Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1878 ggr
LuckyLady
5/14/08, 12:37 PM

Vad man gör som vän/släkting till en som är

Vad man gör som vän/släkting till en som är misshandlad?

Det viktigaste är att man visar sitt stöd. Kanske till och med säger till gärningsmannen att man vet vad som händer och att om man ser skador på sin vän/släkting kommer att anmäla honom oavsett om vännen/släktingen vill det eller inte. Det kan innebära att gärningsmannen blir mer försikt, men det kan också innebära att han/hon försöker avskärma den utsatte ännu mer. Det är en svår balansgång. Utöver att ge stöd till den utsatte är det mycket viktigt att försöka förmå honom/henne att anmäla. Gärna ta kontakt med t.ex. kvinnojour osv också, för att få stöd från dem.

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

Annons:
Hawknestgrove
5/14/08, 6:38 PM
#1

Håller helt med.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MIRJAMI
5/21/08, 10:30 PM
#2

Min mamma höll på att bli galen på mitt ex i mellan. Hon var på väg att skrämma han och även funderade på att ringa upp hans morbror och tala om vad han höll på med. Sedan så sa min ex alltid till mig, du behöver ju inte berätta allt för din mamma.

Hawknestgrove
5/22/08, 12:06 AM
#3

Hm. varför inte? HAr man en mamma och hon vill vara delaktig, så det är klart att hon ska veta, om hon orkar.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

martdat
5/29/08, 9:53 AM
#4

Var hemma hoss en kompis en kväll med en av hennes alla misslyckade sambos. ja fulla var de men ändå. Killen fick ett frispel för tjejen var sur och lyffte upp henne i halsen och banka in henne i väggen, hon hängde i halsen!! ajajaja,, Ja sagt och gjort gick jag ju emellan. shit vad jag flög, människan kastade mig ett par meter in i en vägg. så att gå emellan är inte alltid safe, men han släppte ju greppet om henne i allafall.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
5/29/08, 7:07 PM
#5

Mardat, civilkurage kallas sånt! Heder åt dig, även om det kanske inte var så klokt…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

LuckyLady
5/29/08, 10:25 PM
#6

I såna situationer tänker man väl inte så långt.
Jag har aldrig sett min kompis pojkvän slå henne.
Det är nog säkrast för honom att det förblir så!

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

Annons:
chik
6/5/08, 8:12 PM
#7

  jag vet inte till100%.Men jag tror att lagen säger att jag som tredje person kan anmälla en mishandel..Vilket man skall göra..För den som mishandlar behöver hjälp, o det blir aldrig bätre bara värre…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Lindyn
6/6/08, 11:15 AM
#8

Jag tror att det kan vara väldigt svårt för folk att ingripa när dom ser att någon blir misshandlad eller om dom misstänker att någon blir det.

Själv gick jag på stan en sen lördagskväll och får se en tjej som försöker komma ifrån sin pojkvän(jag misstänker att det är det iaf) som sliter och drar i henne. Hon skriker något om att han bara slår henne iaf. Hör inte allt. . .Känner allt för väl igen mej själv i henne. Hur många gånger har man inte själv blivit släpad i håret eller kläderna över stan utan att någon gör något? För många gånger!! Så vi går dit och frågar hur det går. Han släpper henne och säger att vi(jag hade en vännina med mej) inte ska lägga oss i och tjejen snyftar fram att det inte är någon fara. Vi frågar om hon vill gå med oss, men hon säger att det går bra och vi kan ju inte göra så mycket mera då. Vad gör man? Tjejen var ju livrädd, uh snacka om dejavu(eller vad det nu heter). . .

Jag tror att det är bättre att ingripa.

Det är inget som grämer mina familjemedlemmar mer än att de inget gjorde när de märkte att mitt ex inte var snäll mot mej.

 Min mormor som lät mej gå in själv i lägenheten efter att hon hört honom ringa och hota mej med diverse hemskheter efter en dagstur vi gjort en lördag. Min syster som såg honom rycka och slita i mej, hörde honom skrika åt mej och säga att allt jag förstod då jag var så genomkorkad var våld och skrik. Min mamma som så många gånger fick trösta mej då jag ringde i panik. Min pappa som fick komma till min undsättning mitt i nätterna, att han inte gjorde något, att han lät mej vara kvar. Dom ville inte se det, dom ville inte tro att någon kunde vara sån. Någon som var så snäll ocgh trevlig. Men till slut "räddade" dom mej, och för det är jag evigt tacksam!

Hawknestgrove
6/7/08, 3:11 AM
#9

Ja Lindyn, det du säger är alltför sant och förekommer för ofta….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lindyn
6/8/08, 9:52 AM
#10

Men varför är det så? Varför törs man inte. . . varför vill man inte ingripa? Det är en fråga som jag ofta ställt mej själv och även till andra.

Man vill inte lägga sej i är ett allt för vanligt argument.  . .Det är mellan dom. . .Sen är det kanske svårt att hjälpa någon som inte vill bli hjälpt!? Som själv lever i förnekelse om vad den lever i. . .

chik
6/9/08, 12:10 AM
#11

 Jag kan inte axeptera o se någon fara illa utan att säga något..Det kan vara dom orden som man säger som gör att vederbörande vaknar upp åtar sig ur förhållandet.       PDT_Love_06

Lena.P är jag i verkliga livet.

Hawknestgrove
6/9/08, 12:50 AM
#12

Ja, ju längre bort det är från en själv, desto enklare är det nog. Så heder åt dem, som ser eländet i sin närhet och ändå rapporterar

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: