Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2114 ggr
LuckyLady
2008-05-14 12:41

Om hon kommer till er och anmäler honom....

Om hon kommer till er och anmäler honom. Kan han "övertala" henne att ta tillbaka anmälan då?

Ja, det kan gärningsmannen göra. Dock är det viktigt att om det kan bevisas så handlar det om Övergrepp i rättssak, ett mycket allvarligt brott. Det är dock sällan man i de här fallen kan bevisa det.

Har polisen dock gjort "rätt" från början, och satt sig själv som anmälare så kan hon inte ta tillbaka den på samma sätt som om hon själv står som anmälare. Däremot kan hon såklart försvåra utredningen väsentligt genom att inte vilja medverka till den. Om en kvinna vill ta tillbaka sin anmälan, så måste man göra en "tilläggsanmälan" med ett förhör där ett antal frågor skall ställas. Om varför hon gör det osv.

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

Annons:
Hawknestgrove
2008-05-14 18:33
#1

Men om det är så illa, att den som blir misshandlad hamnar på sjukhus? Då kommer väl saken i en anna dager?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Martin
2008-05-15 23:50
#2

Polisen är skyldig att ta upp anmälan om brott kommer till deras kännedom.

Dock har inte sjukhuset (de har rätt hård sekretess) rätt att berätta för polisen hur som helst om att det kommit dit misshandlade personer (om personen själv inte ger sitt godkännande).

Det är bara vid en viss straffgräns (ganska grova brott) som de har rätt att bryta sekretessen mot patientens vilja.

mvh Martin

martdat
2008-05-16 00:49
#3

#2 är du polis? förlåt att jag frågar men annars får man inget veta

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Martin
2008-05-16 01:25
#4

Japp, det är jag. Utbildad i din stad (den som står på din presentationssida), och jobbar i Malmö sedan några år tillbaka. Ochdu behöver inte be om ursäkt för att du frågar. :o)

mvh Martin

martdat
2008-05-16 08:48
#5

#4 Skrattande ok, kul. vad bra att du finns härinne då.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Martin
2008-05-16 11:52
#6

Försöker ju kika in här lite då och då, kanske kan jag bidra med något.

mvh Martin

Annons:
Hawknestgrove
2008-05-16 20:15
#7

Absolut! Du är guld värd, inte bara här, det vet du!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Martin
2008-05-17 00:16
#8

#7 Det låter ju bra med guld värd, men nu skall vi inte överdriva. Har inte bidraget med så mycket här hitills. Och är inte heller här regelbundet, men ibland hittar man någon tråd man tycker är intressant och vill följa.

mvh Martin

Hawknestgrove
2008-05-18 20:20
#9

jo, men du är toppen! Jag är så glad att du är hos mig, ska du veta som medis och här har du väldigt sunda och bra inlägg.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: