vara orsaker som att de har brist på personal m.m Sedan tycker jag speciellt att är det ett barn som ringer som mitt i natten ska de ju facktist ta det på allvar. Sedan finns det ju tyvär de som busringer, men jag lär i allfall mina barn att det är det sista numret man busringer till är 112!!

Ijin
2008-04-14 19:18
#24

#23 Dom tar saker på allvar.. men dom är kalla i alla lägen… Iallafall många av dom, dom har inte råd att få varken panik eller liknande. Det som är speciellt för dig gör dom flera gånger per dag…

Wiizy
2008-04-15 17:00
#25

#18 - Barn/ungdomar trotsar föräldrarna…..  (orkar inet skriva ett helt svar, men iaf ;P)

Ijin
2008-04-15 17:42
#26

#25 Visst, men sund förnuft är väl inte helt utdött än..?

Anna_72
2008-04-15 18:10
#27

Jag bor i en kranskommun till Göteborg och jag har bara god erfarenhet av polisen. Dom har alltid kommit fort och dom har tagit det på största allvar. Däremot är det mycket svårt för polis att sätta mindre hot (som sms, och hot utförda av för mig okända personer) i sitt samanhang och därmed låta domstol få en mer korrekt bild av vad som hänt. Är anmälan avskriven så "finns" inte brottet.

Annons:
Ijin
2008-04-15 19:01
#28

#27 Ungefär så;)

Wiizy
2008-04-15 23:16
#29

#26 - snart så :P

Hawknestgrove
2008-04-17 00:02
#30

JA, när det gäller SMS, så är det sorgligt efterstt. Fick för ca 7-8 år sedan hofulla och elaka SMS av min FD. JAg vissste att det var han, kände ju igen språket. Tog med telefonen ner till polisen, det enda de kunde konstatera var, att SMS:en var sända genom passagen och då klarade de inte av att fortsätta. De hörde honom inte ens. Tack för kaffet, sa jag, när åklagaren lade ner ärendet i brist å bevis.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Anna_72
2008-04-17 10:55
#31

Ja, det är fruktansvärt! Mitt ex är från england och skrev sina sms på engelska. Jag lyckades få med det hela vägen till rättegång, men där hävdade hans försvarare att eftersom utredande polis inte tagit in tolk för översättning så kunde dom inte va giltiga eftersom hon inte hade "utbildning" i att översätta och således kunde tolkat fel. Surt sa räven

SweGizmo
2008-04-17 16:43
#32

Tyvärr litar jag inte på polisen…. blir nojjig bara jag ser dem, det känns som om polisen föröker leta anledningar för att sätta dit en:s

 
Edit: jag orkar inte dra upp varför.

Min blogg: SweGizmo.se

Martin
2008-04-18 13:14
#33

#31 Det där är klantigt gjort av utredaren, samtidigt som det är tråkigt att det skall vara så lätt att "se lättare" på saker i rätten. Försvararen är dock ute på ganska hal is om man tittar till advokatsamfundets regler mm. Han har ju fått ta del av detta innan rättegången och han bör då kräva en översättning. Nu har han nog gjort detta antingen för att han inte kommit på det förrän just under rättegången, eller mer troligt för att underminera bevisen i rätten.

Advokaterna gör ju bara sitt jobb, men ibland undrar man faktiskt hur de är som personer. Har själv suttit i hårda ordväxlingar med dem ett antal gånger.

mvh Martin

StefanW
2008-04-22 15:07
#34

#33 Instämmer!
Har svårt att förstå hur en advokat kan lägga ner så mycket energi på att försöka få en klient frikänd helt, när det finns (i allmänhetens ögon) tung bevisning. Deras fokus borde ligga på att ge den anklagde en rättvis rättegång (vilket alla skall ha). I deras iver att få sin klient frikänd så försvarar de inte bara klienten utan även gärningen, och det är något som får mig att "gå i taket". De ämbetsmän som arbetar i domstolar borde nog också fundera på vad de sänder ut för signaler, när de inte kan "slå näven i bordet" och markera tydligt ett utslag, samt bli tuffare mot "återfallsförbrytare", förvisso så skall man inte dömas för samma gärning två gånger, men det borde ge en fingervisning om att det kanske krävs det strängaste på straffskalan för att det skall få någon effekt.

Stefan - Modellbyggare

Annons:
MIRJAMI
2008-04-26 02:01
#35

Jag blev uppringt nästan varje natt i några års tid. Ibland kunde det vara flera gånger per natt och det var till både hem tell och mobilen. Alltid var det privat nummer och perssonen sa alldrig något. En gång så blev jag tvungen att byta hem tell nummer mit i natten för jag blev så arg och trött för att jag inte fick var i fred. Kunde inte heller stänga av tellefonerna då vikariecentralen kunde ringa mig ang. jobb på morgonen. Ibland så kunde de även lämna meddelande på min tell svarare då jag inte hade svarat fast de sa alldrig något. Jag gjorde polis anmälan på det hela men, polisen sa bara att jag var vällkommen att kontakta dem när jag visste till 100% vem det var. Jag hade hela tiden hemliga nummer, men denna persson som ringde lyckdes alltid få tag på dem ändå. Jag hade min mistankar på vem det kunde vara.

En gång så hade jag några komppissar hemma hos mig på besök. Vi satt och väntade på att mobilen skulle ringa och det gjorde ju den så klart. Jag svarade och så gav jag mobilen till en ut av killkomppissarna som var hemma hos mig. Han sa i luren att de skulle sluta ringa och störa oss natte tid och sedan la han på. Det ringde direkt upp igen då denna killkomppis svarde igen och bad dem sluta ringa och la på luren igen. Samma sak upprepades igen. till slut avvisade vi samtalet och stängde av mobilen. En annan gång så lämnade de tre knackningar på min tell svarare bara för att jag inte svarade. Det var många gånger obehagligt eftersom jag på den tiden var ensamstående mamma.

CarolineJ
2008-04-29 13:28
#36

jag anmälde aldrig mitt eftersom det hade betytt att mina föräldrar hade fått veta. När det ändå står ord för ord så känns det som att det blir ännu mer smärtsamt för den drabbade när utredningen läggs ner.

Jag var dock i kontakt med polis och läkare i ett fall när det rörde en vän och polisen skötte sig väldigt bra. de brydde sig liksom. dom frågade om hon hade någonstans och sova och om hon hade några frågor så va det bara och ringa osv. läkarna personalen på UMAS var dock totalt värdelösa. Min vän var tvungen att söka vård och hon blev placerad i en korridor med folk springandes förbi. ingen frågade hur hon mådde mer än den fysiska smärtan.

Turkvinna
2008-05-05 08:47
#37

Polisen i stort är väl bra men jag sitter nu efter en grov misshandel och total minnesförlust av vad som skett å undrar vad polisen gör?

Jag har varit avsvimmad i en kvart ca enligt folk på plats å vaknade upp i ambulansen som kom efter 20 minuter.

Polisen kom ca 7 minuter efter ambulansen hade åkt iväg med mig å tittade ut genom rutan och körde vidare.

Kvar på plats fanns den utpekade tydligen å mina tänder men inte att polisen gick ur sin bil utan dom bara körde vidare.

Förhöret med mig blev lite konstigt eftersom jag vet ej vad som hänt å då kom ett svar av polisen, jaha men då kan du ej säga att någon slagit dig???

Nej det kan jag ju inte för jag har total minnesförlust..

Ok sa polisen då å så skulle det avslutas.

Jag svarade då att jag kan inte heller säga att jag har ramlat av mig själv eftersom jag ej minns nåt men det är väldigt konstiga skador om jag ramlat av mig själv..

Blev skickade till rättsmedicin å där konstanterades det att jag har ej ramlat av mig själv, vilket jag på nåt sätt visste innan men jag tycker faktiskt att det fanns folk på plats efter att jag åkt iväg i ambulansen, varför gick ej polisen ur bilen?

Varför tog dom ej vittnesuppgifter på plats?

En person är utpekad som förövaren men varför tog polisen ej med denna?

Massa frågor i mitt huvud som söker svar å ja.. polisen kommer nog att sköta sitt jobb men det känns märkligt…

Kanske kan mina frågor få svar om jag ringer polisen å pratar med dom men helt ärligt, jag orkar ej detta nu, jag orkar klara av min vardag, jag orkar se mig i spegeln å jag orkar se skadorna men mer än så är det ej.

Jag orkar inte tänka, känna.. inte än..

 Jag orkar att ordna alla skador med sjukvårdens hjälp för det måste jag, sjukvården har visat sig vara änglar.

Men polisen???

Ja ja det löser sig säkert med tiden, ha en bra dag.

Hawknestgrove
2008-05-05 13:55
#38

En frukatnsvärd beskrivning… HAr du fått kontakt med Brottsofferjouren? De kan få en på fötter rent psykiskt…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Turkvinna
2008-05-05 20:09
#39

Brottoffer jouren ??!!

Ja jag fick den informationen efter 1 1/2 vecka via försäkringsbolaget..

Har pratat med dom i den mån jag orkar men har ej haft kraften att ta mig dit för vem vill gå ut bland folk med 7 utslagna tänder å näsan å käken knäckt..

Blir samma där, när jag orkar men inte än, försöker bara att klara min dag att komma ur sängen å sköta det jag ska sköta med barn å hemmet utöver detta så är det noll kraft än så länge men jag vet att tiden fixar allt…

Men jag är lite förvånad för man har alltid fått höra att detta samhälle vi lever i finns där om man råkar bli ett offer, där finns hjälp.

Stämmer ej utan allt som ska hända är upp till dig själv så tyvärr..

Jag sitter här nu ett par veckor senare å ser fortfarande ut som beckers färgkarta å totalförändrat ansikte å det som faktiskt slår mig är att vart ska man vända sig? Vem kan man prata med, vem stöttar när man känner att nu klarar jag ej?? Man vet ingenting om nånting förräns den dagen man sitter i sitsen å då är det försent att ta reda på fakta för krafterna finns ej då.

Önskar så att ingen annan någonsin ska hamna i min sits utan lär er allt innan sitsen dyker upp, ta en olycksfallsförsäkring så behöver ni aldrig någonsin tänka å framför allt.. försök vara starka även när det är svårt för annars händer ingenting, så mycket har jag fattat på dessa veckor.

Från polisen noll information om något, från akutsjukvården å även alla dessa besök nu efteråt hos tandläkare å läkare noll information utan allt är som ett vakum å vill jag veta något så är det upp till mig att vara stark å ta reda på fakta annars vet jag ingenting för det är inget som blir serverat på fat.

Så stark är jag ej än men budskapet har gått fram till mig att ska något hända så är det upp till mig själv å inte samhället.

Å polisen, ja vad ska jag säga om deras bemötande, 2 samtal som verkat allmänt bara besvärande för dom å hade dom fått helt fria händer så hade dom garanterat skrivit av detta ärende utan minsta åtgärd å kanske är det lika gott det.. orkar ej bry mig, jag blir hel tids nog men det är ej pga polisens underbara bemötande för det är nog det absolut värsta jag upplevt å nonchalanta..

Jag som offer har fått sitta å känna mig skyldig för *kanske* jag bara har ramlat?? (eftersom jag ej minns)

Jag kanske var full? ( då kan man ju skylla sig själv ju) då är det ok att bli grovt misshandlad å ja jag säger bara det att hade man kunnat skylla på alkoholen så hade det varit lätt men jag var nykter.

Å med handen på hjärtat, rätt så om jag hade varit aldrig så full så anser inte jag idag å kommer aldrig att anse att någon förtjänar att bli grovt misshandlad med nonchalant bemötande att typ skyll dig själv å förklara nu vad som hände å kan du ej det nä då var du full..

Lågt å oproffsigt gjort å ja jag tänkte dom första dagarna pga polisens ord att kanske jag har gjort något, kanske jag förtjänade detta.. men nu vet jag att det har jag ej gjort, inte av eget minne utan av hörsägen från andra människor..

Jag har fått inpräntat från vänner runt mig att jag är ett offer, jag är slagen å jag vet att jag förtjänade ej detta. Jag minns inget men det är ganska naturligt efter ca 15 minuters medvetslöshet att hjärnan kopplar bort det traumat.

Ursäkta att jag skriver mycke å kanske blandad kompott men det är många ord som ska ut å det är lita kaos men det löser sig tids nog.

AnneN
2008-05-05 22:08
#40

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hawknestgrove
2008-05-06 17:44
#41

Snälla du, vad ska du ursäkta dig för? Det är ju det den här sidan är till för. Men ta till dig Annes länk här ovan!

 Du kan ta mailkontakt med em till höger på sidan1 Gör det! JAg antar, att din misshandel finns dokumenterad på bild. Det är inne i rullorna?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Turkvinna
2008-05-06 19:27
#42

Jo den finns dokumenterad via sveriges CSI rättsmedicin å det var där jag fick tbx lite självkänsla eftersom det ifrågasattes om jag var full..

Hamnade där 4 dagar efter detta hände och fick klart besked att detta är inte några *rammelskador*.

Finns dokumenterat på akuten efter ambulansfärden, på odontologen för där är jag en stående patient tills allt läkt sig och sist men inte minst tandläkaren.

Hade det varit rammelskador så hade man som jag ser det själv utan utbildning haft nån liten skråma på händerna men mina händer hade inga märken.. inte en liten rispa å händerna är det första man tar emot med i 99% av fallen när man åker i backen eller när ansiktet blir hotat.. då flyger händerna upp.

Men polisen tog ifrån mig den lilla gnutta självkänsla jag hade kvar, dom ifrågasatte mig som offer å ville bortförklara mina skador med att KANSKE jag hade gjort det själv å sånt känns när man har total minneförlust.

Klart jag har slagit mig själv så illa så 7 tänder fram uppe åkte ut, klart jag knäckte mig käke själv, klart jag knäckt min näsa själv å klart jag sparkat mig själv i axeln så hela överarmen var en endaste stor blodutgjutelse.. självklart har jag gjort detta själv.. på väg hem till min abarn.. självklart..

Å så graciös har jag aldrig varit tidigare i mitt liv men ok.

Kommer in här en annan dag igen å skriver lite för nu känner jag att jag orkar inte detta heller, jag orkar inte tänka för jag blir så arg på mig själv för att tårarna komer å det är det sista mina barn behöver se nu.

Dom ska se en stark mamma som fixar detta å det är det jag försöker å jag försöker hämta kraft å ord hjälper lite grann också känner jag så tack snälla ni för att ni tar er tid å läser..

AnneN
2008-05-06 19:32
#43

Du är verkligen stark som delar med dig av din upplevelse… Det är tillåtet att gråta, även inför sina barn. Gråt är inte ett tecken på svaghet utan ett tecken på att man har styrkan att visa känslor.

Hoppas att allt ordnar sig så bra som möjligt för dig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hawknestgrove
2008-05-07 14:21
#44

Ja, kom igen, när du vill.Vi finns här, dygnet runt, många av oss, inte jag, visserligen, är nattsuddare!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Turkvinna
2008-05-13 13:52
#45

Hej nu e jag här igen å vet faktiskt inte vad jag ska säga..

Känns bara totalt tomt å nollat å ja.. inga känslor alls faktiskt utan bara att skaka på huvudet som en känslolös robot å resa sig upp å fortsätta gå framåt eller lägga mig ner å dö.. vilket som spelar ingen roll nu .

Fick besked idag att polisen lägger ner förunderundersökningen å dom kan ej bevisa att något brott har begåtts utan detta kallas olyckshändelse…

Har tydligen varit civilpoliser inblandade å dom kunde inte heller tillföra utredningen nåt utan kallade detta för olyckshändelse å ja det var ju taskigt läge att jag råkade komma där precis då.

Vet faktiskt inte vad jag ska göra men det är väl skönt ändå att jag slipper en framtida rättegång eftersom jag har minnesförlust.

Det viktigaste är att jag lever än så länge å att jag kan gå, stå å tänka själv..

Jag förstår polisen på ett vis men på ett annat vis så förstår jag inte alls å jag behöver inte förstå mer nu.. jag slutar förstå å jag slutar känna å bara är så är det ok igen.

En mardöm men ej vaknar ur men men det är så det är.

martdat
2008-05-13 22:36
#46

#45 helt fruktansvärt att hxn ska gå fri, var det nån du kände ?

min erfarenhet är att det att när det gäller utredningar så är misshandel lågprioriterat,

men när det gäller bemötande på platsen är det så olika, verkar handla om peronen bakom polisen messt,när min sambo sparkade mig i halsen och magen tvärs igenom lägenheten och jag fick ut han genom att kasta ut nått han var rädd om genom ett fönster o slita av han nyklarna och ringde polisen så var tacken att de hotade att plocka med mig till stationen och göra en anmälan mot mig för att jag undanhäll honom hans saker,

samma sak när han sulat batterier mot mig och tog en kniv mot min hals o sa att han skulle döda mig, när han gick senare och jag var hoss polisen så sa de att bara så att jag visste så anmäler jag så ligger det redan en motanmälan mot mig från han och väntar, (jag hade försökt försvara mig med en prydnadshylla) så det blev inge, skitotrevlig polis,

ha träffat trevliga poliser med bra bemötande i andar tillfällen dock,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
2008-05-13 23:40
#47

Nä, stackare! HAr du kontaktat Brottsofferjouren? Hur kan man bara bemöta folk så?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

LuckyLady
2008-05-14 00:58
#48

Antar att det är en man som har slagit dig.
Kvinnojouren känns lite fel.
Men ring dom i alla fall och fråga om dom kan hjälpa dig med ett namn på en advokat som kan ta det vidare och dra igång utredningen igen.
Kanske kan du hitta någon hjälp här.
http://www.notisum.se/ - Rättsnätet
Eller här
http://www.nationellahjalplinjen.se/html/start.asp -  Nationellahjälplinjen

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

Annons:
Hawknestgrove
2008-05-14 01:39
#49

Ja de kan nog i alalfall slussa dig vidare. De kvinnorna har ofta väldigt mycket skinn på näsan, så de ger sig inte i första taget!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Sara
2008-05-15 00:29
#50

Jag var vittne till en gängmisshandel för några år sedan och ringde polisen som kom efter ett par minuter.

De ställde sig och tittade på folksamlingen medan förövarna lugnt gick iväg.

Så jag gick fram till polisbilen och där höll en polis på att rapportera in att det inte fanns några vittnen fast INGEN hade frågat någon där och vi var runt 10-15 pers som sett allt.

Jag blev förbannad och sa högt och tydligt att jag vittnar! Det syntes att poliserna tyckte det var jobbigt men jag gav mig inte så vi körde ikapp förövarna och gjorde en utpekning.

En av killarna som blev misshandlad fick upprättelse och skadestånd och den av förövarna som jag kunde peka ut fick fängelse.

Ett annat exempel är när 4-5 killar följde efter mig och några kompisar till min bil och sparkade på bilen (vi hann in innan vi märkte att de kom) och hotade oss. Jag ringde polisen och de kom och tog uppgifter men utredningen blev nedlagd… Vi hade vittnen och bilen flera plåtskador men ändå blev allt nedlagt.

Har även anmält stöld och ett par saker till men fått frågan om jag kan ringa en annan dag. När jag framhärdat så har det varit suck och stön och pust.

Så nej, jag drar mig för att ha med polisen att göra. De verkar oftast tycka att man är jobbig..

Sara

Hawknestgrove
2008-05-15 13:08
#51

Heder åt dig, som stod upp så att den som blev misshandlad fick upprättelse! Folk med civilkurage är det inte många av, så hatten av och hög tass till dig!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Sara
2008-05-16 13:52
#52

Tack.. För mig är det självklart att hjälpa till och jag hoppas verkligen någon gör det för mig om jag råkar illa ut.

Sara

Upp till toppen
Annons: