Annons:
Etikett04-fysisk-psykisk-misshandel
Läst 3509 ggr
MIRJAMI
2008-05-14 14:13

Vad händer barnen när man gör en anmälan?

Jag undrar om man hamnar i en situation där man blir tvungen att ringa polisen pga. den ena håller på att bråka med en och är kanske till och med full. Vad händer sedan efter polisen har varit och hämtat denna persson. Gör polisen en amnälan till soc. att det har varit mindreåriga barn i denna lägenhet där det har varit bråk och vad händer sedan? Startar soc. en utredning om hur barnen har det?

Annons:
martdat
2008-05-14 16:59
#1

ja polisen ska göra en anmälan till soc, De tar kontakt med er och ni får komma på samtal (inget man är skyldig till men lungnast så) efter det så tar gruppledaren beslut om en utredning ska inledas.de kan även göra en utredning för att ni vill det, en utredning går  aldrig ut på att omhänderta barn (inte till att börga med i allafall)utan för att de ska se vad för hjälp de kan erbjuda er,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
2008-05-14 18:32
#2

Tack för tröstande info. Ja, jag vet inte, vad som händer, polisen var ju hos min mamma och pappa två gångre och hämtade pappa för fylla och bråk, men till saken hör, att jag var inte hans barn rent juridiskt. Så jag vet inte om det hade någon betydelse. Men detta var ju för ca 50 år sedan. men ingen soc var i alalfall inkopplad, så mycket vet jag.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MIRJAMI
2008-05-17 12:49
#3

Jag själv har inte något större förtroende för soc. tjänsten i denna område jag bor i. De är och rotar däe de inte behövs, och där de behövs fins det inte. Jag har många gånger undrat i denna område när jag ser hur barnen beter sig mot varandra (100% säker på att de blir misshandlade hemma) var soc. är i dessa fall. Har skickad anonymt brev till soc. tjänsten ang. en familj där jag vet förekommer våld och mycket konstig uppfostran hemma, men inget händer.

Ja, i vissa fall kan det ju vara en räddning för vissa när de får hjälp från soc. tjänsten men jag tycker att bara för en mamma/kvinna, pappa/man blir utsat för våld i hemmet behöver inte denna persson vara en dålig förälder, men jag kan ju säga det att oftas så målas det som det bara för att man har råkat hamna i denna situation. Ja, jag kan ju bara säga att det stog inte i pannan på min ex-sambo att jag är en kvinnomishandlare och har broplem med alkoholen.

Men det har ju kommit en ny lag för ett tag sedan har jag för mig, och det är ju att soc. ska inte bara skydda barnen utan även den vuxna som har blivit utsatt för våld.

martdat
2008-05-17 14:49
#4

#3 min erfarenhet av soc är väldigt varierande oxå, de är absolut inga jag litar på , men samtidigt ska de vara ett skyddsnät och jag har även stött på bra socialare så jag vill inte sluta hoppas på att de kan vara till hjälp. Dilemmat med att de inte gör något när det faktiskt behövs är att de helt enkelt inte har så stor kompetens, de kan bara socialtjänstlagen (om ens det) och det är offta inte tillräckligt, för att tillämpa myndighetsutövning krävs bra mycket på fötterna, då ska bevisen vara lika starka som om det vart en rättegång ungefär. De är däremot bra att ha när en familj VILL ha hjälp har jag uppfattat det som. Däremot utredningar MOT någons vilja brukar urarta. ja soc kan diskuteras i all oändlighet, men jag har nyss vaknat och ska hämta mer kaffe nu, kram,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

MIRJAMI
2008-05-18 15:38
#5

Jag har ochså uppfattat som soc. tjänsten kan finnas som stöd. Vet en situation där ut av vissa omständigheter ett barn inte kunde bo hemma. Tillfälliga boendet blev hos hans mormor som inte hade den bästa ekonomin heller. Soc. hjälpte henne inte ekonomiskt utan hon fick stå för alla kostnader vad som gällde barbarnet tills det blev möjlighet att fosterplasera denna pojke. Fattar inte hur det fick gå till så här. Banbarnet bodde ändå hos sin mormor i flera månader.

Jag har ochså träffat på soc. sekreterare som är helt ok. Sedan så om man sammamarbetar med dem så brukar det gå bättre, men de vill gärna styra och ställa. Många gånger då man har soc. inkopplad i ens privata liv på ett elller annat sätt så kan man känna sig rätt så maklö.

kybele
2008-05-20 10:52
#6

kan bara berätta va som skedde mig… då jag fick hjälp av min granne som ringde polisen. Dom kom och pratade,vart en anmälan och socialen inkopplad… pga min son. Men fick bara ett samtal från dom med mer eller mindre vädjan att lämna denna man.. sen hände inte mycket mer.

Annons:
MIRJAMI
2008-05-20 19:07
#7

Jag kan tänka mig att det är lite olika regler vad som gäller var man bor. Vissa so. tjänt vill starta utredningar direkt medan andra nöjer sig med att ha pratat med de utsatta. Men en sak tycker ajag ofta glöms bort är att det är ju facktist inte den fell som är utsatt. Nog med att man skäms över att man är det.

Martin
2008-05-20 19:39
#8

All socialtjänst i hela Sverige lyder under en och samma Socialtjänstlag, så det borde inte vara skillnad på vad som händer beroende på var man bor i landet.

Men, det är väl så att alla skall tolka lagen på sitt sätt, så jag tror precis som Mirjami att det är skillnad på var man bor i landet.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: