Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2117 ggr
Terrnz
7/31/08, 9:05 PM

Är det ert fel?

I media får man oftast höra att det aldrig någonsin är den misshandlades fel, nu är det här självklart inte sant. Om man väljer att fortsätta leva med en partner som kanske både psykiskt och fysiskt misshandlar dig är det då inte egentligen ditt eget fel?

Min tes är att någon som stannar kvar i en relation med någon sorts misshandel på ett undermedvetet plan egentligen vill bli nedtryckt och stannar därför kvar.

Varför skulle man annars inte bara lämna sin partner? Patetiska ursäkter som att det helt enkelt inte går eller liknande undanbedes vänligt men bestämt.

Annons:
[aspie]
8/1/08, 8:25 AM
#1

Det där var så dumt/elakt skrivet att det inte ens behöver kommenteras! Skrikandes

Man vet aldrig HUR DET ÄR förrän man gått i den misshandlades skor…. Om du förstår hur jag menar ?  Såååå trött jag blir av alla som "tror" att de vet, fast dom egentligen inte fattar någonting…. SUCK!

Linda79
8/1/08, 12:34 PM
#2

Ja det var totalt onödigt…Jag ber dig läsa skrivreglerna.

Ljus och kärlek// Linda

MIRJAMI
8/1/08, 3:02 PM
#3

Oftast så är svårt att ta sig från ett förhållande där man blir misshandlad. Det är ju inta bara ta sitt pick och pack och gå och tänk då även hur ner tryckta denna kvinna är som blir misshandlad….Vissa kvinnor har inte ens chansen att lämna lägenheten. Sedan så de som misshandlar har en bra förmåga att kunna kontrolera den som är misshandlad. Vad jag tycker så är det inte dens fell som är misshandlad!! Det är mycket lätt för en som inte har upplevt det hela säga att vadå det är ju bara att gå…så sa min mamma med….men vad händer sedan när man väll har gått…inte säkert det blir bättre. En oro ut av tänk om perssonen dyker upp hos en som har misshandlad…man tittar en extra gång när man ska gå över gatan….tittar en extra gång då man ska gå ut. En konstant rädsla för många. Tell samtal på nattetid, sms, hot om att man ska bli ihjäll slagen m.m

Ja…det är som att leva i en madröm!!! för många.

[aspie]
8/2/08, 12:20 AM
#4

#0

**Om att hjälpa…

Om jag vill föra en människa mot ett bestämt mål måste jag först finna honom där han är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra. För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än vad han gör, men först och främst förstå det han förstår. Om jag inte kan det, så hjälper det inte att jag kan och vet mycket mer. Vill jag ändå visa hur mycket jag kan, så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre istället för att hjälpa honom.

Sören Kirkegaard 1813-1855**

[aspie]
8/2/08, 12:23 AM
#5
#0

Eller som det stod i Gunilla Gerlands bok "En riktig människa"….

 ….då förstod jag att det osannolika är det som verkligen sker och att det finns oerhört många fördomar om sanningen…..

Citronmeliss
8/2/08, 3:59 PM
#6

"Min tes är att någon som stannar kvar i en relation med någon sorts misshandel på ett undermedvetet plan egentligen vill bli nedtryckt och stannar därför kvar."

Jaha, du har en tes, det var intressant?

Brukar inte det åtföljas av en antites för att komma fram till syntesen i ämnet? Glömde du kanske bara bort resten då?

Jag bara undrar efter som du inte vill få.. jag citerar: Patetiska ursäkter som att det helt enkelt inte går eller liknande undanbedes vänligt men bestämt."

Kanske vi då kan få ta del av din antites och vad slutsatsen blev = syntes! Det skulle ge en bra bild av helheten i ämnet och spännde att få ta del av just din slutsats!

Hälsningar, Citronmeliss!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
chik
8/4/08, 7:49 PM
#7

Ja du!!varför stannar någon kvar i ett grymtförhållande..hadde man vetat det, så hadde det varit några gryma förhållander….

                  :bored:

Lena.P är jag i verkliga livet.

[aspie]
8/4/08, 8:27 PM
#8

Skön gubbe chik..Skrattande

Hawknestgrove
8/5/08, 10:22 PM
#9

Ja eller för att säga en enkel sak. Det är så lätt att säga, att folk ska ta sig i kragen. Men när det inte finns någon krage kvar att ta sig i? Då måste man, på något sätt, kanske hjälpa med att bygga upp både kunskap och även en portion ilska, så den personen sakta men säkert får en krage, som den kan ta sig i. Mirjami här inne är ett fantastiskt exempel på detta. läs hennes första inlägg, som enbart andas ledsamheter och en total hopplöshet! Jämför sedan med den starka kvinna vi har här i dag! Man tror inte, att det är samma person. Allt arbete att bli denna starka person gjorde hon själv, men mycket som fick krutdurken att tända, tror jag mig veta att hon fann här inne hos oss.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

MIRJAMI
8/6/08, 3:23 AM
#10

# 9 Stämmer helt…jag var här ofta när allt kändes hopplöst…och fick nya krafter. Ett tag så såg jag ingen framtid så att säga, men sakta och säkert så började jag ta mig frammot och har kommit en bit på vägen. Jag lovar detta hände inte på en dag!!

Cat
8/6/08, 11:05 PM
#11

Stå på er allihoppa!

Terrnz kanske inte är slav under en våldsman, men hon är slav under sitt eget okunnande och fördommar.

zmulan
8/7/08, 2:48 AM
#12

Jag blir både arg och ledsen på sånna här kommentarer. =( Vet själv hur svårt det är att ta sig ur destruktiva förhållanden. Blir nog mer ledsen än arg föresten, att folk inte förstår och på samhället som är dåliga på att informera i tid och ta tag i problemen som finns i samhället. Alldeles för många blundar inför det som sker.

Om man inte har någon erfarenhet i ett ämne så snälla, snälla ta reda på mer innan man klampar in och påstår saker som inte är sanna. Det finns information men man måste vara villig för att se den. För att lära och för att förstå andra måste man lyssna!!!

Håller med C_A_T… Stå på er!!

Värme /Zmulan

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

[aspie]
8/7/08, 7:16 AM
#13

Japp, Stå på er alla som kämpar mot dessa fördomar och okunskap som sårar så djupt..

Kramar om er/aspie

Annons:
Yuki
8/7/08, 2:19 PM
#14

Herregud.

Tatsja
8/12/08, 9:18 AM
#15

Hur kan man vara så dum att man tror att en som misshandlas, frivilligt vill vara kvar i det förhållandet.

Det är ju så att man är manipulerad och rädd för att bryta upp. Många gånger så är det hotbild med, att om man bryter upp så händer, dig, dina barn, anhöriga något otäckt eller att den som misshandlar ska ta livet av sig. Skuldkänslor blandat med rädsla är hemskt. En som inte varit där eller  haft en anhörig som varit utsatt, kan nog aldrig sätta sig in i den sitser.

Så att skriva som Ternnz är precis som man ibland behandlas av myndigheter. Du får lov att läsa lite mer från dem som varit utsatt så att du får lite hum om hur det är.

Blir så arg när jag läser sånt.

Jag och min son har erfarenhet av detta. Jag psykiskt misshandel av en man. och min son både psykisk och fysisk misshandel av sin fru. Han är liten och tunn och hon stor och tung. Det finns misshandel både för män och kvinnor. Jag kämpade med mitt och försökte hjälpa min son. Vi lyckades tillslut bryta upp med tack och lov hjälp från andra sonen och även en präst vi kände. Tack till Kyrkoherde Stig Johnsson som då arbetade i Kista församling. Utan dig hade varken jag eller min son varit i livet.

Kramiz till er alla

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[Tassy]
8/22/08, 9:32 PM
#16

Tatsja: Du tog orden rakt ur munnen på mig. Bra skrivet!

vilken våldsman finner sig i att kvinnan bara knallar ut genom dörren och säger "nej nu har jag inte lust med dig längre" ?!!! Obestämd

Det är skrämmande enkelt att döma hårt i saker man inte har en blekaste aning om.

Jag har själv varit i den situationen, all stress, press, hoten osv. knäcker vem som helst.. Det handlar om att långsamt kuvas, hjärntvättas och brytas ner såpass att man är så sargad att man nästintill givit upp. Logiken falnar ut i en dunkel svart dimma i tankt med att h*n manipulerar. H*n styr med järnhand.

Nej det enda patetiska här ditt sätt Terrnz att skriva om något du inte har en aning om.

Jag har en fråga jag vill att du besvarar:

Om du står och hotas till livet med en kniv tryckt emot din strupe, vad gör du?

1. Knallar därifrån, vadå, du vill inte stå där och bli hotad till livet?! Du har väl bättre saker för dig… Att kniven kan ta ditt liv på mindre än en sekund bryr du dig inte i. Du tänker minsann inte stå och vara patetisk.

2. Du funderar över hur du kan ta dig ur situationen med livet i behåll, väl medveten om att minsta felsteg gör att du skär dig på kniven.

Tatsja
8/23/08, 12:04 AM
#17

När man inte förstår/varit i samma sits. Så kanske man är så dum och resonerar som Terrnz. Vissa tror de är bättre vetande. Jag vill också veta hur Terrnz resonerar på din fråga och vad inlägget baserar sig på.

Förklara dig Terrnz, vi är nog många som undrar

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[aspie]
8/23/08, 11:00 AM
#18

Börjar tro att Terrnz är en "falsk" medlem. En påhittad profil. Ett så kallat "troll". Tror oxå att hon kanske kan vara en han som kanske själv är en som misshandlar kvinnor och bara gottar sig i allt vi skriver här inne???

Borde h*n inte gett sig till känna och svarat nu, efter så lång tid?

Lite funderingar jag harObestämd

zmulan
8/23/08, 11:44 AM
#19

#18 Har tänkt lika som du! =/

Troligen är det så… kanske inte alltid dumt med trol kan jag känna, får en att få igång tankeverksamheten och plocka fram genom tänkte argument. Inte alltid dumt. Eller?!

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

[aspie]
8/23/08, 12:27 PM
#20

# 19

Nej, det kan nog ha sina fördelar på ngt sätt. Obestämd

Är det som vi misstänker så kan man ju bara konstatera att det finns hemska människor överallt. Ulvar i fårakläderRynkar på näsan

Annons:
zmulan
8/23/08, 12:43 PM
#21

#20  Jo det är ju så, man ser inte alltid var dom finns. =(  Tyvärr är man ofta så godhjärtad att man inte inser det för än det är försent. Men tillsammans är vi starka och kan hjälpa varandra att se och få andra att öppna ögonen och se världen i sitt rätta jag. (låter jag lite neg. nu? I så fall, sorry)

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

[aspie]
8/23/08, 12:50 PM
#22

#21 Nej, det låter inte alls negativt. Mer positivt, genom att det finns så många godhjärtade som kan stötta och hjälpa varandra mot dessa hemska människor

Du är en av dessa godhjärtade Zmulis, Tack för att jag får vara din vänGlad

*Kramar*

Tatsja
8/23/08, 2:16 PM
#23

Hitta detta söta par. Sänder det till alla er på sajten

kram och tillsammans är vi starka.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[aspie]
8/23/08, 2:21 PM
#24

Japp, håller med dig. Söta små vovvarSkrattande

Kram tebax

Tatsja
8/23/08, 2:36 PM
#25

Vi behöver kramar oavsett om vi har blivit illa behandlade eller inte. Alla behöver det.

                                

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Yuki
8/23/08, 7:23 PM
#26

Man kan klara sig utan kramar…

Tatsja
8/23/08, 11:12 PM
#27

Tror inte det. Kramas ger man till många. Den man älskar, sina närmaste, vännerna, djuren (förmodar du ger din kanin en kram ibland) och -som jag tycker är underbart- mitt lilla barnbarn på två år. När hon kommer och säger - *älkar dig fammo* puss. Då smälter man. Världen vore alldeles för hård om inte kramar fanns.

Men vi är alla olika

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
Tatsja
8/24/08, 1:22 AM
#28

Litekramartillerallaspeciellt    Yuki.                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

                                                                          

                         Upgrade your email with 1000's of emoticon icons

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Upp till toppen
Annons: